Fandom

Soturikissat Wiki

Villiin luontoon

1 508sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Villiin luontoon / Into the Wild

Villiinluontoon.jpg
Kannessa Tulitassu

Intothewild.jpg
Kannessa Ruska

Kansi-villiinluontoon-engl2.jpg
Kannessa Tulitassu

Yleistä
Kirjailija Kate Cary
Suomentaja Vesa-Matti Paija
Kansikuvittaja Hanna Hörl,
Mikko Valtavaara
Alkuteoksen kansikuvittaja Wayne McLoughlin, Owen Richardson
Kustantaja HarperCollins Children's Books
Suomalainen kustantaja Art House[1]
Julkaisupäivä 23/01/2003
Julkaisupäivä Suomessa 15/10/2009
Hahmot
Kannet
Kronologia
Sarja The Prophecies Begin
Edellinen Sinitähden tarina
Seuraava Tuli ja jää

Villiin luontoon (engl. Into the Wild) on ensimmäisen Soturikissat-sarjan ensimmäinen osa.

Takakansiteksti

»Jos päätät osallistua koulutukseemme, meidän on vietävä sinut klaanin luo. Sinun on elettävä kanssamme ja kunnioitettava tapojamme. Muussa tapauksessa sinun on palattava Kaksijalkalaan, etkä saa koskaan tulla klaaniin takaisin. Et voi elää tassu kummassakin maailmassa.»
Sukupolvien ajan neljä villikissojen klaania – Myrskyklaani, Jokiklaani, Tuuliklaani ja Varjoklaani – on jakanut metsän soturiesi-isiensä säätämien lakien mukaan.
Muiden klaanien reviirejä uhkaava Varjoklaani kuitenkin voimistuu päivä päivältä, ja Myrskyklaanin kissat ovat vakavassa vaarassa. Uljaita sotureita kuolee, ja jotkut varsin salaperäisellä tavalla.
Keskelle näitä tapahtumia ilmestyy tavallinen kotikissa nimeltä Ruska – joka saattaa osoittautua Myrskyklaanin kaikkein urheimmaksi soturiksi.

Yksityiskohtainen juoni

Esinäytöksessä, ryhmä luonnonvaraisia kissoja Myrskyklaanista taistelevat vastaan kilpailijaansa, Jokiklaania joka haluaa alueen nimeltään Aurinkokivet, mutta myös Myrskyklaani haluaa sen. Punahäntä, Myrskyklaanin varapäällikkö tajuaa kuinka pahasti Myrskyklaani on alakynnessä ja käskee taistelupartion perääntyä. Tiikerikynsi, joka on Myrskyklaanin soturi, on sitä mieltä, että heidän ei pitäisi luovuttaa. Myrskyklaanin leirissä, Sinitähti, joka on klaanin päällikkö, yrittää etsiä Tähtiklaanilta vastausta taistelun jälkeen. Pian Sinitähden vieressä istuva parantaja, Täplälehti saa Tähtiklaanilta ennustuksen: "Vain tuli voi pelastaa klaanimme." Sinitähti on ensin epävarma, mutta luottaa Täplälehteen.
Kotikisu nimeltään Ruska lähtee vaeltamaan metsään pian sen jälkeen kun hän on nähnyt unta metsästämisestä. Myrskyklaanin oppilas, Harmaatassu hyökkää hänen päälleen. Ruska ei pakene vaan hyökkää takaisin. Nuoret kissat eivät tiedä, että kaksi Myrskyklaanin kissaa katsovat heitä - Leijonamieli, Harmaatassun mestari ja Sinitähti, klaanin päällikkö. He ovat vakuuttuneita taistelusta. Sinitähti kysyy jos Ruska haluaisi liittyä Myrskyklaaniin oppilaaksi. Ruska saa aikaa miettiä.
Seuraavana päivänä Leijonamieli tulee hakemaan Ruskaa mukanaan Valkomyrsky, joka on myös Myrskyklaanin soturi. Useimmat kissat eivät pidä siitä, että kotikisu liittyisi Myrskyklaaniin, erityisesti Pitkähäntä, joka taistelee Ruskaa vastaan. Pitkähäntä lopettaa kun hän repäisee Ruskan kaulapannan. Sinitähti nimeää Ruskan Tulitassuksi, koska hänellä on liekinvärinen turkki. Pian nimityksen jälkeen Myrskyklaanin oppilas Korppitassu ryntää leiriin ja kertoo, että Punahäntä on kuollut lähellä Aurinkokivien taistelupaikkaa. Tiikerikynsi tulee perässä ja raahaa Punahännän ruumista. Tiikerikynsi väittää, että Tammisydän, Jokiklaanin varapäällikkö, surmasi Punahännän. Tiikerikynsi sanoo, että hän tappoi Tammisydämen kostoksi. Sinitähti tekee Leijonamielestä uuden varapäällikön.
Tulitassulla ei ole vielä virallista mestaria, joten Harmaatassun ja Korppitassun mestarit, Leijonamieli ja Tiikerikynsi opettavat myös häntä. Tulitassu pian oppii, että klaanikissat ajattelevat kotikisujen olevan heikkoja ja hyödyttömiä. Hän sopeutuu nopeasti uuteen elämään ja hän yrittää näyttää olevansa uskollinen klaanin jäsen, vaikka Tomutassu ja Hiekkatassu pilkkaavat häntä.
Hän on ensimmäisellä metsästystehtävällä, jossa hän on yksin. Hän huomaa Keltahampaan, entisen parantajakissan joka on karkotettu Varjoklaanista. Tulitassu hyökkää ja käskee hänen lähteä, mutta tajuaa kuinka huonokuntoinen vanha kissa on. Tulitassu metsästää kanin ja antaa sen Keltahampaalle ja syö myös itse rikkoen soturilakia. Kun Sinitähden johtama partio kulkee heidän läheltä, Sinitähti tunnista Varjoklaanin parantajan ja huomaa, että Tulitassu ja Keltahammas näyttävät kylläisiltä. Sinitähti ottaa Keltahampaan vangiksi. Leirissä Tulitassun mestariksi tulee Sinitähti, mutta hän saa myös rangaistuksen hoitaa vankina olevaa Keltahammasta.
Kokoontumisessa Varjoklaanin päällikkö Rikkotähti kertoo, että he ovat karkoittaneet kissan, joka on murhannut pentuja. Hän tekee selväksi, että luopio on pysäytettävä ja pentuja on suojeltava. Rikkotähti myös vaatii klaanilleen lisää reviiriä ja kertoo myös sen, että he karkoittivat Tuuliklaanin reviiriltään, koska he eivät suostuneet metsästyslupaan, joka selittää miksi Tuuliklaani ei ole saapunut kokoontumiseen. Jokiklaanin päällikkö Väärätähti ilmoittaa, että sallii Varjoklaanin metsästää Jokiklaanin alueen rajalla. Kun kokoontuminen päättyy, Myrskyklaanin kissat ryntäävät takaisin leiriinsä epäillen, että Keltahammas on pentujen tappaja. Rikkotähti oli antanut Myrskyklaanille aikaa päättää antavatko he metsästysaluetta Varjoklaanille. Sinitähti käskee, että Keltahammasta ei saa vahingoittaa, sillä heillä ei ole todisteita pentujen tappamisesta. Sinitähti valmistelee klaanian varmuuden vuoksi jos Rikkotähti hyökkäisi.
Myöhemmin Varjoklaani hyökkää Myrskyklaanin leiriin. Leijonamieli kuolee taistelussa ja Tiikerikynnestä tulee uusi varapäällikkö. Korppitassu, joka oli nähnyt aiemmin taistelun Aurinkokivillä, kertoo totuuden Tulitassulle, että Tammisydän ei tappanut Punahäntää vaan Tiikerikynsi. Tiikerikynsi halusi päästä varapäälliköksi ja epäilee nyt, että hänen salaisuus on paljastunut ja on ruvennut häiritsemään Korppitassua levittämällä huhuja oppilastaan.
Pian tämän jälkeen Hallaturkin pennut katoavat ja Täplälehti löydetään kuolleena lähellä pentutarhaa. Tulitassu, joka oli ystävystynyt Täplälehden kanssa, on suruissaan. Huomataan myös, että Keltahammas puuttuu ja Tiikerikynsi on varma siitä, että Keltahammas vei pennut ja tappoi Täplälehden. Tiikerikynsi väittää myös, että Korppitassu auttoi Keltahammasta ja kehottaa Hallaturkkia häätämään Korppitassun pentutarhasta, kun hän tarkistaa, että muut pennut ovat kunnossa. Tulitassu ja Harmaatassu tajuavat, että heidän ystävänsä on vaarassa, joten he vievät Korppitassun salaa turvaan erakon, Ohran luokse maatilalle joka on Tuuliklaanin takana.
Tulitassu päättää todistaa, että Keltahammas on syytön ja lähtee Harmaatassun kanssa pelastamaan pentuja Varjoklaanista. He löytävät Keltahampaan, joka kertoo että hän jätti leirin heti kun huomasi, että pennut puuttuivat ja haistoi Arpinaaman hajun pentutarhassa. Keltahammas paljastaa, että Rikkotähti on tehnyt pennuista liian aikaisin oppilaita, jotta Varjoklaanilla oli paljon sotureita ja voisi olla pelätyin klaani metsässä. Myrskyklaanin ja karkotettujen varjoklaanilaisten partio on tulossa apuun ja hyökkäävät Varjoklaanin leiriin. Partio ajaa verenhimoisen päällikön ja hänen seuraajansa pois, mutta ennen sitä Rikkotähti paljastaa että hän oli tappanut pentuja sekä isänsä Risatähden, joka oli päällikönä ennen Rikkotähteä. Myrskyklaani lupaa jättää Varjoklaanin rauhaan ainakin kuun ajaksi, että se voi etsiä rauhassa uuden päällikön. Myrskyklaanin kissat sekä Keltahammas palaavat leiriin mukanaan pennut. Tulitassu ja Harmaatassu kertovat, että Arpinaama oli tappanut Täplälehden ja varastanut pennut, eikä Keltahammas. Kun Korppitassun poissaolo huomataan, Tulitassu valehtelee Korppitassun turvallisuuden vuoksi, että hän sai surmansa Varjoklaanin partiolta. Klaani suree ja Sinitähti pyytää Keltahammasta parantajaksi, johon hän suostuu.
Taistelun jälkeen Tulitassusta ja Harmaatassusta tehdään soturit ja he saavat nimekseen Tulisydämen ja Harmaaraidan. Juuri ennen valvojaisia Tulisydän aikoo puhua Sinitähdelle Tiikerikynnen petoksesta, mutta Sinitähti hiljentää hänet muistuttaa, että valjojaisten aikaan uudet soturit eivät saa puhua. Tiikerikynsi katsoo Tulisydäntä tarkasti ja Tulisydän tajuaa, että on saanut vihollisen. Lopussa Harmaaraita ja Tulisydän jäävät vartioimaan leiriä aamuun saakka.

