Fandom

Soturikissat Wiki

Tuli ja jää

1 508sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Tuli ja jää / Fire and Ice

Tulijajää.jpg
Kannessa Tulisydän.

Fire and Ice Cover.jpg
Kannessa Harmaaraita ja Tulisydän.

Tuli&jää-engl2.jpg
Kannessa Tiikerikynsi

Yleistä
Kirjailija Kate Cary
Suomentaja Vesa-Matti Paija
Kansikuvittaja Hanna Hörl,
Mikko Valtavaara
Alkuteoksen kansikuvittaja Wayne McLoughlin, Owen Richardson
Kustantaja HarperCollins Children's Books
Suomalainen kustantaja Art House
Julkaisupäivä 27/05/2003
Julkaisupäivä Suomessa 15/10/2009
Hahmot
Kannet
Kronologia
Sarja The Prophecies Begin
Edellinen Villiin luontoon
Seuraava Salaisuuksien metsä

Tuli ja jää (engl. Fire and Ice) on ensimmäisen Soturikissat-sarjan toinen osa.

Takakansiteksti

»Yhtäkkiä metsänrajasta kajahti terävä, kimeä kirkaisu. Tulisydämen veri hyytyi. Huuto oli sama, jonka hän oli kuullut unessaan.«
Soturikissojen tarina jatkuu…
Nuoresta Tulitassusta on tullut urhea Myrskyklaanin soturi Tulisydän, mutta vaara vaanii edelleen metsässä – ja ehkä lähempänä kuin hän arvaakaan. Lehtikadon ajan saapuessa nälkä, vallanhimo ja salaiset liitot uhkaavat neljän klaanin välistä rauhaa. Samaan aikaan Tulisydämen paras ystävä Harmaaraita heittäytyy suhteeseen, jolla voi olla kohtalokkaat seuraukset. Kun tilanne kiristyy äärimmilleen, Tulisydäntä ei uhkaa vain taistelu vaan myös petos hänen omiensa joukosta.

Yksityiskohtainen juoni

Esinäytöksessä kerrotaan, että maanpaossa oleva Tuuliklaani, jonka Varjoklaani on ajanut pois heidän reviiriltään, joutuu asumaan Ukkospolun alla kulkevassa tunneliverkostossa.
Myrskyklaanissa on hiljattain nimitetty uusia sotureita; Tulisydän ja Harmaaraita lopettavat heidän yövahtivuoroaan. He käyvät heidän ensimmäisessä kokoontumisessaan sotureina ja Sinitähti saa Väärätähden ja Varjoklaanin uuden päällikön Yötähden suostuteltua siihen, että Tuuliklaani on tuotava takaisin. Tulisydän ja Harmaaraita saivat Sinitähdeltä ensimmäisen soturitehtävänsä: löytää ja tuoda takaisin Tuuliklaani metsään nyt, kun Rikkotähti, entinen Varjoklaanin päällikkö, ei ole enää uhka.
Harmaaraita ja Tulisydän kulkevat Tuuliklaanin alueella, jossa Jokiklaani ja Varjoklaani ovat käyneet saalistamassa. He löytävät Tuuliklaanin Korkokivien läheltä, tunnelista, joka on Ukkospolun alla. He puhuvat Pitkätähdelle, ja vakuuttavat, että Tuuliklaani voi tulla kotiin, koska Rikkotähti on karkotettu ja vaara on ohi. Tuuliklaanin kissat palaavat heidän reviirilleen. Kahden päivän matkan aikana Tulisydän ystävystyy Tuuliklaanin soturin, Yksiviiksen kanssa ja auttaa Aamukukkaa kuljettamaan hänen vastasyntynyttä pentuaan. Klaani nukkuu Ohran navetassa yhden yön ja Tulisydän sekä Harmaaraita juttelevat vanhan ystävänsä, Korppitassun kanssa. Tuuliklaani ei heti luota erakoihin. Seuraavana aamuna ennen lähtöä Tuuliklaanin parantaja, Kaarnakasvo saa ennustuksen, joka ennustaa turhaa kuolemaa.
Tulisydän ja Harmaaraita saattoivat Tuuliklaanin kotiin, ja matkalla takaisin Myrskyklaaniin he päättävät oikaista Jokiklaanin reviirin kautta. Jokiklaanin partio huomaa heidät ja Jokiklaanin varapäällikkö Leoparditurkki, hyökkää heidän kimppuunsa huolimatta vaarallisia maastossa. Myrskyklaanin partio saapuu parahiksi auttamaan, mutta taistelun aikana Harmaaraita taistelee Valkokynttä vastaan ja vahingossa työntää hänet jokeen, jossa hän hukkuu. Hiekkatassulla on melkein sama kohtalo kuin Valkokynnellä, mutta hän pelastuu, kun Tulisydän tulee apuun. Jokiklaanin kissat perääntyvät. Valkokynnen kuoleman seurauksena asiasta tuli vakavampi kuin pelkkä rajakahakka.
Tulisydäntä ja Harmaaraitaa kiitetään, kun he toivat Tuuliklaanin kotiin, mutta Harmaaraitaa varjosti Valkokynnen kuolema. Myöhemmin kaksi nuorta soturia saavat ensimmäiset oppilaansa: Tulisydämelle annetaan koulutettavaksi Tuhkatassu ja Harmaaraidalle Saniaistassu. Tulisydän on ylpeä oppilaastaan ja näyttää Tuhkatassulle Myrskyklaanin reviiriä ja vie hänet säännöllisesti Hiekkakuopalle.
Eräänä päivänä, kun Harmaaraita, Tulisydän, Saniaistassu ja Tuhkatassu lähtevät metsästämään lähelle Aurinkokiviä, Harmaaraita putoaa jään läpi jokeen ja lähes hukkuu. Hopeavirta, Jokiklaanin kissa ja Väärätähden tytär, näkee Harmaaraidan ja pelastaa hänet. Kun he olivat matkalla takaisin leiriin, Tulisydän huomaa Harmaaraidan vilkaisevan olkansa yli Hopeavirtaan. Tulisydän huomaa, että Harmaaraidan sammalpeti on kylmä ja miettii minne hänen ystävänsä on kadonnut. Harmaaraita tulee takaisin leiriin tuoden saalista, mutta Tulisydän miettii, että jatkuvan poissaolon syypää ei voi olla jatkuvat metsästysretket ja hän on myös huolissaan siitä, että Tiikerikynsikin on huomannut hänen poissaolojaan. Tulisydän lopulta seuraa Harmaaraitaa salaa ulos leiristä huomatakseen, että Harmaaraita tapaa salaa Hopeavirtaa lähellä Aurinkokiviä. He ovat hyvin rakastuneita toisiinsa. Tulisydän kertoo heille, että heidän suhteensa on loputtava, ja yrittää estää heitä näkemästä toisiaan, mutta epäonnistuu, ja Harmaaraita jatkaa tapailuaan.
Tulisydän kouluttaa sekä Tuhkatassua että Saniaistassua, kun Harmaaraita on poissa, varmistaen, ettei Saniaistassu jää jälkeen, ja varmistaen, ettei Tiikerikynsi tajua, että Harmaaraita laiminlyö oppilaansa koulutusta. Tulisydän on riidoissa Harmaaraidan kanssa, joka ei halua luopua Hopeavirrasta, mutta samalla Tulisydämestä tulee hyvä ystävä Hiekkatassun kanssa, joka on lämmennyt hänelle viimein.
Lehtikadon aika saapuu ja valkoyskä on puhjennut leirissä. Eräänä päivänä Tomutassu palaa partiokierrokselta, ja sanoo Tulisydämelle, että Tiikeritähti oli pyytänyt tuomaan Sinitähden Ukkospolulle, sillä siellä he olivat nähneet todisteita siitä, että Varjoklaani saalisti heidän reviirillään. Sinitähti on kuitenkin sairas eikä voi mennä. Tuhkatassu tarjoutuu menemään, mutta vaikka Tulisydän on eri mieltä, hän luikahtaa pois. Noudettuaan kissanminttua Sinitähdelle, Tulisydän seuraa Tuhkatassun tuoksua Ukkospolulle, lähelle Varjoklaanin rajaa. Kauhukseen Tulisydän näkee, että Tuhkatassu viruu Ukkospolulla, ja hirviö oli ajanut tämän päältä. Hän vie oppilaansa takaisin leiriin, mutta oppilaan takajalka oli loukkaantunut liian pahasti, ja myöhemmin käy ilmi, että se ei koskaan parane kunnolla, ja siksi hänestä ei voi enää ikinä tulla soturia.
Samaan aikaan Tulisydän tapaa siskonsa Prinsessan, ja vaikka tapaamiset kyseenalaistavatkin hänen uskollisuuttaan Myrskyklaanille, hän ei vain voi olla tapaamatta siskoaan. Kun Prinsessa synnyttää pentueen, hän antaa esikoisensa Tulisydämelle viedäkseen hänet Myrskyklaanin leiriin ja tehdäkseen hänestä soturin. Klaani on raivoissaan, mutta Sinitähti päättää, että he ottavat pennun, ja nimeää hänet Pilvipennuksi. Juovanaama suostuu imettämään Pilvipentua.
Joki Myrskyklaanin ja Jokiklaanin välillä jäätyy, kun Lehtikadon aika alkaa, ja Myrskyklaani haluaa käyttää tilaisuutta hyväkseen hyökätäkseen Jokiklaaniin ja kostaakseen heidän riistavarkautensa Aurinkokivillä. Harmaaraita kuitenkin vastustaa ajatusta - jottei joutuisi tappelemaan Hopeavirtaa tai tämän klaanitovereita vastaan - vedoten siihen, että jää oli vielä liian haurasta ylitettäväksi ja joki sulaisi pian. Muut myöntyvät vastahakoisesti, mutta Tulisydän tuijottaa epäuskoisesti Harmaaraitaa ja ei voi uskoa sitä, mitä tämä oli juuri sanonut. Harmaaraita pitää sitä epäluottamuksen merkkinä, ja raivostuu. Hän hyökkää Tulisydämen kimppuun ja he kierivät aukiolla tapellen toisiaan vastaan.
Kokoontumisen aika koittaa, ja sekä Myrskyklaani että Tuuliklaani syyttävät Varjoklaania riistan varastamisesta, koska he olivat huomanneet sen hajun reviirillään. Myöhemmin käy ilmi, että kissat, jotka metsästivät klaanien reviireillä, olivat Rikkotähti ja hänen luopiojoukkonsa. Rikkotähti ja muut luopiot hyökkäävät Myrskyklaanin leiriin.
Tulisydän hyökkää Arpinaaman kimppuun ja taistelee häntä vastaan kiivaasti, muistaen miten hän tappoi Täplälehden, mutta hän on selvästi alakynnessä ja Arpinaama oli juuri tappamaisillaan Tulisydäntä, kun Harmaaraita ilmestyi paikalle ja tappoi Arpinaaman. Luopiot karkoitetaan leiristä, paitsi Rikkotähti, jonka Keltahammas on sokaissut ja joka myös menettää yhden elämän.
Keltahammas paljastaa Tulisydämelle, että hän on Rikkotähden emo. Tulisydän kertoo Sinitähdelle, että Hiekkatassu ja Tomutassu taistelivat hienosti, ja heidät olisi aika nimittää sotureiksi. Niinpä Sinitähti nimitti heidät, ja he saivat uudet nimet; Hiekkamyrsky ja Tomuturkki. Rikkotähti pidetään vankina, ja Sinitähti muutta hänen nimensä Rikkohännäksi. Tulisydän toivoo, että Harmaaraidan pelastus taistelun aikana korjaa heidän ystävyytensä, mutta Harmaaraita pysyy vihamielisenä.
Pilvipentu ja Juovanaaman kaksi muuta pentua ovat kateissa ja Tulisydän ja Hiekkamyrsky seuraavat niitä läpi lumen löytäen Pilvipennun, joka on rikkonut soturilakia menemällä metsästämään ilman soturin valvontaa. Vaikka Tulisydän onkin vihainen siskonpojalleen, hän ei voi silti peitellä ylpeyttään, kun Pilvipentu onnistui saamaan hiiren lumisateesta huolimatta.
Yksiviiksi saapuu Myrskyklaanin leiriin kertoen, että Tuuliklaaniin on hyökännyt sekä Jokiklaani että Varjoklaani. Myrskyklaani menee heidän avukseen. Harmaaraita hyökkää vain Varjoklaanin sotureiden kimppuun, sillä hän ei halunnut satuttaa kumppaninsa klaanilaisia. Hopeavirta hyökkää Tulisydämen kimppuun, kun ei tunnistanut tätä. Tulisydän kääntyy häneen päin ja painaa hänet maahan, mutta näkee Harmaaraidan järkyttyneen katseen, ja vapauttaa hänet. Mustaraita näkee Tulisydämen, joka armeliaasti vapautti vihollisen, ja kertoo Tiikerikynnelle siitä. Jossain vaiheessa taistelua, Tulisydän lähes saa surmansa Leoparditurkilta, mutta Tiikerikynsi vain katsoo sivusta, eikä tee mitään. Varjoklaani alkaa vetäytyä sen jälkeen, kun Tulisydän ja Vinhatuuli voittavat Yötähden ja Jokiklaani vetäytyy sen jälkeen, kun Tiikerikynsi lähes tappaa Väärätähden.
Taistelun jälkeen Tiikerikynsi on puhuttelemassa Tulisydäntä siitä, miten hän noin vain päästi Hopeavirran pakoon kyseenalaistaen soturin uskollisuutta Myrskyklaanille, mutta Tulisydän tajuaa, että Tiikerikynsi on edelleen huolissaan siitä, miten paljon hän tietää Punahännän kuolemasta. Harmaaraita on kiitollinen siitä, että Tulisydän päästi Hopeavirran menemään, ja heidän ystävyytensä on korjautunut ennalleen.

Merkittävimmät tapahtumat

Syntymät

  • Prinsessa: Pilvipentu ja neljä muuta nimetöntä pentua.

Kuolemat

  • Valkokynsi: Putoaa jyrkänteeltä Harmaaraidan tönäisemänä ja hukkuu.
  • Arpinaama: Harmaaraidan tappama.

Muuta

  • Tulisydän ja Harmaaraita tuovat Tuuliklaanin takaisin metsään.
  • Tulisydän ja Harmaaraita saavat omat oppilaansa, Tuhkatassun ja Saniaistassun.
  • Harmaaraita rakastuu Hopeavirtaan, Jokiklaanin soturiin.
  • Tulisydän tuo Pilvipennun Myrskyklaaniin.
  • Tuhkatassu loukkaantuu vakavasti ukkospolulla.
  • Rikkotähti hyökkää Myrskyklaanin leiriin ja jää vangiksi.
  • Tomutassusta ja Hiekkatassusta tulee sotureita, Tomuturkki ja Hiekkamyrsky.

Julkaisuhistoria

  • Englanti: Fire and Ice, HarperCollins (kovakantinen), 27. toukokuuta 2003
  • Englanti: Fire and Ice, HarperCollins Children (pokkari), 3. tammikuuta 2004
  • Englanti: Fire and Ice, HarperCollins (pokkari), 1. kesäkuuta 2004
  • Puola: Ogień i lód, Amber (pokkari), 2004, Agnieszka Różańskan kääntämä
  • Venäjä: Огонь и лёд, OLMA Media Group (kovakantinen), 19. elokuuta 2005, Veronica Maximovan kääntämä
  • Ranska: À feu et à sang , Pocket Jeunesse (pokkari), 6. lokakuuta 2005, Cécile Pourninin kääntämä
  • Englanti: Fire and Ice, HarperCollins Children (pokkari), 3. huhtikuuta 2006
  • Vietnam: Lửa Và Băng, Da Nang (tuntematon sidonta), joulukuu 2006, Huong Lanin kääntämä
  • Korea: 불과 얼음, Kyobo (tuntematon sidonta), 31. tammikuuta 2007, Kim Yi Seonin kääntämä
  • Japani: ファイヤポー, 戦士になる, Komine Shoten (kovakantinen), 5. helmikuuta 2007, Yukako Takabayashin kääntämä
  • Englanti: Fire and Ice, HarperCollins (taskukirja), 4. syyskuuta 2007
  • Unkari: Tűz és jég, Egmont Pannónia (pokkari), 2007, Andrea Mártonin kääntämä
  • Saksa: Feuer und Eis, Verlagsgruppe Beltz (kovakantinen), syyskuu 2008, Klaus Weimannin kääntämä
  • Kiina: 烈火寒冰, Morning Star (tuntematon sidonta), 15. lokakuuta 2008, Gao Mein kääntämä
  • Liettua: Ugnis ir ledas, Garnelis (tuntematon sidonta), 2008, Danguole Žalytėn kääntämä
  • Suomi: Tuli ja jää, Art House (kovakantinen), 15. lokakuuta 2009, Vesa-Matti Paijan kääntämä
  • Suomi: Tuli ja jää, Art House (pokkari), kesäkuu 2014

Lähteet ja sitaatit

Soturikissat
Tähtien enne Neljäs oppilasEtäiset kaiutYön kuiskauksetSign of the MoonThe Forgotten WarriorThe Last Hope
A Vision of Shadows The Apprentice's QuestThunder and ShadowThe Shattered SkyDarkest NightRiver of Fire
Erikoisseikkailut Tulitähden tehtäväSinitähden tarinaTaivasklaanin kohtaloVäärätähden lupausKeltahampaan salaisuusPitkätähden kostoBramblestar's StormMoth Flight's VisionHawkwing's JourneyTigerheart's Shadow
Field Guidet Secrets of the ClansCats of the ClansCode of the ClansBattles of the ClansEnter the ClansThe Warriors GuideThe Ultimate Guide
Kadonnut soturi Kadonnut soturiSoturin turvapaikkaSoturin paluu
Erillinen manga The Rise of Scourge
Tigerstar and Sasha Into the WoodsEscape from the ForestReturn to the Clans
Ravenpaw's Path Shattered PeaceA Clan in NeedThe Heart of a Warrior
SkyClan and the Stranger The RescueBeyond the CodeAfter the Flood
Novellit Hollyleaf's StoryMistystar's OmenCloudstar's JourneyThe Untold StoriesTigerclaw's FuryLeafpool's WishDovewing's SilenceTales from the ClansMapleshade's VengeanceGoosefeather's CurseRavenpaw's FarewellShadows of the ClansSpottedleaf's HeartPinestar's ChoiceThunderstar's EchoLegends of the Clans

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki