FANDOM

Hän ei tuntunut koskaan väsyvän. Aina ensimmäisenä jalkeilla ja valmiina jatkamaan. Ei koskaan pelännyt sitä, mitä eteen tulisi.

Hiiriturkki Pitkähännästä.[1]

Pitkähäntä (engl. Longtail) on laiha, vaaleanruskea sokea kolli, jolla on sysimustat raidat[4], lovi korvassa ja pitkä häntä.

Erikoisseikkailut

Sinitähden tarina

Pitkähäntä esiintyy kirjan takana olevassa mangassa.

Tulitähden tehtävä

Pitkähäntä saa kiinni jäniksen, joka raapii soturin silmiä. Tuhkamarja yrittää parantaa haavat parhaansa mukaan, yrittäen monilla tavoilla, mutta tuloksetta. Pitkähäntä sokeutuu ja hän joutuu siirtymään klaaninvanhimpien pesään. Pitkähäntä sanoo Tulitähdelle, että hänet voi heittää metsään kettujen luo, mutta Tulitähti sanoo että se ei tule tapahtumaan niin kauan kuin hän on päällikkö.
Pitkähännän oppilas, Nokitassu annetaan Okakynnelle, sillä Pitkähäntä ei sokeana voi olla enää soturi.

Bramblestar's Storm

Oravaliito sanoo, että Pitkähäntä jäi kaatuvan puun alle ja menehtyi.

Soturikissat

Villiin luontoon

Pitkähäntä vastustaa äänekkäästi kotikisun ottamista soturioppilaaksi ja taistelee Tulitassun kanssa saaden tältä loven korvaansa. Hän ottaa hampaillaan kiinni nuoren kollin pannasta, joka katkeaa Pitkähännän voimasta. Taistelun jälkeen Pitkähäntä menee Täplälehden pesään.
Kun Tulitassu törmää Varjoklaanin entiseen parantajaan, Keltahampaaseen ja tämä tuodaan leiriin, Pitkähäntä on tätä vastaan. Hän sanoo Tulitassulle, että tämä ajattelisi toisen kerran kun tuo erakon leiriin. Hän jatkaa, että ulkopuoliset tuovat aina ongelmia, viitaten Tulitassun kotikisujuuriin.
Pitkähäntä selittää leiriin jääneille kissoille, mitä kokoontumisessa tapahtui.
Tulitassu huomaa leirin ulkopuolella Tiikerikynnen, Pitkähännän ja Mustaraidan. Tiikerikynsi kertoo, että matkalla Kuukiveltä kotiin, Korppitassu oli kadonnut tarpeeksi pitkäksi aikaa ehtiäkseen Varjoklaanin leiriin. Pitkähännän mielestä ruipelo oppilas oli paljastanut jotain Rikkotähdelle.

Tuli ja jää

Pitkähäntä saa ensimmäisekseen oppilaakseen Nopsatassun. Nopsatassu on hermostunut, mutta Pitkähäntä rohkaisee tätä. Tulisydän muistelee, ettei hän saanut Pitkähännältä samanlaista kohtelua, kun tuli klaaniin.
Tiikerikynsi laittaa Pitkähännän vartioimaan Sinitähteä, joka on sairastunut viheryskään.

Salaisuuksien metsä

Tiikerikynsi, Tulisydän ja Pitkähäntä partioivat rajoilla nähdäkseen, onko tulva mahdollista ylittää. Tiikerikynsi käskee Tulisydämen oksalle veden yläpuolella, mutta Tiikerikynsi ravistelee oksaa ja Tulisydän putoaa. Pitkähäntä pelastaa hänet. Kun Tulisydän ja Harmaaraita alennetaan oppilaiksi Jokiklaanin auttamisesta, Tiikerikynsi laittaa Pitkähännän Tulisydämen "mestariksi" ja kolli pilkkaa heitä ankarasti. Tulisydän uhkaa häntä toisella lovella, jolloin Pitkähäntä kavahtaa taaksepäin.
Tiikerikynsi pyytää Pitkähäntää seuraamaan häntä, mutta Pitkähäntä kieltäytyy.

Myrsky nousee

Kirjan alussa Pitkähäntä on ulkona oppilaansa Nopsatassun kanssa. He palaavat illalla ja menevät Valkomyrskyn kanssa partioon. Myöhemmin Pitkähäntä on lähdössä Hiiriturkin ja Tulisydämen kanssa partioon, mutta Sinitähti haluaa lähteä Kuukivelle. Pitkähäntä ivaa Tulisydämelle, ettei hän voi suojella Sinitähteä yksin ja että hän ei ole Tiikerikynsi. Valkomyrsky nuhtelee Pitkähäntää sanoen, ettei Tulisydän onneksi ole kuin Tiikerikynsi.
Tulipalon aikana Pitkähäntä kantaa yhtä Pajuturkin pennuista turvaan ja takaisintullessa hän auttaa Pikkukorvan joen yli.
Myöhemmin Pitkähäntä on huolissaan siitä, että Tiikerikynsi tietää kokoontumisesta ja voi käyttää tilaisuutta hyökätä leiriin. Tulisydän jättää Pitkähännän leiriin ja käskee tätä vahtimaan leiriä hyvin. Pitkähäntä lupaa pitää heidät turvassa.

Vaarallinen polku

Pitkähäntä sanoo Tulisydämelle, että Nopsatassusta pitäisi tehdä soturi, mutta Tulisydän tietää, ettei Sinitähti suostuisi siihen, koska pitää klaanin jäseniä pettureina.
Pitkähäntä suuttuu Tulisydämelle, sillä tämän oppilaasta, Pilvitassusta, tehdään soturi eikä Nopsatassusta. Pitkähäntä syyttää Tulisydäntä Nopsatassun kuolemasta, sillä jos Tulisydän ei olisi lähettänyt Nopsatassua hakemaan vahvistuksia, hänestä olisi tehty soturi ja hän olisi yhä elossa.
Myöhemmin Pitkähäntä varoittaa Tulisydäntä koiralaumasta sekä Tiikeritähden tuoksusta Käärmekivillä. Tulisydän ei usko soturia vaan luulee, että tämä valehtelee. Seuraavaksi Pitkähäntä selittää saman Valkomyrskylle. Lopulta Tulisydän Tuhkamarjan avustuksella uskoo kollia ja Pitkähäntä kertoo Tiikeritähden ruokkivan Käärmekivillä asuvaa koiralaumaa.
Pitkähäntä on yksi kissoista, jotka menevät Aurinkokiville turvaan Tulisydämen toteuttaessa suunnitelmaansa ohjata koirat rotkoon.

Pimeyden hetki

Okatassun seremonian aikana Pitkähännän kasvoilla on ylpeyttä ja surua, kun Nopsatassu mainitaan. Kun Mustaraita lähtee Myrskyklaanista, Pitkähäntä saa uudeksi oppilaakseen Lehvätassun. Hän on pökerryksissä, mutta kiitollinen Tulitähdelle. Myöhemmin hän menee metsästyspartioon Tulitähden, Harmaaraidan ja Okakynnen kanssa.
Kun Usvajalka, Sulkatassu ja Myrskytassu tarvitsevat paikan asua, Pitkähäntä ilmaisee huolensa, että heille ei riitä riistaa, mutta toteaa, ettei heillä ole muuta paikkaa. Myöhemmin palattuaan partiosta hän kertoo, että Varjoklaanin rajalla oli hiljaista ja muutamat Varjoklaanin kissat olivat paenneet Jokiklaanin reviirille, mutta ne eivät olleet Veriklaaniin kuuluvia.
Taistelussa Veriklaania vastaan Pitkähäntä taistelee kahta Veriklaanin kissaa vastaan ja melkein häviää, kunnes Tulitähti pelastaa hänet. Tuhkamarja kuljettaa loukkaantuneen kollin sivuun.

Uusi profetia

Keskiyö

Pitkähäntä nähdään juttelemassa Pilkkuhännän kanssa klaaninvanhimpien pesällä. Hän tervehtii Vatukkakynttä.
Hänen entinen oppilaansa, Nokitassu, on nyt soturi, Nokiturkki.
Tuhkamarja sanoo käyttäneensä kaiken keltamon rauhoittaakseen Pitkähännän silmiä.

Kuunnousu

Pitkähäntä ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu myrskyklaanilaisiin.

Aamunkoi

Pitkähäntä suunnittelee jäävänsä metsään Hallaturkin, Pilkkuhännän, Kurnumahan ja Varjoturkin kanssa, sillä hän on sokea, mutta Tulitähti vaatii häntä mukaan, koska hänellä on paikkansa klaanissa ja hän on vielä nuori. Pitkähäntä selviää vuorten yli.

Tähtiyö

Pitkähäntä majoittuu klaaninvanhimpien pesään Kultakukan kanssa, joka on hänelle erittäin ystävällinen. Naaras ohjaa Pitkähäntää hännällään ja kertoo, miltä kaikki näyttää.
Kun Myrskyklaani on majoittunut, Kultakukka valittelee vatsakipua ja Tuhkamarja ajattelee sen johtuvan pilaantuneesta vedestä. Pitkähäntä ei ole huolissaan vatsakivuistaan.

Iltahämärä

Kirjan alussa Kultakukka ohjaa Pitkähännän ulos, jotta hän voi kuunnella klaanikokousta.
Mäyrien hyökkäyksen aikana Pitkähäntä, Kultakukka ja Hiiriturkki suojautuvat klaaninvanhimpien pesään, kunnes Oravaliito tulee ja yrittää saada heidät ulos leiristä. Pitkähäntä ei voi kiivetä, joten hän sanoo että muut klaaninvanhimmat voivat mennä ilman häntä, mutta Hiiriturkki kieltäytyy. Oravaliito ehdottaa Korkeatasannetta ja Hiiriturkki antaa Pitkähännälle häntänsä, johon tämä voi tarrata hampaillaan.
Kun taistelu on ohi, Pitkähäntä nähdään laskeutuvan Korkeatasanteelta Hiiriturkin kanssa.

Auringonlasku

Pitkähäntä auttaa hautaamaan Tuhkamarjan ja Nokiturkin.

Kolmikon mahti

Näkö

Kultakukka on kuollut kirjojen Auringonlasku ja Näkö välissä. Hiiriturkki ja Pitkähäntä ovat nyt Myrskyklaanin ainoat klaaninvanhimmat.
Pitkähäntä auttaa Kirkassydäntä Närhitassun kanssa, joka on myös sokea.

Pimeyden joki

Lehtilampi on laittamassa haudetta Pitkähännän tulehtuneeseen tikun pistoon kirjan alussa. Pitkähäntä sanoo Lehtilammelle, että on ajattellut menevänsä ulos leiristä metsään.
Kun Pitkähäntä kuulee ongelmista muiden klaanien kanssa, hän toivoo voivansa auttaa klaaniaan. Paatsamatassu myöhemmin näkee Pitkähännän piirtävän taistelusuunnitelmaa hiekkaan Hiiriturkin kanssa. Kirkassydän harjoittelee Pitkähännän ja Hiiriturkin kanssa poistumista leiristä, koska pian tulisi olemaan taistelu.

Karkotus

Pitkähäntä kertoo Jääpennulle, Kettupennulle ja Leijonatassulle Tiikeritähdestä.
Myöhemmin hän haikailee vuorien perään.

Pimennys

Pitkähäntä tulee Hiiriturkin kanssa syömään ja he alkavat kiusoitella toisiaan. Jäätassu tuo Pitkähännälle hiiren ja Pitkähäntä kiittää häntä.
Myöhemmin taistelun aikana Leijonatassu ohjaa hänet ja Hiiriturkin turvallisesti Suurtasanteelle
Pitkähäntä nähdään myöhemmin lohduttamassa Kimalaispentua, joka ikävöi emoaan. Pitkähäntä kysyy Paatsamatassulta näkikö hän auringon pimenevän.

Pitkät varjot

Pitkähäntä tervehtii lämpimästi Närhisulkaa, joka tulee irrottamaan tikut heistä.
Pitkähäntä suostuttelee Hiiriturkin syömään yrtit, jotka Närhisulka toi hänelle. Yrtit auttavat Hiiriturkkia, mutta Pitkähäntä joudutaan siirtämään kaksijalkojen pesälle muiden klaanitovereiden kanssa hänen sairastuttuaan.
Kirjan lopuksi hän hautaa Saarniturkin Hiiriturkin kanssa.

Auringonnousu

Kirjan alussa Pitkähäntä seuraa Hiiriturkkia, Jäätassua ja Kettutassua ulos klaaninvanhimpien pesästä levätäkseen auringonläikässä Hiiriturkin kanssa. Myöhemmin Lehtilampi kysyy Närhisulalta voiko hän viedä Pitkähännän ja Hiiriturkin metsään kävelylle keräämään yrttejä. Pitkähäntä ja Hiiriturkki menevät aurinkoisella paikalle lepäämään ja käskevät Närhisulan lähtemään sanoen, että he pärjäävät kyllä.
Seuraavana päivänä Pitkähäntä nähdään vaihtamassa kieliä Hiiriturkin kanssa.

Tähtien enne

Neljäs oppilas

Kun kuivuus iskee, Närhisulka antaa klaaninvanhimmille villakkoa, jotta he pysyvät vahvoina. Pitkähäntä suostuu syömään ja vakuuttaa myös Sulon tekemään samoin. Närhisulka huomaa, että Pitkähännän ääni on käheä ja hänen askeleensa ovat epävakaita joten hän ajattelee Pitkähännän antaneen osuutensa ruuasta ja vedestä Hiiriturkille.
Kun Kyyhkypennusta ja Murattipennusta tehdään oppilaita, Pitkähäntä nähdään johtavan Hiiriturkki klaaninvanhimpien pesästä. Myöhemmin Närhisulka vierailee Hiiriturkin luona ja näkee Pitkähännän nukkuvan.
Pitkähäntä tervehtii Närhisulkaa, joka vierailee klaaninvanhimpien luona. Hän pyytää uutisia matkalla olevista kissoista ja jos he ovat löytäneet syyn veden kuivumiselle. Hän huokaisee ja toivoo, että he olisivat turvallisesti kotona. Närhisulka tajuaa, että Pitkähäntä vanhenee.

Etäiset kaiut

Pitkähäntä mainitaan, kun Usvatähti saapuu leiriin Perhonsiiven kanssa. Hiiriturkki painautuu lähelle Pitkähäntää kun he kuulevat joidenkin Jokiklaanin klaaninvanhinten kuolleen. Myöhemmin Perhonsiipi ehdottaa yrttiseosta Pitkähännän jäykkyydelle.
Pitkähäntä, Hiiriturkki ja Varputassu kiirehtivät pois leiristä, kun puu kaatuu. Hiiriturkki aikoo kuitenkin palata leiriin hakemaan puoliksi syödyn hiiren, koska ei halua tuhlata ruokaa. Pitkähäntä estää häntä ja pyytää häntä jättämään tuoresaalis. Hiiriturkki kuitenkin kieltäytyy, joten Pitkähäntä päättää hakea sen. Varputassu juoksee hänen peräänsä ilmottaen, ettei se ole turvallista. Juuri kun he pääsevät leiriin, puu kaatuu murskaten klaaninvanhimpien pesän. Myöhemmin Leijonaroihu menee leiriin pelastaakseen Pitkähännän ja Varputassun. Hän löytää Pitkähännän ensin, mutta hän on kuollut. Leijonaroihu raahaa hänet ulos pesästä. Kun Hiiriturkki saapuu leiriin, hän syöksyy Pitkähännän luokse ja lysähtää ruumiin vierelle. Sulo siirtyy surevan naaraan vierelle. Hiiriturkki syyttää itseään Pitkähännän kuolemasta ja kieltäytyy katsomasta Varputassua. Sulo yrittää lohduttaa häntä ja he molemmat valvovat yön Pitkähännän ruumiin vierellä, haudaten hänet aamunkoitteessa.
Myöhemmin Hiiriturkki ja Sulo muistelevat Pitkähännän saavutuksia, siitä miten hän teki Suuren matkan vaikka oli sokea sekä siitä, miten hän pelasti pennun pöllöltä.

The Forgotten Warrior

Pitkähäntä mainitaan, kun Hiiriturkki istuu pesänsä edustalla. Närhisulka ihmettelee, etsiikö hän kollia tähdistä.

The Last Hope

Pitkähäntä nähdään ensimmäisen kerran Valkomyrskyn kanssa, kun Närhisulka saapuu Tähtiklaaniin etsimään Liekkihäntää. Hän tervehtii parantajaa. Pitkähännän silmät ovat kirkkaat.

Field Guidet

Battles of the Clans

Code of the Clans

Novellit

Leafpool's Wish

Pitkähäntä mainitaan eläköityneen varhain, koska menetti näkönsä.

Hollyleaf's Story

Pitkähäntä ei esiinny novellissa, mutta hänet on listattu myrskyklaanilaisiin.

Mistystar's Omen

Tigerclaw's Fury

Triviaa

Perimä

  • Pitkähännällä on Taivasklaanin verta, koska hänen isänsä, Laikkuturkki, on Täplälehden veli.

Kiinnostavaa tietoa

  • Kate on sanonut ettei kuvailisi Pitkähännän häntää hirvittävän pitkäksi vaan elegantiksi.
  • Pitkähännän väritys on ollut ristiriitainen sen takia, että häntä on kuvailtu hopeanharmaaksi, mutta myös ruskeaksi. Kate on kertonut ajatelleensa kaikki raidalliset kissat ruskean sävyisiksi ja ajattelee Cherithin näkevän kaikki hänen raidalliset kissat hopean sävyisinä. Tähän ristiriitaan Kate on vahvistanut Pitkähännän turkin värin olevan ruskea. Vicky kuitenkin todennut ajatteleensa Pitkähännän olevan hopeanharmaa.
  • Pitkähäntä sai nimensä pitkän häntänsä mukaan ja hän tiesi alusta saakka, että hänen nimi tulisi olemaan Pitkähäntä.
  • Vicky sanoi ettei Pitkähännällä ja Hiiriturkilla ollut romanttista suhdetta, mutta he olivat kuitenkin hyviä ystäviä.

Perhe ja suku

Emo:

Punarintasiipi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isä:

Laikkuturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Velipuolet:

Tomuturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Korppitassu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Harmaaraita: Elossa (kirjassa Shattered Sky)

Siskopuolet:

Hallaturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Juovanaama: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Näytä loput

Setä:

Punahäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Tädit:

Leopardijalka: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Täplälehti: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen (ennen), ei kuoleman jälkeistä elämää
Pajuturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Serkut:

Tiikeritähti: Kuollut, Synkän Metsän jäsen (ennen), ei kuoleman jälkeistä elämää
Yöpentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Utupentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Mustaraita: Kuollut, Pimeyden metsän jäsen
Hiekkamyrsky: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Ratamohäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen 
Tihkuviiksi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Nokiturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Esi-isät:

Pilvitähti: Kuollut, Taivasklaanin esi-isä
Linnunlento: Kuollut, Taivasklaanin esi-isä
Piikkikynsi: Kuollut, Taivasklaanin esi-isä
Täpläturkki: Kuollut, Taivasklaanin esi-isä

Lainaukset

"Katsokaa kaulapantaa! Hän on kotikisu! Kerran kotikisu, aina kotikisu. Tämä klaani tarvitsee vapaana syntyneitä sotureita, ei lisää avuttomia suita ruokittavaksi."
—Pitkähäntä klaaniin saapuvasta Ruskasta. Villiin luontoon, page 38
"Valkomyrsky, sinun täytyy uskoa minua. Tulisydän pitää minua petturina eikä halua olla missään tekemisissä kanssani."
—Pitkähäntä yrittäessään varoittaa Valkomyrskyä koiralaumasta Vaarallinen polku, page 262

Lähteet ja sitaatit

  1. Etäiset kaiut, sivu 169
  2. Villiin luontoon, hahmolista
  3. Etäiset kaiut, sivu 155
  4. Villiin luontoon, sivu 3