Fandom

Soturikissat Wiki

Sairaudet ja vammat

1 508sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Lista sairauksista ja vammoista, joita voi esiintyä omillaan elävillä villikissoilla. Klaanin parantajan tehtävä on hoitaa näitä oireita.

Sairaudet ja oireet

Keuhkotaudit

Valkoyskä on sairaus, viheryskää lievempi sairaus, jolloin nenästä vuotaa kirkasta limaa, olo on väsynyt ja kuumeinen, mutta kissa jaksaa silti juoda, syödä ja liikkua. Voi olla kohtalokas vanhoille ja heikoille, mutta terve kissa voi parantua helposti. Voi huonosti hoidettuna johtaa viheryskään. Voidaan parantaa kissanmintulla.

Viheryskä on ikävä tauti, joka saattaa tarttua erityisesti lehtikadon aikaan. Voi olla kohtalokas pennuille, heikoille ja vanhoille. Syntyy jos valkoyskää ei paranneta hyvin tai ajoissa. Aiheuttaa yskää, nenän vuotoa ja voimakasta kuumetta. Viheryskää sairastava ei jaksa juoda, syödä tai liikkua. Voidaan parantaa kissanmintulla.

Kirjassa Kuunnousu on mainittu mustayskä, joka on kohtalokas keuhkotauti. Mustayskä aiheuttaa korkeaa kuumetta, verenvuotoa ja yskää. Mustayskästä ei tiedetä paljon, edes sitä, miten se parannetaan.

Kirjassa Moth Flight's Vision on mainittu punayskä, jossa kissa rupeaa yskimään verta, ja joka sai alkunsa maatilalta.

Kirjassa Thunder and Shadow esiintyy keltayskä, johon varjoklaanilaisia sairastuu ja muutama kuolee. Ainoa tunnettu lääke sairauteen on imikkä-niminen kasvi. Keltayskä aiheuttaa kuumetta, hengityksen hankaloitumista ja kurkun kipeytymistä.

Myrkytys

Myrkytyksen voi saada niellystä aineesta, joka aiheuttaa vahinkoa elimistölle kuten:

  • Syömällä tai juomalla myrkyllisiä aineita/nesteitä tai kasveja kuten kuolomarjoja.
  • Syömällä myrkyllistä tai pilaantunutta saalista tai vettä
  • Hengittämällä liikaa savua
  • Tulemalla myrkyllisen eläimen puremaksi (esim. kyykäärmeen)

Rotista levinneet sairaudet

Rottien purema tulehtuu helposti, jos sitä ei hoideta kunnolla. Tällöin pureman saaneelle nousee kova kuume. Rotan puremaa voi hoitaa takiaisenjuurella.

Aistien menetykset

Kissa voi menettää näkö- tai kuuloasitinsa vanhetessaan, kuten Myrskyklaanin Yksisilmä ennen kuolemaansa, tai vahingoittuessaan, saadessaan tulehduksen tai syntyessään. Nämä vammat yleensä johtavat kissan soturuuden loppuun metsästämisen ja taistelemisen tullessa hankalaksi, ja heidän on siirryttävä klaaninvanhimpiin, kuten Pitkähännälle tapahtui. Pennut, jotka syntyvät ilman tärkeää aistia, yleensä kuolevat nuorena, ellei heillä ole erityistä voimaa korvaamassa sitä, kuten Närhisulan tapauksessa. Pennut, joilla on valkoinen turkki sekä siniset silmät, on suurempi riski syntyä kuurona, kuten Lumipennun tapauksessa.

Nivelsäryt

Nivelsärky on varsin yleistä klaaninvanhimmilla ja erityisesti kylmän ilman saapuessa.

Hammaskipu

Hammaskipua aiheuttaa lohjennut hammas, reikä tai tulehdus suussa. Lepänkuorta käytetään kivun lievittämiseen.[1]

Kuume

Kuume aiheuttaa epätavallisinen korkean ruumiin lämpötilan. Kuumeen voi tunnistaa kokeilemalla nenällään potilaan anturoita. Kuumetta voi parantaa pietaryrtillä.

Vilustuminen

Tauti, jonka on aiheuttanut kylmä sää tai kylmään veteen putoaminen. Melko lievä sairaus, mutta on joskus vienyt muutaman kissan hengen. Pennuilla, heikoilla ja vanhoilla on suurempi riski kuolla vilustumiseen. Sen voi parantaa kissanmintulla ja pietaryrtillä. Turkin nuoleminen väärään suuntaan saa veren kiertämään.

Muut sairaudet

Sarjan aikana on ollut useita muita sairauksia, joille kaikille kissat eivät ole kuitenkaan antaneet nimeä. Esimerkiksi Pebblefur, Simpukkasydän, Keltatäplä, Leoparditähti, Petalfall ja Korppitassu ovat sairastuneet sairauksiin, joita kissat eivät ole nimenneet.

Vammat

Haavat

Haavat ovat yleisiä kissojen keskuudessa ja niitä tulee usein taisteluista. Jotkut haavat vaativat vain vähän hoitoa. Useita eri rohdoksia voidaan käyttää haavojen hoitoon.

Nyrjähdykset

Ei mikään varsinainen vamma, mutta voi olla silti vakavaa. Aiheuttaa kovaa kivua ja niveliä on vaikea liikuttaa. Nyrjähdyksestä kärsivän kissan pitää levätä muutama päivä.

Sijoiltaan meneminen

Halkeilleet anturat

Saattaa johtua, kun kissa on kävellyt kauan kovalla maaperällä tai joutuessaan kylmään veteen. Vanhat ovat erityisen alttiita tälle tapaukselle. Parannetaan leskenlehti- tai siankärsämöhauteella.

Luun murtumat

Voi tulla onnettomuksessa, iän myötä tai olla syntyperäinen. Murtuma voi haitata kissan kävelyä ja muita toimintoja, mutta ei välttämättä aiheuta siirtymistä klaaninvanhimpiin. Usein jalat murtuvat, mutta joskus selkärankakin voi murtua, jolloin kissa menettää siitä kohdasta aistinsa ja hänen on vaikea liikkua. Jos murtuma on hyvin vakava, kissa lopetetaan.

Kirjamaininnat

Keuhkotaudit

Myrkytys

Rotista levinneet sairaudet

Aistien menetykset

  • Kirjassa Sinitähden tarina Valkosilmän toinen silmä sokeutuu mäyrän hyökkäyksen takia.
  • Kirjassa Tuli ja jää Rikkotähti sokeutuu Keltahampaan toimesta.
  • Kirjassa Vaarallinen polku Lumipennun on sanottu olevan kuuro, ja vaikka Pilkkuhäntä yrittää parhaansa kouluttaa tätä, tämä joutuu haukan nappaamaksi. Samassa kirjassa kerrotaan Kirjohännän pentueessa olleen kuuro pentu, joka myös kuoli nuorena.
  • Kirjassa Tulitähden tehtävä Pitkähäntä menettää näkönsä jäniksen tekemän haavan takia.

Nivelsäryt

Haavat

  • Kirjassa Pimeyden hetki Tiikeritähti menettää kaikki elämänsä yhden haavan takia.

Halkeilleet anturat

Sijoiltaan meneminen

Luun murtumat

Triviaa

  • Valkoyskä ja viheryskä ovat kuin yskä ja keuhkokuume.
  • Viheryskän alkuperäinen nimi piti olla mustayskä. Nimi muutettiin ennen kirjan Villiin luontoon julkaisemista, koska uuden nimen ajateltiin kuvastan enemmän sairautta.

Katso myös

Lähteet ja sitaatit

  1. Salaisuuksien metsä, sivu 83

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki