FANDOM

Tähtiklaani (engl. StarClan) on kuolleiden esi-isien klaani, jotka elävät hengen muodossa ja varjelevat eläviä klaanikissoja. Tähtiklaanissa ei ole mitään erityistä päällikköä. He vastaavat enteiden ja merkkien lähettämisestä eläville kissoille.

Kuvaus

Yleistä

Tähtiklaaniin pääsee, jos on elänyt kunniallisen elämän, noudattanut soturilakia ja uskonut Tähtiklaaniin. Ei ole pakko kuulua klaaniin päästääkseen Tähtiklaaniin; Mäntytähti, Myrskyklaanin entinen päällikkö ilmestyi Sinitähdelle Tähtiklaanissa, vaikka oli kuollessaan kotikisu. Myös Korppitassu pääsi Tähtiklaaniin, vaikka oli ruvennut erakoksi, mutta hän ei koskaan luopunut uskostaan Tähtiklaaniin.
Kissan kuollessa heidät opastaa Tähtiklaaniin joku heidän elämässään merkittävä (kuollut) kissa, kuten mestari tai läheinen perheenjäsen (esim. Sinitähden Tähtiklaaniin vei Tammisydän). Päällikön menettäessä yhden hengistään, läpikuultava kopio hänestä liittyy Tähtiklaaniin, muttei voi kommunikoida muiden kuolleiden kanssa millään tavalla ennen kuin päällikkö menettää viimeisenkin henkensä.
Tähtiklaanista voi haihtua pois, jos kaikki kuolleet ja elävät kissat ovat unohtaneet kyseisen kissan täysin ja kissa on ansainnut rauhan. Tällöin kissa haihtuu lähes haamumaiseksi hahmoksi itsestään. Tähtiklaanilainen voi myös kuolla uudelleen, jolloin kissa katoaa täysin; näin kävi esimerkiksi Täplälehdelle.
Tähtiklaanilaisten turkit kimmeltävät, ja saa heidän turkkinsa näyttämään tähtipeitteisiltä. Heidän silmänsä loistavat kuin tähdet ja he jättävät tähtisumuisia jalanjälkiä. Tähtiklaanilaiset tuoksuvat jokaiselta vuodenajalta.

Yhteys eläviin kissoihin

Starclan cats

Tähtiklaanin kissoja.

Tähtiklaani opastaa eläviä kissoja profetioilla ja enteillä. He näyttäytyvät kissoille unien kautta, mutta esimerkiksi Täplälehti on esiintynyt Tulitähdelle ja Hiekkamyrskylle maan päällä. Tähtiklaanilaiset voivat kuitenkin vain opastaa kissoja oikeaan suuntaan, eivät hoitaa asioita heidän puolestaan.
Parantajakissoilla ja Tähtiklaanilla on erityinen yhteys; Tähtiklaani antaa useimmiten profetiansa parantajille. Joka puolen kuun aikaan parantajat kokoontuvat Kuukivelle tai Kuulammelle ollakseen mahdollisimman lähellä esi-isiään ja selvittämään, mitä tulevaisuudessa voi tapahtua. Jotta he saavat Tähtiklaanilta merkin, he koskettavat nenällään kylmään Kuukiveen tai juovat Kuulammen kylmää vettä.
Tähtiklaanin kissat saattavat myös toimia suojelevasti klaanikissoja kohtaan, kuten varoittamalla heitä vaaroista tai johdattamalla heitä hädän hetkellä. Tähtiklaanin kissat myös katsovat eläviä kissoja, etenkin niitä, jotka olivat heidän läheisiä elinaikana.

Seremoniat

Kaikki seremoniat, jotka vietetään, uskotaan Tähtiklaanin valvovan niitä. Klaanin päällikkö suorittaa seremonian ja kysyy soturi esi-isiltä, onko kissa ansainnut uuden nimensä.
Kun kissa, josta on tulossa päällikkö ja hän on hakemassa yhdeksän henkeään, Tähtiklaanin kissat kokoontuvat kissan ympärille ja yhdeksän heistä antavat hengen, lahjoja ja uuden nimen. Yleensä kissat, jotka antavat hengen, ovat kissoja, jotka uusi päällikkö on tavannut joskus aiemmin elinaikanaan. Kun henki myönnetään, hengelle annetaan selitys, mitä hyötyä siitä on ollessa päällikkö.

Vaikutus

Tulossa pian

Elämä Tähtiklaanissa

Kun kissa pääsee Tähtiklaaniin kuoltuaan, hän oppii kaiken alueista ja hänelle kerrotaan myös Tähtiklaanin tarina. Kissa palautetaan myös siihen ikään, missä hän oli onnellisimmillaan elinaikanaan. Tähtiklaanissa ei myöskään ikäänny.
Tähtiklaanissa on aina paljon saalista, joten metsästys on helppoa, eikä heille anneta tehtäviä (kuten metsästys), joten he saavat vaeltaa Tähtiklaanissa vapaasti.
Tähtiklaanissa ei ole arvojärjestystä, eli ei ole määritelty tiettyä päällikköä tai muita, sillä kissat kunnioittavat toisiaan Tähtiklaanissa.

