FANDOM

Tähtiyö / Starlight

Tähtiyö.jpg
Kannessa Lehtitassu.

Heii.JPG
Kannen keskellä Lehtitassu.

Tähtiyö-engl2.jpg
Kannessa Usvajalka.

Yleistä
Kirjailija Cherith Baldry
Suomentaja Nana Sironen
Kansikuvittaja Hanna Hörl,
Mikko Valtavaara
Alkuteoksen kansikuvittaja Wayne McLoughlin, Owen Richardson
Kustantaja HarperCollins Children's Books
Suomalainen kustantaja Art House
Julkaisupäivä 04/04/2006
Julkaisupäivä Suomessa 07/08/2013
Hahmot
Kannet
Kronologia
Sarja Uusi profetia
Edellinen The Rescue
Seuraava Beyond the Code

Tähtiyö (engl. Starlight) on neljäs osa toisesta saagasta, Uusi profetia.

Takansiteksti

»Harmaa naaras nosti päänsä. "Olen nähnyt mitä on tuleva", hän murisi. "Edessä on synkkiä aikoja."»
Soturikissaklaanit ovat pitkän taivalluksensa jälkeen viimein löytäneet uuden paikan, johon asettua asumaan. Kissat ryhtyvät etsimään klaaneilleen leirejä ja perustamaan reviirejä. Kaikkein tärkeintä olisi löytää vastine Kuukivelle – paikka, jossa klaanit saavat yhteyden Tähtiklaaniin.
Moni hautoo kuitenkin pahaenteisiä suunnitelmia. Kuka voittaa Tuuliklaanin valtataistelun? Mitä tapahtuu Vatukkakynnen ja Haukkahallan välillä? Mitä Myrskyklaanin nuoren parantajan Lehtitassun kauhistuttava enneuni merkitsee? Kissat alkavat ymmärtää, että uusilla reviireillä vaanivat ulkopuoliset uhat eivät ehkä olekaan yhtä vaarallisia kuin klaanien sisäiset…