Merkittävimmät tapahtumat

Syntymät

Kuolemat

Muuta

  • Täplälehti saa Tähtiklaanilta ennustuksen.
  • Ruska liittyy Myrskyklaaniin. Hänestä tulee oppilas ja saa nimekseen Tulitassun.
  • Varjoklaanin entinen parantaja, Keltahammas otetaan vangiksi Myrskyklaaniin.
  • Varjoklaani hyökkää Myrskyklaanin leiriin.
  • Hallaturkin pennut katoavat.
  • Tulitassu ja Harmaatassu jättävät Korppitassun Ohran tilalle, jotta tämä voisi elää rauhassa.
  • Hallaturkin pennut saadaan pelastettua ja Rikkotähti ja tämän seuraajat häädetään Varjoklaanista.
  • Tulitassusta ja Harmaatassusta tulee sotureita, Tulisydän ja Harmaaraita.

Julkaisuhistoria

  • Englanti: Into the Wild, HarperCollins (kovakantinen), 21. tammikuuta 2003
  • Englanti: Into the Wild, HarperCollins (taskukirja), 1. tammikuuta 2004
  • Englanti: Into the Wild, Collins UK (taskukirja), 5. huuhtikuuta 2004
  • Puola: Na Wolności, Amber (taskukirja), 2004, Agnieszka Różańskan kääntämä
  • Ranska: Retour à l'état sauvage, Pocket Jeunesse, 17. maaliskuuta 2005, Cécile Pournin kääntämä
  • Tšekki: Divoké Kočky, Albatros (kovakantinen), 2. lokakuuta 2006, Peter Petrákován kääntämä
  • Englanti: Into the Wild, HarperCollins Children (taskukirja), 3. huuhtikuuta 2006
  • Liettua: Į tyrus, Garnelis, 2006, Danguole Žalytėn kääntämä
  • Vietnam: Vào Trong Hoang Dã, Da Nang (taskukirja), marraskuu 2006, Huong Lanin kääntämä
  • Japani: ファイヤポー、野生にかえる, Komine Shoten, 22. marraskuuta 2006, Kanehara Ruin kääntämä
  • Unkari: Hív a vadon, Egmont (taskukirja), 2007, Andrea Mártonin kääntämä
  • Korea: 야생 속으로, Gimyoungsa, 30. tammikuuta 2007, Gimyiseonin kääntämä
  • Venäjä: Стань диким!, OLMA Media Group (kovakantinen), 2008
  • Saksa: In die Wildnis, Verlagsgruppe Beltz (taskukirja), syyskuu 2008, Klaus Weimannin kääntämä
  • Kiina (Taiwan): 荒野新生, MorningStar Press (taskukirja), 31. lokakuuta 2008, Gao Mein kääntämä
  • Saksa: In die Wildnis, Verlagsgruppe Beltz (äänikirja), tammikuu 2009, Klaus Weimann kääntämä, Ulrike Krumbiegelin selostama
  • Japani: ファイヤポー、野生にかえる, Komine Shoten, 20. helmikuuta 2009, Kanehara Ruin kääntämä
  • Kiina: 呼唤野性, China Children's, 1. maaliskuuta 2009, Zhao Inin kääntämä
  • Alankomaat: De wildernis in, Baeckens Books (kovakantinen), 7. tammikuuta 2009, Huberte Vriesendorpin kääntämä
  • Englanti: Into the Wild, HarperCollins (sähkökirja), 13. lokakuuta 2009
  • Suomi: Villiin luontoon, Art House (kovakantinen), 15. lokakuuta 2009, Vesa-Matti Paijan suomentama
  • Turkki: Vahşi Doğa, Artemis, 2009, Barbaros Bostanin kääntämä
  • Slovenia: V divjino, Mettis Bukvarna (kovakantinen), 6. toukokuuta 2009
  • Brasilia: Na Floresta, Wmf Martins Fontes Ltda (taskukirja), 2010, Marilena Moraesin kääntämä
  • Italia: Ritorno Nella Foresta, Sonda, 2010, Sarah Kaminskin ja Maria Teresa Mlianon kääntämä
  • Slovakia: V divočine, Mladé léta (taskukirja), 2011
  • Kroatia: U divljini, Znanje (taskukirja), 9. marraskuuta 2011
  • Tanska: Ud i vildnisset, Sohn, 2011, Gabriela Lundbyen kääntämä
  • Viro: Metsikusse ellu, Tiritamm (taskukirja), 21. marraskuuta 2011
  • Alankomaat: De wildernis in, Baeckens Books (taskukirja), 26. maaliskuuta 2012, Huberte Vriesendorpin kääntämä
  • Espanja: En territorio salvaje, Salamandra (taskukirja), 28. maaliskuuta 2012, Begoña Hernández Salan kääntämä

Lähteet ja sitaatit

  1. Villiin luontoon, kansi
Soturikissat
Tähtien enne Neljäs oppilasEtäiset kaiutYön kuiskauksetSign of the MoonThe Forgotten WarriorThe Last Hope
A Vision of Shadows The Apprentice's QuestThunder and ShadowThe Shattered SkyDarkest NightRiver of Fire
Erikoisseikkailut Tulitähden tehtäväSinitähden tarinaTaivasklaanin kohtaloVäärätähden lupausKeltahampaan salaisuusPitkätähden kostoBramblestar's StormMoth Flight's VisionHawkwing's JourneyTigerheart's Shadow
Field Guidet Secrets of the ClansCats of the ClansCode of the ClansBattles of the ClansEnter the ClansThe Warriors GuideThe Ultimate Guide
Kadonnut soturi Kadonnut soturiSoturin turvapaikkaSoturin paluu
Erillinen manga The Rise of Scourge
Tigerstar and Sasha Into the WoodsEscape from the ForestReturn to the Clans
Ravenpaw's Path Shattered PeaceA Clan in NeedThe Heart of a Warrior
SkyClan and the Stranger The RescueBeyond the CodeAfter the Flood
Novellit Hollyleaf's StoryMistystar's OmenCloudstar's JourneyThe Untold StoriesTigerclaw's FuryLeafpool's WishDovewing's SilenceTales from the ClansMapleshade's VengeanceGoosefeather's CurseRavenpaw's FarewellShadows of the ClansSpottedleaf's HeartPinestar's ChoiceThunderstar's EchoLegends of the Clans

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki