Fandom

Soturikissat Wiki

Väärätähti

1 508sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share
Ikävää etten voi olla sinulle ylpeydenaihe. Mutta tämä ei ole vielä tässä. Teen kaikkeni tehdäkseni sinut iloiseksi siitä että olen poikasi. Et saa minua koskaan häpeämään sitä, kuka olen tai miltä näytän.

— Vääräleuka Sadekukalle[1]

Väärätähti (engl. Crookedstar) on valtava, vahva, kiiltävä[2]- ja paksuturkkinen[3], hoikka[4] vaaleanruskea raidallinen kolli[5], jolla on vaaleanruskea vatsa[6] sekä jalat, lovi korvassa[7], vihreät silmät ja vääntynyt leuka[8].

Väärätähti
Väärä.jpg
Lojaalius
Nykyinen Jokiklaani
Ikä
Ikä Noin 81 kuuta (6.75 vuotta)
kuollessaan
Kuolema
Kuolinsyy Viheryskä[9]
Kuoleman jälkeinen elämä Tähtiklaani
Nimet
Pentu Myrskypentu[10], Vääräpentu

[11]

Oppilas Väärätassu[12]
Soturi Vääräleuka[13]
Varapäällikkö Vääräleuka[14]
Päällikkö Väärätähti

[15]

Perhe
Emo Sadekukka
Isä Simpukkasydän
Veli Tammisydän
Kumppani Pajutuuli
Tyttäret Särkipentu, Pajupentu, Hopeavirta
Päällikön asema
Edeltäjä Raetähti
Seuraaja Leoparditähti
Varapäällikön asema
Edeltäjä Simpukkasydän
Seuraaja Puuturkki
Koulutus
Mestari Setrikarva
Oppilaat Sarapuro, Kiviturkki
Esiintymiset kirjoissa
Elävänä Secrets of the Clans, Battles of the Clans, Keltahampaan salaisuus, Väärätähden lupaus, Sinitähden tarina, Villiin luontoon, Tuli ja jää, Salaisuuksien metsä, The Elders' Concern, Myrsky nousee, Vaarallinen polku
Kuolleena Keskiyö, Tähtiyö, Iltahämärä, Sign of the Moon, Mistystar's Omen

Erikoisseikkailut

Tallstar's Revenge

Keltahampaan salaisuus

Väärätähden lupaus

Myrskypentu ja Tammipentu syntyvät Sadekukalle ja Simpukkasydämelle myrskyisenä ja tulvaisena päivänä. Myrskypentu saa nimensä myrskyn mukaan, jossa hän syntyi. Sadekukka on ylpeä pennuistaan, varsinkin Myrskypennusta.
Myöhemmin Myrskypentu huomaa Hanhisulan ja hyppää astinkiville ajaakseen vihollisen pois. Hän kuitekin putoaa jokeen ja lyö leukansa kiveen. Vatukkamarja hoitaa murtunutta leukaa parhaansa mukaan, mutta leuka jää siitä huolimatta vinoksi. Sadekukka on järkyttynyt Myrskynpennun leuasta ja ajattelee, että hänen poikansa komeus on pilalla. Sadekukka hylkää Myrskypennun ja alkaa suosimaan Tammipentua.
Pian Myrskypentu lähtee parantajan pesästä ja huomaa klaanitovereidensa käyttäytyvän oudosti. Kukaan ei katso suoraan häneen ja hän menee katsomaan kuvajaistaan joesta. Tammipentu tuo hänelle kalan ja varmistaa, että Myrskypentu voi syödä rauhassa. Myrskypentu menee syömisyritysten jälkeen pentutarhaan ja näkee uuden makuusijan. Sadekukka kertoo, että makuusija on Myrskypennun ja kertoo, että ajatteli hänen tarvitseman omaa tilaa ja jotta hän ei häiritsi Tammipentua nukkuessaan. Simpukkasydän kuulee tästä ja haluaa jutella Sadekukan kanssa. Myrskypentu kuuntelee kauhuissaan kuinka hänen vanhempansa riitelevät ja saa selville, että Sadekukka suunnittelee hänen nimensä vaihtoa Vääräpennuksi vääntyneen leuan takia. Simpukkasydän puolustaa Myrskypentua ja sanoo etteivät he ole kumppaneita, jos Sadekukka pyytää nimenvaihtoa. Sadekukka ei tottele ja menee Raetähden luokse ja Myrskypentu uudelleen nimetään Vääräpennuksi.
Myöhemmin Vääräpentu alkaa näkemään oranssilaikullisen kissan, joka myöhemmin tulee hänen uniinsa. Kissa esittäytyy Vaahteravarjoksi.
Sadekukka ei enää huomioi Vääräpentua ja kolli päättää yksin lähteä Kuukivelle. Hän törmää Okrahäntään, joka tapailee Tuuliklaanin kissaa. Naaras ei kuitenkaan huomaa häntä. Vääräpentu menee latoon lepäämään ja törmää maatilakissaan, Laikkuun. Laikku kertoo Vääräpennulle Dominosta, jolla oli myös murtunut leuka ja opettaa Vääräpentua syömään ja metsästämään vinosta leuasta huolimatta.
Vääräpentu jää kuuksi Laikun, Mitsin ja tämän pentujen luo. Tänä aikana Vääräpentu vahvistuu ja kasvaa. Kun koittaa sadonkorjuu, Vääräpentu pelastaa maissipeltoon eksyneen Syden. Tämän jälkeen Vääräpentu päättää palata kotiinsa Jokiklaaniin.
Jokiklaanissa suurin osa kissoista toivottaa hänet ilomielin takaisin. Hänen poissa ollessaan Pehmotassusta oli tullut Pehmosiipi ja Valkotassusta Valkohammas.
Myöhemmin Vääräpennun unessa Vaahteravarjo tulee hänen luokseen ja sanoo, että pelkäsi Vääräpennun unohtaneen olevansa Jokiklaanin kissa. Vaahteravarjo sanoo myös, että haluaa auttaa tätä saavittamaan kohtalonsa Jokiklaanin päällikkönä. Vääräpentu ihmettelee, että hänestä tulee Jokiklaanin päällikkö. Sitten Vaahteravarjo kysyy ajatteliko tekevänsä seikkailullaan sellaisen vaikutuksen Raetähteen, että päällikkö tekisi hänestä oppilaan saman tien. Vääräpentu sanoo olevansa jo valmis oppilaaksi. Vaahteravarjo vastaa, että Raetähti ei voi palkita tottelemattomia kissoja. Vääräpentu valittaa, että on hölmöä olla kouluttamatta häntä. Hän sanoo myös, että hän voisi olla klaanille paljon hyödyllisempi, kun hänet on koulutettu. Silloin Vaahteravarjo tarjoutuu kouluttamaan häntä, mutta sanoo että Vääräpennun täytyisi pitää se salaisuutena. Vääräpentu pyytää päästä hänen oppilaakseen, ja Vaahteravarjo suostuu sanoen, että siitä on jo kauan, kun hänellä oli ollut oppilas. Hän sanoo myös, että Vääräpennun olisi opittava kärsivällisyyttä.
 Vaahteravarjo saa Vääräpennun lupaamaan, että tämä on klaanilleen uskollinen yli kaiken, ja että mikään, mitä hän haluaisi itselleen ei olisi mitään klaanin tarpeisiin.
Myöhemmin Vaahteravarjo kouluttaa Vääräpentua tämän unissa. Kun Vääräpentu herää eräänä aamuna, hän kuulee kuinka Okrahäntä kuorsaa ja toteaa, että soturi oli nyt kuningatar joka odotti pentuja. Vääräpentu haluaa kysyä kuningattarelta, mitä tämä oli tehnyt nummilla kolme kuuta sitten, mutta hän ei uskalla koska ajattelee että se saattoi olla jokin Raetähden antama tehtävä.
Vääräpentu toivoo joka aamu pääsevänsä sinä päivänä oppilaaksi. Hän tietää kuitenkin, että hänen pitäisi osoittaa uskollisuutensa ensin. Vääräpentu tekee mielestään kaikkensa ollakseen avuksi klaanilleen, kuten siivoaa klaaninvanhimpien vuoteita, auttoi paikkaamaan soturien pesiä lehtikadon varalle ja hän oli myös oppinut uimaan ja kalastamaan särkiä.
Myöhemmin Vatukkamarja toteaa, että Raetähden on tehtävä pian Vääräpennusta oppilas, joka on lähellä toteutua, kun Okrahäntä saa kaksi tytärtä, Pajupennun ja Harmaapennun.

Sinitähden tarina

Väärätassu nähdään ensimmäisen kerran uutena oppilaana kokoontumisessa. Törmättyään Sinitassuun hän rupeaa juttelemaan tämän kanssa ja kertoo kuinka hänestä tehtiin oppilas myöhään, koska hän oli sairas pentuna. Väärätassu vitsailee, että hänestä varmaan tulee Vääräleuka, koska hänellä on vääntynyt leuka ellei hän satuta häntäänsä. Muut käskevät heitä olemaan hiljaa. Väärätassu osoittaa Tammisydäntä ja kertoo Tammisydämen olevan hänen veljensä. Hän kertoo, että kun Tammisydämestä tulee päällikkö, hän aikoo tehdä Väärätassusta varapäällikön.

Soturikissat

Villiin luontoon

Väärätähti nähdään kokoontumisessa kun Harmaatassu kertoo Tulitassulle, että Väärätähti on Jokiklaanin päällikkö. Samassa kokoontumisessa hän antaa Rikkotähden johtaman Varjoklaanin saalistaa joessa. 

Tuli ja jää

Väärätähti ja Yötähti johtavat Varjoklaanin ja Jokiklaanin yhteishyökkäyksen Tuuliklaanin leiriin.

Salaisuuksien metsä

Myrsky nousee

Väärätähti antaa Myrskyklaanin olla heidän reviirillään metsäpalosta johtuen.

Vaarallinen polku

Väärätähti kuolee viheryskään.

Uusi profetia

Keskiyö

Väärätähti nähdään esinäytöksessä Tähtiklaanissa, jossa kissat päättävät matkalle lähteviä kissoja. Tammisydän pyytää lupaa valita Jokiklaanin edustaja ja Väärätähti antaa luvan siihen. Tammisydän valitsee Sulkahännän ja Väärätähti hyväksyy hänen valintansa.

Tähtiyö

Iltahämärä

Väärätähti näytetään hyvin lyhyesti, kun Tähtiklaanin kissat kertovat Tuhkamarjalle, ettei hän eläisi enään kauaa.

Tähtien enne

Sign of the Moon

Field Guidet

Cats of the Clans

Secrets of the Clans

Novellit

Mistystar's Omen

Tigerclaw's Fury

Väärätähti ei varsinaisesti esiinny tässä novellissa, mutta hänet on listattu jokiklaanilaisiin.

Triviaa

  • Väärätähden ja Tammisydämen emon piti alunperin olla Liljavarsi, mutta Väärätähden lupauksessa tilalle vaihdettin Sadekukka Sinitähden tarinassa esiintyneen tapahtuman korjaamiseksi, joka oli ristiriidassa Väärätähden lupauksen juonen kanssa.
  • Vicky on sanonut ettei Väärätähdellä luultavasti ollut puhevikaa, sillä hän oli nuori onnettomuuden tapahtuessa, joten hän oppi nopeasti puhumaan vääntyneellä leualla.

Hahmon kuvakkeet

Kuvat

Perhe ja suku

Emo:

Sadekukka: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isä:

Simpukkasydän: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Veli:

Tammisydän: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Kumppani:

Pajutuuli: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Tyttäret:

Hopeavirta: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Särkipentu: Kuollut, Oletettavasti Tähtiklaanin jäsen.
Pajupentu: Kuollut, Oletettavasti Tähtiklaanin jäsen.
Näytä loput

Tyttärenpoika:

Myrskyturkki: Elossa

Tyttärentytär:

Sulkahäntä: Kuollut, Tähtiklaanin ja Ikuisen Metsästyksen Heimon jäsen

Veljenpoika:

Kiviturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Veljentyttäret:

Sammalpentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Usvajalka: Elossa

Lainaukset

"Suu kiinni! Minä olen soturi!"
—Myrskypentu Tammipennulle Väärätähden lupaus, page 17
Hopeapentu: "Oliko tuo oikeasti vain harjoitusta? Lupaatko?"
Väärätähti: "Lupaan. Olen isäsi, Hopeapentu, ja se tarkoittaa että pidän aina lupaukseni."
—Väärätähti tehdessään lupauksen tyttärelleen. Väärätähden lupaus, sivu 473

Lähteet ja sitaatit

  1. Väärätähden lupaus, sivu 224
  2. Väärätähden lupaus, sivu 32
  3. Väärätähden lupaus, sivu 284
  4. Tähtiyö, sivu 12
  5. Myrsky nousee, sivu 249
  6. Väärätähden lupaus, sivu 17
  7. Väärätähden lupaus, sivu 133
  8. Villiin luontoon, sivu 6
  9. Vaarallinen polku, sivu 108
  10. Väärätähden lupaus, hahmolista
  11. Väärätähden lupaus, sivu 61
  12. Väärätähden lupaus, sivu 129
  13. Väärätähden lupaus, sivu 223
  14. Väärätähden lupaus, sivu 384
  15. Väärätähden lupaus, sivu 430

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki