FANDOM

On kulunut monta vuodenaikaa siitä, kun Varjoklaani ajoi meidät vanhasta kodistamme, mutta monet yhä pitävät Tuuliklaania heikoimpana klaanina. Te käyttäydytte aivan kuin me pystyisimme hädin tuskin ruokimmaan itsemme. Tuuliklaani on kuitenkin yhtä vahva kuin muutkin klaanit, ja me näytämme sen. Emme tarvitse kenenkään apua.

— Yksitähti Tulitähdelle ja muille Myrskyklaanin kissoille.[1]

Yksitähti (engl. Onestar) on pieni, sulava, täplikäs vaaleanruskea raidallinen kolli, jolla on meripihkanväriset silmät ja arpi korvan takana. 

Erikoisseikkailut

Pitkätähden kosto

Tulitähden tehtävä

Pitkätähti ilmoittaa kokoontumisessa, että Yksiviiksi ja Tuuliklaanin varapäällikkö, Mutakynsi, jajoivat ketun pois Tuuliklaanin reviiriltä.

Bramblestar's Storm

Soturikissat

Tuli ja jää

Yksiviiksi on yksi alueeltaan karkotetun Tuuliklaanin sotureista.
Kun Harmaaraita ja Tulisydän tulevat auttamaan Tuuliklaania palaamaan takaisin, Yksiviiksi tutustuu näihin Myrskyklaanin kissoihin.

Salaisuuksien metsä

Kun Yötähti ilmoittaa, että Myrskyklaani suojelee Rikkohäntää, Varjoklaanin entistä päällikköä, Yksiviiksi pahoittelee Tulisydämelle Tuuliklaanin käyttäytymistä ja sanoo, että hän ei ollut unohtanut, miten hän ja Harmaaraita opastivat heidät takaisin omalle reviirilleen.

Myrsky nousee

Vaarallinen polku

Pimeyden hetki

Uusi profetia

Keskiyö

Yksiviiksi mainitaan kokoontumisessa, kun Pitkätähti kertoo tämän tippuneen rotkoon hakiessaan vettä klaanilleen.
Myöhemmin Vatukkakynsi, Tomuturkki ja Oravatassu tapaavat Yksiviiksen, Mutakynnen ja Varistassun Myrskyklaanin rajala. Tomuturkin haastaessa Tuuliklaanin partion, Yksiviiksi kertoo saaliseläimen olleen ensiksi Tuuliklaanin reviirillä, mutta juosseen sitten Jokiklaanin rajalle. Tomuturkki syyttää heitä varastamisesta Jokiklaanilta.
Kun Varistassu aikoo hyökätä Myrskyklaanin partion kimppuun näiden syyttäessä heitä riistavarkaudesta, Yksiviiksi vetää hänet nopeasti pois ja nuhtelee tätä. Hän kääntyy kohti Myrskyklaanin partiota ja kertoo heidän olleen oikeassa. Hän pyytää anteeksi Tomuturkilta ja kertoo nummilla olevan vain vähän ruokaa, eikä Tuuliklaani pysty ruokkimaan nälkäisiä kuningattaria ja klaaninvanhimpia. Samalla hän myös kysyy, aikooko Tomuturkki kertoa tapahtuneesta Tulitähdelle. Tomuturkki kuitenkin sanoo, että ei aio kertoa asiasta, kunhan Tuuliklaani pysyy vastedes omalla puolellaan rajaa.

Kuunnousu

Yksiviiksi ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu tuuliklaanilaisiin.

Aamunkoi

Tähtiyö

Pitkätähti menettää viimeisen henkensä ja ilmoittaa ennen kuolemaansa, että haluaa Yksiviiksen varapäällikökseen. Pitkätähti ei nimitä Yksiviikseä varapäälliköksi virallisilla sanoilla, koska hän oli liian heikossa kunnossa.
Kun Yksiviiksestä tulee päällikkö, hän valitsee varapäällikökseen Saarnijalan. Mutakynsi on suutuksissaan kun saa kuulla siitä, ettei hänestä tule Tuuliklaanin päällikköä ja ryhtyy kapinaan keräten puolelleen kissoja, jotka ovat vastaan Yksiviiksen päällikkyyttä, mukaan lukien Haukkahallan. Lopulta kaatuva puu tappaa Mutakynnen, osoittaen, että Yksiviiksi on Tuuliklaanin oikea päällikkö.

Iltahämärä

Yksiviiksi on mennyt Kuulammelle ja saanut siellä yhdeksän henkeään ja päällikön nimensä. Nyt häntä kutsutaan Yksitähdeksi.
Tulitähti ilmoittaa, että hän vie partion Tuuliklaaniin tarkistamaan asian ja Hiiriturkki vastustaa sitä sanomalla, että se on Tuuliklaanin asia. Tulitähti ottaa mukaansa Vatukkakynnen, Oravaliidon, Saarniturkin ja Tihkuviiksen. Tuuliklaanin reviirillä he näkevät metsästyspartion. Vatukkakynsi kysyy Yksiviiksestä ja Valkohäntä korjaa asian sanomalla Yksitähti. Seittijalka kysyy Tulitähdeltä oliko hän ajatellut, etteikö Yksitähti ei saanutkaan yhdeksää henkeään. Oravaliito sanoo, että Yksitähti ei olisi päällikkö ilman Myrskyklaania.
Myöhemmin Tulitähti menee uudelleen Tuuliklaanin reviirille varoittaaksene ketusta. Yksitähti ottaa vastaan Myrskyklaanin partion ja sanoo, että tietää ketusta ja sen pesästä, joka sijaitsee Tuuliklaanin reviirillä. Hän myös kertoo, ettei Tuuliklaani ole enää heikko eikä tarvitse kenenkään apua. Tulitähti lähtee takaisin päätään roikottaen. Kun Seittijalka kysyy saattajia, Yksitähti vastaa ettei se ole tarpeen ja palaa leiriin.
Seuraavassa kokoontumisessa Yksitähti ilmoittaa Tulitähdelle, että Mustatähti ja Leoparditähti ovat sanoneet, että jokaisella on klaanilla on mahdollisuus tutustua saareen ennen varsinaisen kokoontumisen alkua. Kun Tulitähti käskee päälliköitä suuren tammen oksille, Yksitähti kipuaa korkeammalle oksalle kuin muut päälliköt. Kun Yksitähti alkaa puhua, Oravaliito huomaa ettei hän ole enää hermostunut tai epävarma. Hän kertoo, että Tuuliklaanissa on kaikki hyvin ja hän sai Tähtiklaanilta yhdeksän henkeään. Lisäksi hän kertoo, että Varissulka, Saarnijalka ja Lovikorva ajoivat ketun pois ja että kaksi oppilasta, Lumikkoturkki ja Pöllöviiksi on nimitetty sotureiksi.

Auringonlasku

Kolmikon mahti

Näkö

Pimeyden joki

Karkotus

Yksitähti nähdään Tuuliklaanin leirissä, kun Oravaliito ja Paatsamatassu tulevat pyytämään Varissulkaa mukaan. Yksitähti hyväksyy sen ja käskee ottamaan Viimatassun mukaan.

Pimennys

Yksitähti johdattaa klaaninsa hyökkäämään Myrskyklaanin leiriin. Hän kertoo Tulitähdelle hänen klaanitovereidensa olevan oikeita sotureita. Tämän jälkeen Yksitähti antaa sotureilleen merkin perääntyä ja he livahtavat pois Myrskyklaanin leiristä. Tulitähti lähettää partion tuuliklaanilaisten perään, varmistaakseen että nämä lähtevät, mutta partio huomaa tuuliklaanilaisten jakaantuneen kolmeksi ryhmäksi ja kadonneen.
Tämän jälkeen Tuuliklaani yllättää Myrskyklaanin tunnelin luona, jota he ovat käyttäneet hyökkäykseen. Tuuliklaani taistelee yhdessä Jokiklaanin kanssa Myrskyklaania ja Varjoklaania vastaan, mutta taistelu joudutaan lopettamaan, kun aurinko pimenee.
Myöhemmin kokoontumisessa Mustatähti esittelee Solin, ja Yksitähti kysyy tyrmistyneenä, ennustiko Sol auringon pimenemisen. Mustatähden sanoessa, että Varjoklaani ei enään usko Tähtiklaaniin, Tulitähti yrittää rauhoitella hätääntyneitä kissoja, kunnes Yksitähti tiuskaisee, että edes Tulitähti ei pystyisi muuttamaan tilannetta.

Pitkät varjot

Yksitähti esiintyy kokoontumisessa ja on järkyttynyt kun Mustatähti julistaa että Varjoklaani osallistu enää kokoontumisiin.

Auringonnousu

Tähtien enne

Neljäs oppilas

Etäiset kaiut

Yön kuiskaukset

Sign of the Moon

The Forgotten Warrior

The Last Hope

A Vision of Shadows

The Apprentice's Quest

Thunder and Shadow

Shattered Sky

Novellit

Tigerclaw's Fury

Yksitähti ei esiinny novellissa, mutta hänet on listattu tuuliklaanilaisiin.

Hollyleaf's Story

Leafpool's Wish

Mistystar's Omen

Dovewing's Silence

Triviaa

  • Hän on ainoa Tuuliklaanin kissa, joka muistaa vieläkin kuinka Myrskyklaani auttoi Tuuliklaania.
  • Kate on sanonut, että Yksitähden nimi tulee siitä kuinka yksi hänen viiksikarvoista on pidempi ja paksumpi kuin toiset.[2]
  • Vicky on sanonut, että hän ajattelee Valkohännän ja Yksitähden olevan kumppaneita.

Kuvat

Perhe ja suku

Emo:

Wrenflight: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isä:

Stagleap: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Siskot:

Saarnijalka: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Aamukukka: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Kumppanit:

Smoke (ennen): Tuntematon tilanne
Valkohäntä: Elossa (kirjassa Shattered Sky)

Poika:

Darktail: Kuollut, tuntematon olinpaikka

Tytär:

Kanervahäntä: Elossa (kirjassa Shattered Sky)

Pennut:

Nimettömiä pentuja: Tuntemattomat tilanteet
Näytä loput

Isoäidit:

Palebird: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Mistmouse: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isoisät:

Woollytail: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Hareflight: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Sedät:

Bristlekit: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Flykit: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Tädit:

Rabbitkit: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Doespring: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Ryestalk: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Setäpuoli:

Pitkätähti: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Tätipuoli:

Finchkit: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Siskonpojat:

Takiaistassu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Varissulka: Elossa (kirjassa Shattered Sky)
Kotkapentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Siskonpojanpojat:

Närhisulka: Elossa (kirjassa Shattered Sky)
Leijonaroihu: Elossa (kirjassa Shattered Sky)
Viimaturkki: Elossa (kirjassa Shattered Sky)

Siskonpojantytär:

Paatsamalehti: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Siskonpojanpojantyttäret:

Hollytuft: Elossa (kirjassa Shattered Sky)
Sorrelstripe: Elossa (kirjassa Shattered Sky)
Smokepaw: Elossa (kirjassa Shattered Sky)
Brindlepaw: Elossa (kirjassa Shattered Sky)

Siskonpojanpojanpoika:

Fernsong: Elossa (kirjassa Shattered Sky)

Serkut:

Lovikorva: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Mutakynsi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Kaukaiset sukulaiset:

Gorsestar: Kuollut, tuntematon paikka
Windstar: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Mothflight: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Emberkit: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Morning Whisker: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Dust Muzzle: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Lainaukset

Lähteet ja sitaatit

  1. Iltahämärä, sivu 72
  2. Katen Facebook sivu

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki