Fandom

Soturikissat Wiki

Pimeyden joki

1 508sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Pimeyden joki / Dark River

Pimeydenjoki.jpg
Kannessa Leijonatassu.

Dark River.jpg
Kannen keskellä Kanervatassu.

PimeydenJoki-engl2.jpg
Kannessa Leijonatassu.

Yleistä
Kirjailija Kate Cary
Suomentaja Nana Sironen
Kansikuvittaja Johannes Wiebel,
Mikko Valtavaara
Alkuteoksen kansikuvittaja Wayne McLoughlin
Kustantaja HarperCollins Children's Books
Suomalainen kustantaja Art House
Julkaisupäivä 26/12/2007
Julkaisupäivä Suomessa 27/06/2015
Hahmot
Kannet
Kronologia
Sarja Kolmikon mahti
Edellinen Näkö
Seuraava Karkotus

Pimeyden joki (engl. Dark River) on toinen osa Kolmikon mahti -sarjasta. Kirja ilmestyi suomeksi kesäkuussa 2015.

Takakannen teksti

»Närhitassun mieli täyttyi kuvista: pimeä tunneli, veden jylinä, järkyttävä aalto, joka tempaisi hänet mukaansa kuin myrskytuuleen joutuneen lehden.»
Myrskyklaanin nuoret oppilat Leijonatassu, Paatsamatassu ja Närhitassu edistyvät koulutuksessaan.
Kokemus tuo mukanaan vaaroja ja vastuuta: Leijonatassu saa uuden salaisen ystävän ja tekee löydön, josta on parempi olla kertomatta kenellekään, ja Närhitassua vetävät puoleensa muinaisten kissojen salaisuudet. Paatsamatassu puolestaan tietää asioita, jotka voisivat estää vääjäämättömältä näyttävän taistelun, jos muu klaani uskoisi häntä.
Toisilleen läheinen kolmikko uhkaa ajautua erilleen, kun salakähmäisyys, valheet ja epätietoisuus ottavat vallan.

Yksityiskohtainen juoni

Esinäytöksessä esiintyy Pudonnut Lehti, joka on matkalla koetukseen, sillä hän haluaa tulla teräväkynneksi. Hän astelee pimeään tunneliin, joka päättyy luolaan. Siellä Pudonnut Lehti tapaa sokean kissan Kallion, joka pitää lukua koetukseen joutuneista kissoista. He juttelevat hetken, kunnes Kallio neuvoo Pudonnutta Lehteä löytämään itse tien ylös nummille ja luottamaan vaistoihin. Tämän jälkeen nuori kolli astuu pimeään tunneliin.
Leijonatassu varoittaa Paatsamatassua Varjoklaanin sotureista. He aikovat väijyttää soturit kun nämä tulevat muurin läpi. Kun raidallinen kissa lönkyttää tunnelista, Leijonatassu hyökkää tämän kimppuun. Vihollissoturi kaatuu kyljelleen ja Leijonatassu loikkaa tämän päälle. Kaiken keskeyttää kuitenkin Oravaliidon naukaisu. Leijonatassun alla Vatukkakynsi nousee jaloilleen, joka kehuu oppilaiden väijytystä. Oravaliito toruu oppilaiden sekaista turkkia ja käskee näiden puhdistaa turkit illalla olevan kokoontumisen takia. Kyseessä on Närhitassun ensimmäinen kokoontuminen. Oppilaat menevät syömään ja valmistautumaan kokoontumiseen. Paatsamatassu odottaa Jokiklaanin parantajaoppilaan, Pajutassun tapaamista ja Leijonatassu Tuuliklaanin Kanervatassun tapaamista, johon Leijonatassu on ihastunut.
Kun on aika ylittää kaatunut puu, Leijonatassu jää varmistamaam ettei sokea Närhitassu putoa. Närhitassu kuitenkin selviää ylityksestä. Kun on Leijonatassun vuoro ylittää, Marjatassu patistaa häntä eteenpäin. Saniaisturkki varoittaa taaempana ettei kiirettä ole. Marjatassu kuitenkin jatkaa. Yhtäkkiä Marjatassu luisuu rungolta veteen. Saniaisturkki saa kuitenkin otteen oppilaan niskanahasta ja kiskoo tämän takaisin rungolle. Kun he pääsevät aukiolle, Leijonatassu etsii Kanervatassua. Lopulta Tuuliklaanin oppilas saapuu paikalle ja he tervehtivät toisiaan. Pian Kanervatassu huomaa Närhitassun. Närhitassu alkaa kuitenkin tiuskia kunnes Lehtilampi huutaa häntä. Kun Närhitassu lähtee, paikalle saapuu Viimatassu ja Leijonatassun mieliala laskee.
Paikalle saapuu kuitenkin Jokiklaani, joka ei vaikuta voivan hyvin. Viimatassu saa Kanervatassun mukaansa ja Leijonatassu jää yksin. Pian Puhujantammesta kuuluu Mustatähden huuto. Kissat kokoontuvat aukiolle kuuntelemaan. Varjoklaani aloittaa ilmoittamalla uusista pennuista, joiden emo on Keltaturkki. Kun Mustatähti ilmoittaa pentujen nimet, yksi nimistä aiheuttaa vanhempien kissojen keskuudessa pelkoa, sillä he muistavat Tiikeritähden. Leijonatassu tajuaa uusien pentujen olevan heille sukua. Kokoontuminen loppuu ja kissat valmistautuvat lähtöön. Kun Oravaliito ja Lehtilampi juttelevat Keltaturkista, paikalle saapuu Pihlajakynsi. Oravaliito onnittelee hienoista pennuista, mutta kolli sanoo pentujen olevan terveitä ja klaanisyntyisiä. Oravaliito tulistuu kunnes uusi ääni puhuu. Leijonatassu kääntää katseensa ja huomaa Viimatassun, joka seisoo isänsä vieressä. Varissulka huomauttaa, miten Myrskyklaanissa ihannoidaan puoliverisiä. Lehtilampi poistuu paikalta vihaisena. Kun myrskyklaanilaiset ovat lähdössä, paikalle saapuu Kanervatassu joka vaatii puhua Leijonatassun kanssa. Oravaliito suostuu ja jättää oppilaat kahden. Kanervatassu pahoittelee Varissulan käytöstä ja ehdottaa, että he tapaisivat ennen seuraavaa kokoontumista. He sopivat tapaansa huomisiltana metsän rajalla. Leijonatassu suostuu, vaikka hänen mielessään pyörivät syyllisyydentunto ja levottomuus.
Paatsamatassu näkee unta metsässä juoksevasta Pajutassusta, jota ei saa kiinni. Pian hän herää tuntiessaan Leijonatassun märän turkim vieressään. Myös Tuhkatassu herää. He lähtevät vesisateeseen ja tassuttavat tuoresaaliskasalle. Myrskyturkki ja Puro syövät Suurtasanten alla punarintaa. Oppilaat nappaavat tuoresaaliit ja menevät parantajan pesän vierellä sijaitsevaan saniaistiheikköön syömään. Samassa Lehtilampi tassuttaa pesältään yrttitukko suussaan ja katoaa pentutarhaan. Pian Saniaisturkki tulee paikalle ja pyytää Paatsamatassua saalistamaan. He menevät Varjoklaanin vastaiselle rajalle. Paatsamatassu miettii Varjoklaanin uusia pentuja ja taistelua, jossa hän taistelisi sukulaistensa kanssa ja alkaa kyseenalaistamaan sitä. Saniaisturkki käskee hänen olla hiljaa, mutta hiiri luikahtaa koloonsa.
Paatsamatassu ja Saniaisturkki palaavat leiriin variksen ja kolmen hiiren kanssa. Kolli käskee oppilasta kuivattelemaan. Paatsamatassu herättää pesässä uinuvan Leijonatassun, joka ponkaisee jaloilleen. Kun Leijonatassu lähtee, Paatsamatassu menee juttelemaan Närhitassun kanssa Leijonatassusta. Saniaisturkki huutaa oppilastaan harjoittelemaan ja Paatsamatassu lähtee. Mukaan liittyvät myös Pilvihäntä ja Tuhkatassu. Koivuruska ilmoittaa Tulitähden sanoneen, että ketunpesä pitää tarkistaa. Tuhkatassu tunnistaa ketun tuoksun, vaikka ei ole koskaan nähnyt sellaista.
Leijonatassu on taas lähtenyt, joten Paatsamatassu ja Tuhkatassu päättävät lähteä seuraamaan häntä. He poistuvat leiristä salareittiä pitkin. Kun he pääsevät lähemmäs nummia, he kuulevat Leijonatassun iloisen äänen. Pian he näkevät Kanervatassunkin. Paatsamatassu astuu näkyville ja kumpikin kissoista hämmästyvät. Kanervstassu lähtee ja oppilaat palaavat leiriin.
Parantajien kokoontumisessa Närhitassu menee Pajutassun uneen ja näkee Mutaturkin, joka käskee Jokiklaani lähtemään. Kun Närhitassu herää, hän kertoo unesta Lehtilammelle. Leirissä Lehtilampi kertoo Tulitähdelle, joka ei ole halukas lähettämään partiota Jokiklaaniin. Seuraavana päivänä Lehtilampi ja Närhitassu keräävät malvaa. He törmäävät metsästyspartioon. Leijonatassu kertoo nähneensä malvaa toisessakin paikassa ja Närhitassu menee katsomaan. Hän löytää kepin, jossa on epätavallisia, tasaisia viivoja. Närhitassu laittaa sen säilöön myöhempää tutkimusta varten ja palaa leiriin.
Paatsamatassu ja Leijonatassu harjoittelevat taistelua, mutta kolli purkaa aamuisen kiukkunsa ja satuttaa Paatsamatassua. Vatukkakynsi saapuu paikalle ja vie oppilaan metsästämään. He juttelevat hetken kunnioituksen ansaitsemisesta. Myöhemmin leirissä Leijonatassu herää pesään tömähteleviin kiviin. Hän tapaa leirin reunalla Kanervatassun, joka kertoo löydöksestään. Naaras on löytänyt tunneleita, joista yksi vie Myrskyklaaniin ja ehdottaa, että he voisivat tavata tunneleissa salassa. Kanervatassu näyttää Leijonatassulle luolan. Kanervatassu ehdottaa, että he perustaisivat oman klaanin; Pimeäklaanin. Leijonatassu nukahtaa luolaan ja kun hän herää, on valoisaa. Leijonatassu säikähtää ja palaa leiriin. Hän saalistaa matkalla varpusen ja tervehtii vartiossa olevaa Valkosiipeä.
Tuhkatassu ja Paatsamatassu keskustelevat ketuista ja mäyristä. Tuhkatassu sanoo mäyriä vaarallisemmiksi kuin ketut, vaikkei ole nähnyt yhtäkään. Paatsamatassu huomaa Lehtitassuntu tuijottavan Tuhkatassua suu auki, kunnes Tulitähti kutsuu klaanin koolle. Hän aikoo tehdä Millistä soturin. Milli kuitenkin keskeyttää Tulitähden, kun tämä on lausumassa sanoja. Kissat ovat yllättyneitä, kun Milli sanoo haluavansa pitää nykyisen nimensä. Myös Kaunokainen ja Puro ilmoittavat halukkuutensa pitää nykyinen nimi. Muut kissat hyväksyvät sen. Kokouksen jälkeen Paatsamatassua, Tuhkatassua ja Hiiritassua arvioidaan. Arvioinnissa Hiiritassu leveilee, että hän pystyy kiipeämään Taivastammeen. Kun oppilas on ensimmäisellä oksalla, Lukkikoipi ja Saniasturkki saapuvat. Saniaisturkki käskee oppilasta palaamaan alas, mutta Lukkikoipi tyynnyttelee. Hiiritassu jatkaa kiipeämistä. Lopulta hän ei pääse enää alas ja Tuhkatassu lupautuu hakemaan hänet. Ennen kuin kukaan ehtii estää, oppilas kiipeää runkoa pitkin. Hän pääsee Hiiritassun luo ja lähtee auttamaan tätä alas. Yhtäkkiä lehtien seasta pyrähtää lintu ja oppilaat säikähtävät. Hiiritassu saa otteen oksasta mutta Tuhkatassu huojuu oksalla. Pian hän putoaa maahan ja jää makaamaan liikkumattomana. Lukkikoipi käskee Paatsamatassun hakemaan Lehtilampi.
Leirissä Närhitassu vetää piikin Koivuruskan tassusta, kun Paatsamatasu säntää leiriin. Parantajat lähtevät Taivastammea kohti. Kun he saapuvat paikalle, Lehtilampi antaa timjamia kunnes huomaa Tuhkatassun murtuneen takajalan ja jähmettyy. Hän muistaa Tuhkamarjan. He lastoittavat nopeasti jalan ja palaavat leiriin. Leirissä Närhitassu menee Tuhkatassun uneen. Hän ei tunnista paikkaa, jossa oppilas on, mutta Tuhkatassu näyttää tietävän. Hän esittelee Suurkiven, klaaninvanhimpien pesän ja Keltahampaan pesän, jossa oli kauan sitten ollut. Närhitassu oli hämmästynyt, kunnes tajusi että Tuhkatassu on Tuhkamarja. Tuhkatassu ei kuitenkaan vastaa vaan uni loppuu. Lehtilampi saapuu paikalle, hänkin on aavistanut oppilaan olevan Tuhkamarja.
Kun Leijonatassu palaa tunnelista, jossa oli viettänyt aikaa Kanervatassun kanssa, hänelle ilmestyvät Tiikeritähti ja Haukkahalla. Leijonatassu on hämmentynyt. He kuitenkin katoavat, kun Lukkikoipi rynnistää esiin. Kun soturi on mennyt, Leijonatassu huutaa aavesotureita takaisin, mutta he eivät tule. Kun hän palaa oppilaiden pesään, mutta lähtee samantien aamupartioon. Kun he saapuvat Tuuliklaanin rajalle, he näkevät Viimatassun ja Jänistassun jahtaavan oravaa. He lähestyivät Myrskyklaanin rajaa. Hieman ennen rajaa Tomuturkki ulvaisee ja orava pääsee pakoon. Paikalle saapuvat myös Lovikorva ja Valkohäntä. Jänistassu ilmoittaa, että Tuuliklaanin oppilaat saavat nyt kouluusta metsässä, ettei aina tarvitse saalistaa kaneja. Tomuturkki on epäileväinen. Valkohäntä yrittää tyynnytellä sotureita. Tomuturkki ja Lovikorva ovat lähellä hyökätä toistensa kimppuun, mutta Valkohäntä estää. Tuuliklaanin kissat poistuvat paikalta.
Jokiklaani on tuonut seuraavaan kokoontumiseen koko klaanin. Muut klaanit ovat hämmentyneitä. Kokoontumisen alkaessa Leoparditähti ilmoittaa, että he eivät voi enää asua leirissä ja että saari on nyt tilapäinen leiri. Kokoontumisen jälkeen Myrskyklaani varautuu taisteluun. Myöhemmin Paatsamatassu lähtee yksin käymään Jokiklaanissa. Pajutassu näyttää, miksi klaani ei voi enää asua vanhassa leirissä. Yhtäkkiä Jokiklaanin partio ilmestyy näkyviin Papu kintereillän. Koira luovuttaa, mutta Jokiklaanin kissat ovat Tuuliklaanin reviirillä. He joutuvat partion piirittämäksi, joka ei usko koiran jahdanneen heitä. Paatsamatassu ei pääse kotiin, joten hän palaa Jokiklaanin väliaikaiseen leiriin. Myrskyklaanissa Paatsamatassun katoaminen huomataan. Närhitassu menee kävelemään ja ajautuu löytämänsä kepin luo. Hän nukahtaa sen viereen ja näkee unta Pudonneesta Lehdestä.
Kun Leijonatassu palaa leiriin, hän törmää Tomuturkkiin ja muihin kissoihin. Pähkinätassu kertoo kahden Tuuliklaanin oppilaan jahdanneen oravan Myrskyklaanin reviirille. Kun he pääsevät rajalle, taistelu on käynnissä. He saavat kuitenkim ajettua Tuuliklaanin kissat pois. Myöhemmin Oravaliito tulee hakemaan Paatsamatassun kotiin. Leirissä Tulitähti rankaisee oppilasta. Juuri ennen kuin Lehtilampi ja Närhitassu ovat menossa nukkumaan, Tulitähti tulee heidän luokseen. Hän pyytää parantajia käymään Tuuliklaanissa. Rajalla Tuuliklaanin partio vie parantajat leiriin. He keskustelevat, kunnes Piikkihernehäntä ryntää paikalle kauhuissaan, sillä hänen pentunsa ovat kadonneet. Samassa Kanervatassu saapuu leiriin ilmoittaen nähneensä Jokiklaanin partion. Yksitähti päättää hyökätä Jokiklaaniin.
Leijonatassu aavistaa, missä Tuuliklaanin pennut voisivat olla. Hän lähtee sisarustensa kanssa tunneleihin. Luolassa he törmäävät Kanervatassuun ja Viimatassuun. Kun Närhitassu asettuu johtoon, hän tuntee Pudonneen Lehden vierellään. Tämä opastaa oppilaat pentujen luo. Pudonnut Lehti opastaa heidät takaisin luolaan, mutta sade on tukkinut tunnelit. He antatuvat virran vietäväksi ja pääsevät joelle. He kuulevat ulvahduksa ja patistavat pennut liikkeelle. Lähemmäs päästessään oppilaat kuulevat Tulitähden ja Yksitähden äänet. Yksiviiksi luulee Myrskyklaanin varastaneen pennut. Jännitteet katoavat pentujen saapuessa ja klaanit palaavat leireihinsä. Leijonatassu lähtee kävelylle romahtaneeseen tunneliin. Hän hyvästelee mielessään Kanervatassun. Yhtäkkiä hän kuulee Tiikeritähden ja Haukkahallan äänet, jotka kehuvat häntä.

Merkittävimmät tapahtumat

Syntymät

Muuta

  • Jokiklaani muuttaa leirinsä saareen, koska he eivät voi asua omassa leirissä.
  • Piikkihernehännän pennut katoavat ja Viimatassu, Kanervatassu, Närhitassu, Paatsamatassu ja Leijonatassu löytävät heidät.

Lähteet ja sitaatit

Soturikissat
Tähtien enne Neljäs oppilasEtäiset kaiutYön kuiskauksetSign of the MoonThe Forgotten WarriorThe Last Hope
A Vision of Shadows The Apprentice's QuestThunder and ShadowThe Shattered SkyDarkest NightRiver of Fire
Erikoisseikkailut Tulitähden tehtäväSinitähden tarinaTaivasklaanin kohtaloVäärätähden lupausKeltahampaan salaisuusPitkätähden kostoBramblestar's StormMoth Flight's VisionHawkwing's JourneyTigerheart's Shadow
Field Guidet Secrets of the ClansCats of the ClansCode of the ClansBattles of the ClansEnter the ClansThe Warriors GuideThe Ultimate Guide
Kadonnut soturi Kadonnut soturiSoturin turvapaikkaSoturin paluu
Erillinen manga The Rise of Scourge
Tigerstar and Sasha Into the WoodsEscape from the ForestReturn to the Clans
Ravenpaw's Path Shattered PeaceA Clan in NeedThe Heart of a Warrior
SkyClan and the Stranger The RescueBeyond the CodeAfter the Flood
Novellit Hollyleaf's StoryMistystar's OmenCloudstar's JourneyThe Untold StoriesTigerclaw's FuryLeafpool's WishDovewing's SilenceTales from the ClansMapleshade's VengeanceGoosefeather's CurseRavenpaw's FarewellShadows of the ClansSpottedleaf's HeartPinestar's ChoiceThunderstar's EchoLegends of the Clans

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki