FANDOM

Toivoimme, että auttaisitte myös meitä. Yötähti on sairas. Leirissä vallitsee täysi epäjärjestys, koska niin moni on kipeänä. Lääkeyrttejä ja tuoresaalista ei riitä kaikille.

— Valkokaula Myrskyklaanille.[1]

Valkokaula (engl. Whitethroat) on pieni[4] musta kolli, jolla on valkoinen rinta ja käpälät.[5]

Soturikissat

Myrsky nousee

Valkokaula tulee Pikkupilven kanssa pyytämään apua Myrskyklaanilta, koska Varjoklaaniin on levinnyt sairaus Haaskalasta. Valkokaula ja Pikkupilvi löydetään Pöllöpuulta nukkumasta Myrskyklaanin reviirillä. Valkomyrsky kertoo Tulisydämelle, että kun partio herätti varjoklaanilaiset, he pyysivät pääsevän Myrskyklaanin leiriin partion mukana. Pikkupilvi takeltee, kun heidän epäillään tulleen Myrskyklaaniin vain yrttien ja tuoresaaliin toivossa. Tuhkamarja silloin puolustaa Valkokaulaa ja Pikkupilveä sanoen etteivät he ole uhka Myrskyklaanille.
Tulisydän ja Hiekkamyrsky johdattavat Valkokaulan ja Pikkupilven pois Myrskyklaanin reviiriltä. Valkokaula ja Pikkupilvi nyökkäävät jäähyväisiksi.
Kun Pikkupilvi ja Valkokaula ollaan lähetetty pois, Tuhkamarja menee salaa heidän luokseen ja hoitaa heitä. Tulisydän saa tämän selville ja käskee Tuhkamarjaa ajamaan heidät pois. Kun Valkokaula kysyy, miten he aikovat mennä takaisin sairaina ja nälkäisinä, Tulisydän tarjoaa heille tuoresaalista. Kuitenkin Pikkupilvi ja Valkokaula sanovat, että heidän on lähdettävä. Pikkupilvi kertoo Varjoklaanin varapäällikön jo kuolleen ja pelkää myös heidän päällikkönsä, Yötähden, kuolevan. Valkokaula lisää, että klaani on peloissaan, sillä jos Yötähti kuolee, hänellä ei ole seuraajaa. Vastahakoisesti Tulisydän antaa Pikkupilven ja Valkokaulan jäävän piilopaikkaansa sekä antaa Tuhkamarjan jatkavan heidän parantamista.
Kun Hiiriturkki ja Okatassu palaavat haavoittuneina leiriin, Tulisydän lähtee selvittämään tapahtunutta. Hän löytää Vinhatuulen ruumiin ylle kumartuneen Valkokaulan. Ensiksi Tulisydän luulee Valkokaulan tappaneen Vinhatuulen. Valkokaula säikähtää ja säntää suoraan Ukkospolulle, jossa jää hirviön alle. Juuri ennen kuolemaansa Valkokaulan pelokas katse kiinnittyy pusikossa olevaan Tiikerikynteen. Tulisydän tajuaa silloin, että Tiikerikynsi oli oikeasti syyllinen Vinhatuulen kuolemasta.
Tulisydän rahaa Valkokaulan ruumiin Varjoklaanin rajalle toivoen, että partio löytäisi hänet.

Vaarallinen polku

Kun Tulisydän ja Tuhkamarja odottavat Nelipuulla, Nuhanenä ja Pikkupilvi tulevat heidän luokseen. Tulisydän tunnistaa Pikkupilven ja häntä lietsoo muisto Valkokaulasta. Valkokaulasta lyhyesti kerrotaan, että hän ja Pikkupilvi yrittivät saada turvapaikkaa Myrskyklaanista, mutta Sinitähti kieltäytyi. Tuhkamarja meni sitten salaa hoitamaan heitä, ja myöhemmin he palasivat takaisin Varjoklaaniin. Valkokaula kuoli pian sen jälkeen kun Tiikeritähti ja muutama kulkukissa hyökkäsi Myrskyklaanin partion kimppuun. Valkokaula pakeni taistelusta ja osui hirviöön.
Nuhanenä mainitsee sitten olevansa pahoillaan ettei Valkokaula tullut Pikkupilven kanssa Varjoklaaniin. Tulisydän päättää ottaa tilaisuudesta kiinni saadakseen selville, mitä varjoklaanilaiset tietävät Valkokaulan kuolemasta. Pikkupilvi kertoo ettei Valkokaula uskaltanut tulla takaisin leiriin sillä pelkäsi sairastuvansa uudestaan, vaikka heillä oli yrtit mukana. Pikkupilvi myös mainitsee, että jotkut varjoklaanilaiset löysivät Valkokaulan ruumiin Ukkospolun vierestä muutaman päivän päästä.
Tulisydän päättää olla kertomatta totuutta Valkokaulan kuolemasta, koska olisi liian vaarallista kertoa, että Varjoklaanin uusi päällikkö, Tiikeritähti, olisi osittain vastuussa Valkokaulan kuolemasta.

Field Guidet

The Ultimate Guide

Valkokaula on mainittu Tuhkamarjan sivulla.
Hänet on myös mainittu lyhyesti Pikkupilven ja Nuhanenän sivulla.

Cats of the Clans

Novellit

Tigerclaw's Fury

Valkokaula on osa Tiikeritähden saalituspartiota. Kun Tiikeritähti ehdottaa, että he saalistaisivat Myrskyklaanin reviirillä, Valkokaula protestoi sanoen sen olevan varastamista. Tiikeritähti kysyy häneltä onko se ongelma. Valkokaula katsoo tassuihinsa, sanoen ettei halua varastaa myrskyklaanilaisilta.

Triviaa

Virheet

  • Valkokaula on virheellisesti listattu Vaarallinen polku -kirjan hahmoluetteloon, vaikka hän kuoli edellisessä kirjassa.

Hahmon kuvakkeet

Lainaukset

"Et ole nähnyt kuinka sairas hän on! Klaani pelkää. Ei ole ketään, joka voisi nousta hänen tilalleen."
—Valkokaula yrittäessään suostutella Tulisydäntä. Myrsky nousee, page 126
"Hän ei suostunut enää palaamaan leiriin. Hän pelkäsi uutta tartuntaa siitäkin huolimatta, että olimme saaneet parannusyrtit mukaamme. Löysimme hänen ruumiinsa Ukkospolun vierestä muutama päivä myöhemmin."
—Pikkupilvi Valkokaulasta Vaarallinen polku, page 59

Lähteet ja sitaatit

  1. Myrsky nousee, sivu 91
  2. Myrsky nousee, sivu 173
  3. Myrsky nousee, hahmolista
  4. Myrsky nousee, sivu 173
  5. Myrsky nousee, hahmolista