Muut esi-isät

Tulossa pian

Reviiri

Kun Tähtiklaanin kissaa ei muista enää kukaan elävä tai muu kuollut kissa, hän rupeaa hitaasti muuttumaan harmaaksi tähdeksi ja lopulta hän voi kadota kokonaan, eikä ilmesty enää kenenkään uneen, tilaisuuteen tai näkyyn.
Tähtiklaanin aluetta on kuvailtu kuutamoisena yön maisemana viherlehden aikaan, sumun ja varjojen maana. Se muistuttaa metsää ja monia muita alueita oikeasta maailmasta.
Elävät kissat näkevät Tähtiklaanin alueen suurena pilvimäisenä väylänä täynnä tähtiä (Hopeahäntä), joka on vahvistettu olevan Linnunrata. Klaanikissat uskovat, että kun uusi jäsen liittyy Tähtiklaaniin, uusi tähti syttyy Hopeahäntään. 

Nelipuu

Pyhä paikka, jossa klaanit ovat samaan aikaan oikeassa maailmassa ja Tähtiklaanin metsästysmailla. Nelipuuta nähdään yleensä kissojen unissa ja myös päällikön seremoniassa. Vaikka Kaksijalat tuhosivat oikean Nelipuun, se on edelleen olemassa Tähtiklaanissa.

Lämpökivet

Lämpökivet on paikka Tähtiklaanin reviirillä, mikä mainittiin kirjassa Etäiset kaiut, kun Hopeavirta oli etsimässä tytärtään, Sulkahäntää. Sitä ei ole kuvailtu yksityiskohtaisesti, mutta nimi viittaa siihen, että se on rentoutumispaikka muistuttaen Aurinkokiviä vanhassa metsässä.

Historia

Erikoisseikkailut

Moth Flight's Vision

Väärätähden lupaus

Sinitähden tarina

Tulitähden tehtävä

Taivasklaanin kohtalo

The Prophecies Begin

Villiin luontoon

Tuli ja jää

Salaisuuksien metsä

Myrsky nousee

Vaarallinen polku

Pimeyden hetki

Uusi profetia

Keskiyö

Kuunnousu

Aamunkoi

Tähtiyö

Iltahämärä

Auringonlasku

Kolmikon mahti

Näkö

Pimeyden joki

Karkotus

Pimennys

Pitkät varjot

Auringonnousu

Tähtien enne

Neljäs oppilas

Etäiset kaiut

Yön kuiskaukset

Sign of the Moon

The Forgotten Warrior

The Last Hope

Triviaa

Mielenkiintoista tietoa

  • Alunperin sanottiin, ettei Tähtiklaani ja Ikuisen Metsästyksen Heimo tapaa enää.[1] Tämä on osoittautunut vääräksi, sillä Tähtiklaani, heimo ja muinaiset tapaavat kirjan The Last Hope esinäytöksessä.
  • Vicky on paljastanut, että Smallstar, Wolfheart ja Runningstorm olivat erikoistapauksia, ja että Sammalpentu ja Kirkastaivaan kolme pentua eivät saaneet soturinimiä Tähtiklaanissa.[2]
  • Kate epäilee, että Tähtiklaanin kissat, jotka olivat tärkeitä, kuten profetioiden kannalta, syntyvät uudelleen kun he haalistuvat Tähtiklaanista. Hän kuitenkin sanoo, että tästä ei ole vielä mitään todisteita.[3]
  • Kate antaa faneille valita, mitä tapahtuu Tähtiklaanin kissoille sen jälkeen, kun ne haalistuvat: katoavat unohduksissa tai tulevat osaksi toista Tähtiklaania ja niin edelleen. Hän hyväksyy myös ajatuksen, että he "vetäytyvät syrjäiseen paikkaan ja eivät enää käy unissa, kun heidät unohdetaan".
    • Vicky kuitenkin toteaa, että Tähtiklaanin kissat ovat ikuisesti poissa, kun he haalistuvat.[4]
  • Moth Flight nimesi Tähtiklaanin.
  • Kate ajattelee, että Tähtiklaani on olemassa vain, koska soturit keksivät sen.[5]

Lähteet ja sitaatit

  1. Erin Hunter Chat 3
  2. Vickyn Facebook-sivu
  3. Katen blogi
  4. Vickyn Facebook-sivu
  5. Katen blogi
Kissaryhmät ja klaanit
Klaanit MyrskyklaaniTuuliklaaniVarjoklaaniJokiklaaniTaivasklaani
Liittoutumat TiikeriklaaniLeijonaklaani
Kuoleman jälkeiset paikat TähtiklaaniSynkkä MetsäIkuisen Metsästyksen Heimo
Mytologiset klaanit LeijonaklaaniTiikeriklaaniLeopardiklaani
Heimot Muinaiset kissatMuinainen heimoKuohuvan Veden Heimo
Muut ryhmät KotikisutErakotKulkukissatVeriklaaniPimeäklaaniVarhaiset uudisasukkaatPuiston kissatSlash's GroupDarktail's GroupThe KinThe Guardian Cats