Yksityiskohtainen juoni

Alun esinäytöksessä Tähtiklaani juttelee klaanien uudesta kodista lammen luona. Täplälehti toteaa, että tämän on oltava klaanien uusi koti. Sinitähti sanoo olevansa samaa mieltä, mutta klaaneilla olisi edessään vielä vaikea tehtävä. Täplälehti kuitenkin sanoo, että jos klaanit ovat päässeet tänne asti ne eivät luovuta. Samassa lisää Tähtiklaanin sotureita tulee paikalle. Yksi heistä muistuttaa, että heidänkin matkansa oli myös rankka. Tähtiklaanin täytyi opastaa klaaninsa tänne, että he saisivat puhua parantajille ja pälliköille. 
Mäen harjalla seisoi Vatukkakynsi. Hän oli varma, että tämä olisi klaanien uusi koti. Laaksoa ei näy vielä kunnolla, joten klaanit päättävät  lähettää partion edeltä katsomaan, että alalla ei ole mitään vaarallista. Muut kannattavat tätä ja partio lähtee. Mustatähti kuitenkin sanoo, että olisi parempi pysyä liikkellä, joten toiset tulevat hitaampaa perässä. Aluksi Vatukkakynsi ei meinannut lähteä ollenkaan ja kertoo syyn. Hän tahtoo mennä alas muiden Auringonpesälle matkanneiden kanssa. Varissulka kuitenkin sanoo, että hän kaipaa Sulkahäntää ja Myrskyturkkia ja kuulostaa äkäiseltä. Oravatassu lohduttaa sanomalla, että Sulkahäntä on kyllä mukanamme. Viimein Varissulka myöntyy ja he kulkevat alas yhdessä. 
Klaanit saapuvat järven rannalle ja tekevät sinne itselleen tilapäisen leirin. He pitävät klaanikokouksen, ja päättävät, että huomenna, kun olisi valoisaa, he tutkisivat järven ympäristöä ja etsisivät sopivan paikan täysikuun kokouksille. Klaanikokouksen aikana Tulitähti kutsuu Oravatassun eteensä, ja nimittää tämän soturiksi, Oravaliidoksi. Oravaliito on erittäin ylpeä itsestään, koska on ensimmäinen kissa, joka nimitettiin tällä uudella, Tähtiklaanin heille valitsemalla alueella. Seuraavana päivänä klaanipäälliköt kutsuvat Oravaliidon, Varissulan, Vatukkakynnen ja Keltaturkin luokseen antaen heille tehtävän kulkea järven ympäri etsien klaaneille hyviä reviirejä, kokoontumispaikan ja paikan, jossa he voisivat vaihtaa unia Tähtiklaanin kanssa. Usvajalka liittyy heidän joukkoonsa, koska jokiklaanilaisena hänet määrätään katsastamaan Jokiklaanille sopivaa reviiriä. He lähtevät uuteen matkaansa järven ympäri. 
Kissat kulkevat alueen ohi, joka sopisi hyvin Jokiklaanille, mutta Vatukkakynnen mielestä se voisi olla hyvä myös Myrskyklaanille. Eteenpäin kulkiessaan he saapuvat havumetsään, joka sopisi hyvin Varjoklaanin reviiriksi, mutta he törmäävät kahteen kotikisuun ja joutuvat tappeluun. Oravaliito haluaa epätoivoisesti löytää hyvän paikan Myrskyklaanille, joten hän juoksee muiden edelle, ja putoaa vahingossa valtavaan kiviseinäiseen notkoon. Hän toipuu nopeasti, ja tajuaa, että se paikka olisi täydellinen Myrskyklaanin leiriksi. Vatukkakynsi ei kuitenkaan ole niin vakuuttunut, mutta he pitävät paikan mielessään. Myöhemmin kissat saapuvat isolle nummelle, joka olisi Varissulan mielestä oivallinen reviiri Tuuliklaanille. Viisi kissaa palaavat muiden luo ja kertovat löydöistään muille. Klaanit suunnittelevat lähtevänsä huomenna tilapäisestä leiristään.  
Samana yönä, kun kaikki kissat ovat unessa, Tuuliklaanin parantaja Kaarnakasvo menee Tulitähden luo ja kertoo, että Pitkätähti on kuolemaisillaan. Tulitähti päättää mennä katsomaan Pitkätähteä, ja ottaa mukaansa Vatukkakynnen sekä soturiystävänsä Tuuliklaanista, Yksiviiksen. Pitkätähti kertoo, että ei halua varapäällikkönsä, Mutakynnen, kaltaisen kissan johtavan klaaniaan, vaan haluaa nimittää Yksiviiksen varapäällikökseen. Hän pitää Yksiviikselle nimittämisseremonian, mutta ei käytä perinteisiä sanoja. Pian tämän jälkeen hän kuolee jättäen jälkeensä hämmästyneen ja surun murtamana olevan Yksiviiksen. Seuraavana päivänä Tulitähti ja Yksiviiksi kertovat yön tapahtumista muille kissoille. Mutakynsi on raivoissaan siitä, että Yksiviiksi vei hänen paikkansa. Yksiviiksi nimittää Saarnijalan Tuuliklaanin uudeksi varapäälliköksi, vaikka ei ole vielä saanut yhdeksää elämäänsä Tähtiklaanilta. Parantajat ovat huolissaan siitä, että löytävätkö he ajoissa uuden Kuukiven, jotta Yksiviiksi voitaisiin nimittää päälliköksi.  

Merkittävät tapahtumat

Kuolemat

Muuta

Julkaisuhistoria

Lähteet ja sitaatit

Soturikissat
Tähtien enne Neljäs oppilasEtäiset kaiutYön kuiskauksetSign of the MoonThe Forgotten WarriorThe Last Hope
A Vision of Shadows The Apprentice's QuestThunder and ShadowThe Shattered SkyDarkest NightRiver of Fire
Erikoisseikkailut Tulitähden tehtäväSinitähden tarinaTaivasklaanin kohtaloVäärätähden lupausKeltahampaan salaisuusPitkätähden kostoBramblestar's StormMoth Flight's VisionHawkwing's JourneyTigerheart's Shadow
Field Guidet Secrets of the ClansCats of the ClansCode of the ClansBattles of the ClansEnter the ClansThe Warriors GuideThe Ultimate Guide
Kadonnut soturi Kadonnut soturiSoturin turvapaikkaSoturin paluu
Erillinen manga The Rise of Scourge
Tigerstar and Sasha Into the WoodsEscape from the ForestReturn to the Clans
Ravenpaw's Path Shattered PeaceA Clan in NeedThe Heart of a Warrior
SkyClan and the Stranger The RescueBeyond the CodeAfter the Flood
Novellit Hollyleaf's StoryMistystar's OmenCloudstar's JourneyThe Untold StoriesTigerclaw's FuryLeafpool's WishDovewing's SilenceTales from the ClansMapleshade's VengeanceGoosefeather's CurseRavenpaw's FarewellShadows of the ClansSpottedleaf's HeartPinestar's ChoiceThunderstar's EchoLegends of the Clans

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki