FANDOM

Häh? Päästä meikäläinen niiden kimppuun. Meikäläinen on hätyyttänyt enemmän kettuja kuin tuollainen nuori kaveri on napannut hiiriä.

— Sulo Myrskyturkille.[1]

Sulo (engl. Purdy) on pullea,[6] kirjava[7] ruskea raidallinen kolli,[6] jolla on huonokuntoinen turkki,[6] harmaa kuono,[8] iso, pyöreä pää,[9] repaleiset korvat[10] ja vuotavat, meripihkanväriset silmät.[11]

Erikoisseikkailut

Bramblestar's Storm

Uusi profetia

Keskiyö

Sulo pelastaa Vatukkakynnen ja muut koiralta ja johdattaa klaanikissat kullanhohtoisten kalojen luokse kaksijalan puutarhaan. Kaksijalka kuitenkin hätistää kissat pois.
Sulo ei ymmärrä klaanikissojen asioista mitään ja Oravatassu alkaa selittämään. Vanha kolli kertoo jutelleensa kissojen kanssa, jotka ovat käyneet auringonpesällä ja hän tarjoutuu tulemaan mukaan. Keltaturkki ja Varistassu eivät halua vanhaa kollia mukaan, mutta Sulkahäntä ja Myrskyturkki selittävät, miten Sulo voisi opastaa heidät kaksijalkalan läpi. Lopulta Vatukkakynsi suostuu.
Sulo johdattaa klaanikissat metsän reunaa pitkin, kunnes Vatukkakynsi kysyy ruoasta. Sulo johdattaa heidät jälleen kaksijalan puutarhaan ja Varistassu osoittaa tyytymättömyytensä, mutta seuraa silti. Sulo käskee kissat pesän sisälle, jossa ruoat ovat kupeissa valmiina. Yhtäkkiä kaksijalanpentu kaappaa Sulkahännän syliin. Oravatassu hämää pentua ja kissat pakenevat. Varistassu on raivoissaan ja käskee Suloa poistumaan. Sulo kuitenkin jatkaa oppaana. He pyytävät nukkumispaikkaa, kunnes Vatukkakynsi huomaa laskevan auringon, joka on heidän takanaan. Sulo mumisee, että pystykulkijoiden paikoissa kiertää silloin tällöin kehää.
Seuraavana päivänä vanha kolli jatkaa taas matkaa. Ukkospolun ylitettyään Keltaturkki haistaa rottia ja pian aidan alta ilmestyy kolme rottaa ja pian niitä tulee enemmän. Sulo mäiskii rottia sivuun voimakkailla etukäpälillään. Taistelun päätyttyä kissat menevät lepäämään vanhaan kaksijalkojen pesään. Varistassu tökkii vanhan kollin hereille ja he jatkavat matkaa. Yhtäkkiä kissat kuulevat koiran haukuntaa ja he pysähtyvät. Sulkahäntä alkaa aliarvioimaan Suloa, kunnes he huomaavat että kolli on kadonnut. Pian kollin pää pujahtaa aidassa olevasta reiästä. Vatukkakynsi seuraa häntä ja ilokseen huomaa metsää. He löytävät sopivan paikan ja Sulo rojahtaa nukkumaan Keltaturkin viereen. Kissat syövät kunnolla ja jatkavat taas matkaa. Hetken kuluttua Sulo hyvästelee heidät, sillä ei viihdy avoimen taivaan alla. Kolli kuitenkin lupaa odottaa pari kolme päivää.

Kuunnousu

Myrskyturkki herättää Sulon nukkumasta pensaan alla ja hän tervehtii kissoja, kunnes huomaa Keskiyön kissojen takana. Hän on valmis taistelemaan, kunnes kissat sanovat, että mäyrä on ystävä. Sulo kuitenkin väittää, että mäyrät eivät ole ystäviä. Kissat luulevat, että Sulon sanat suututtivat mäyränaaraan, mutta tämä ei ole milläänsäkään. Sen sijaan hän yllättää Sulon puhumalla kissojen kieltä. Sulo ei ole enää hyökkäävä, mutta ei vieläkään luota mäyrään. Ruoan jälkeen paikalle ilmestyvät ketut, jotka Keskiyö hätistää pois puhuen kettujen kieltä. He jatkavat matkaa ja pysähtyvät kaksijalkalan vieressä. Keskiyö sanoo vuoria lyhyemmäksi reitiksi kotiin, johon Sulo sanoo että siellä on vaarallista mutta ei saa lausettaan loppuun, sillä Keskiyö keskeyttää tämän. Lopulta kissat jatkavat matkaa ja Sulo jää istumaan Keskiyön vierelle.

Aamunkoi

Oravatassu mainitsee hänet, kun hän muistelee hänen melko epätäsmällistä suuntaa.

Kolmikon mahti

Karkotus

Sulo törmää vuorille vaeltavaan kissaryhmään. Hän tarjoutuu tulemaan mukaan metsikköön saakka.
Myöhemmin Viimatassu, Leijonatassu ja Paatsamatassu rikkovat käskyä ja menevät saalistamaan latoon hiiriä. He törmäävät siellä kolmeen koiraan mutta Sulo pelastaa heidät. He poistuvat pesästä katon kautta ja pääsevät turvaan aidan taakse. Kaksijalka kutsuu koirat takaisin.
Paatsamatassu saalistaa Sulolle hiiren ja lupautuu poistamaan vanhasta kollista punkit. Kun kissat pääsevät metsikön toiseen päähän, heimo- ja klaanikissat hyvästelevät Sulon.

Auringonnousu

Sulo elää Solin kanssa samassa pesässä, kun Myrskyklaanin partio tulee hakemaan Solia. Seuraavana päivänä kun partio lähtee, Sulo jää suruissaan katsomaan heidän peräänsä. Vatukkakynsi kuitenkin pysähtyy ja kutsuu Sulon mukaan Myrskyklaanin klaaninvanhimmaksi.

Tähtien enne

Neljäs oppilas

Sulo on näyttänyt sopeutuvan hyvin muihin klaaninvanhimpiin, ja vaikka hänellä on kotikisun juuria, hän on hyvin pidetty klaanissa. Hän rakastaa kertoa klaanille menneisyydestään ja aloittaa tarinan, jos he nukkuvat.

Etäiset kaiut

Yön kuiskaukset

Kuun merkki

Unohdettu soturi

The Last Hope

A Vision of Shadows

The Apprentice's Quest

Thunder and Shadow

Shattered Sky

Klaanien kirjat

Battles of the Clans

Novellit

Hollyleaf's Story

Mistystar's Omen

Sulo ei esiinny varsinaisesti tässä novellissa, mutta hänet on listattu myrskyklaanilaisiin.

Dovewing's Silence

Triviaa

Kiinnostavaa tietoa

  • On mahdollista, että Sulo pääsee kuollessaan Tähtiklaaniin.
    • Vicky uskoo Sulon pääsevän Tähtiklaaniin, sillä "hän on klaanikissa läpikotaisin."
    • Kate uskoo Sulon vain elävän Tähtiklaanin reviirin laitamilla. Myöhemmin Kate vaihtoi lausuntoaan ja vahvisti, että Sulo meni Tähtiklaaniin.

Lainaukset

Sulo: "No jopas. Tehän olette aika sakki, totta vie. Ettekö tiedä että tuo koira juoksee joka päivä vapaana, niinkun suunnilleen auringonnousun aikaan?"
Keltaturkki: "Mistä me sen tietäisimme? Emme ole olleet täällä aiemmin."
Sulo: "Ei tarvii olla noin nokkava. Ensi kerralla tiedätte sitten, eikö? Varokaa sitä sitten."
—Sulon ensiesiintyminen. Keskiyö, sivut 222-223

Lähteet ja sitaatit

  1. Kuunnousu, sivu 42
  2. Katen Facebook-sivu
  3. Keskiyö, sivu 225
  4. Keskiyö, sivu 226
  5. Neljäs oppilas, hahmolista
  6. 6,0 6,1 6,2 Keskiyö, sivu 222
  7. Kuunnousu, sivu 23
  8. Neljäs oppilas, hahmolista
  9. Kuunnousu, sivu 23
  10. Karkotus, sivu 173
  11. Keskiyö, sivu 224