Fandom

Soturikissat Wiki

Pimeyden hetki

1 508sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Pimeyden hetki / The Darkest Hour

Hunter-erin-pimeyden-hetki.jpg
Kannessa Tulitähti.

OS-6.jpg
Kannen keskellä Tulitähti joka saa Tähtiklaanilta merkin.

PimeydenHetki-engl2.jpg
Kannessa Tulitähti.

Yleistä
Kirjailija Cherith Baldry
Suomentaja Vesa-Matti Paija
Kansikuvittaja Hanna Hörl,
Mikko Valtavaara
Alkuteoksen kansikuvittaja Wayne McLoughlin, Owen Richardson
Kustantaja HarperCollins Children's Books
Suomalainen kustantaja Art House
Julkaisupäivä 05/10/2004
Julkaisupäivä Suomessa 31/12/2011
Hahmot
Kannet
Kronologia
Sarja The Prophecies Begin
Edellinen The Rise of Scourge
Seuraava Escape from the Forest

Pimeyden hetki (engl. The Darkest Hour) on ensimmäisen kirjasarjan kuudes ja viimeinen kirja.

Takakansiteksi

»Neljästä tulee kaksi. Leijona ja tiikeri kohtaavat taistelussa ja metsä hukkuu veren valtaan.»
Tiikeritähden vallanhimo syöksee metsän pahempaan vaaraan kuin koskaan aiemmin, ja klaanipäälliköiden on tehtävä vaikeita valintoja. Tähtiklaanin pahaenteiset sanat askarruttavat Tulitähteä. Edessä on viimeinen taistelu metsän kohtalosta, mutta kaikki ei menekkään niin kuin Tulitähti oli kuvitellut. On enteiden täyttymisen aika ja pimeyden hetki koittaa Myrskyklaanille...

Yksityiskohtainen juoni

Esinäytöksessä Tiikeritähti matkaa Kaksijalkalaan tapaamaan siellä asuvien kissojen päällikköä, Ruoskaa. Kissat kutsuvat itseään Veriklaaniksi, syystä. Tiikeritähti pyytää Ruoskalta apua, koska hän haluaa olla jokaisen klaanin päällikkö. Vastalahjaksi Tiikeritähti lupaa Ruoskalle osan metsästä itselleen. 
Ensimmäisessä luvussa Tulisydän kuljettaa Usvajalan ja Kiviturkin kanssa Sinitähden ruumiin Myrskyklaaniin. He vievät Sinitähden päällikön pesälle. Jokiklaanin soturit, jotka ovat Sinitähden pentuja, hyvästelevät Sinitähden. 
Myöhemmin Sinitähti haudataan ja Tulisydämen on aika tehdä matka Kuukivelle, sillä hän on nyt Myrskyklaanin päällikkö. Tulisydän lähtee matkalle Tuhkamarjan kanssa. 
Tulisydämestä tulee Myrskyklaanin päällikkö ja hän saa uuden nimen, Tulitähti, sekä yhdeksän henkeä Tähtiklaanilta. Hänen seremoniansa kuitenkin keskeytyy, kun hän saa unen kasasta, jossa on paljon luita sekä joesta, jossa virtaa veden sijasta veri. Sinitähti, entinen Myrskyklaanin päällikkö, lausuu hänelle profetian: Neljästä tulee kaksi. Leijona ja tiikeri kohtaavat taistelussa ja metsä hukkuu veren valtaan.
Paluumatkalla Tulitähti epäilee Tiikeritähden entistä liittolaista Mustaraitaa karmivasta näystään, koska tämä on osoittanut merkkejä, että on Varjoklaanin kanssa tekemisissä. Myöhemmin Tulitähti löytää myrkytetyn Ratamopennun kuolonmarjakasan läheltä. Parannuttuaan Ratamopentu kertoo, että Mustaraita syötti hänelle marjoja vastalahjaksi siitä, ettei hän kertoisi nähneensä Mustaraidan tavanneen Varjoklaanin varapäälliköä, Mustajalkaa. Mustaraita karkotetaan klaanista, mutta hän vain luikkii Varjoklaaniin Tiikeritähden luo. 
Seuraavassa kokouksessa Tiikeritähti ilmoittaa, että haluaa yhdistää kaikki klaanit yhdeksi suureksi klaaniksi, ja Leoparditähti on jo suostunut tähän Jokiklaanin kanssa. Myrskyklaani ja Tuuliklaani kieltäytyvät, ja juuri kun Tulitähti on kertomaisillaan kaikille Tiikeritähden petollisuudesta, pilvet peittävät kuun ja alkaa salamoida. Tiikeritähti väittää, että se on merkki Tähtiklaanilta, joten kokous päättyy. 
Harmaaraita haluaa epätoivoisesti käydä katsomassa pentujaan Jokiklaanissa, Myrskytassua ja Sulkatassua, koska epäilee heidän turvallisuuttaan. Kun Harmaaraita ja Tulitähti lähtevät Jokiklaaniin, he törmäävät matkalla Korppitassuun, joka oli tullut kunnioittamaan Sinitähden muistoa. Korppitassu päättää lähteä heidän mukaansa. Kolme kissaa pääsevät Jokiklaaniin, mutta huomaavat, että Myrskytassua, Sulkatassua, Usvajalkaa ja Kiviturkkia pidetään siellä vankeina. Tiikeritähti syyttää heitä puoliverisiksi, ja sen takia epäilee heitä pettureiksi. Hän käskee Kiviturkkia surmaamaan kaksi oppilasta uskollisuudenosoituksena, mutta Kiviturkki kieltäytyy, ja Tiikeritähti antaa Mustaraidalle käskyn tappaa soturi. Kiviturkki on voitolla taistelussa Mustaraitaa vastaan, mutta sitten Mustajalka tulee mukaan ja tappaa Kiviturkin.
Myrskytassu, Sulkatassu ja Usvajalka viedään takaisin vankilaansa. Korppitassu vakuuttaa vanginvartija Rosohampaalle, että hän on jokiklaanilainen ja Tiikeritähdellä on tälle viesti. Samalla kun Rosohammas on poissa, myrskyklaanilaiset yrittävät paeta jokiklaanilaisvankien kanssa, mutta uuden Tiikeriklaanin partio huomaa heidät. Onneksi heidät pelastaa Myrskyklaanin partio, jossa ovat Pilvihäntä, Hiekkamyrsky ja Okakynsi. Myrskyklaanilaiset ja jokiklaanilaisvangit menevät turvallisesti Myrskyklaanin leirin suojiin. Myöhemmin samana päivänä Tiikeriklaani hyökkää Tuuliklaaniin, ja Tiikeritähti tappaa yhden tuuliklaanilaisoppilaan, Takiaistassun, varoituksena kaikille tuuliklaanilaisille. 
Tulitähti ja Pitkätähti valmistautuvat taisteluun, kun Tiikeriklaaniin liittymisaika on päättynyt. He ovat järkyttyneitä Veriklaanin näyttäytymisestä. Tiikeritähti määrää Veriklaanin taistelevan puolestaan, mutta Ruoska kertoo, että hän on ainoa kissa, joka voi määrätä Veriklaania. Tulitähti käyttää tilaisuutensa hyväksi kertomalla Ruoskalle kaikista Tiikeritähden petturuuksista. Kuullessaan kaiken Ruoska päättää, että Veriklaani ei aio tapella ja aikoo miettiä Tulitähden sanoja. Raivostunut Tiikeritähti hyökkää Ruoskan kimppuun, mutta tämä viiltää Tiikeritähdelle syvän haavan kurkusta häntään hänen terävällä kynnellään, johon on kiinnitetty koiran hammas. Tiikeritähti vuotaa kuiviin kaikkien klaanilaisten edessä ja menettää samalla kertaa kaikki yhdeksän henkeään. Ruoska ei kumminkaan tyydy siihen, vaan haluaa nyt koko metsän itselleen. Hän antaa kissojen joko lähteä metsästä tai sitten taistella Veriklaania vastaan.
Kaikki neljä klaania yhdistyvät, ja kutsuvat itseään Leijonaklaaniksi, päihittääkseen Veriklaanin. Myrskyklaanin varapäällikkö Valkomyrsky kuolee taistellessaan Veriklaanin varapäällikköä, Ruotoa, vastaan. Suru ja menetyksen tuska hyökyvät aaltoina Tulitähden mieleen nähdessään ystävänsä kuolevan kuononsa edessä. Valkomyrskyn viimeinen toive oli se, että Tulitähti tekisi Harmaaraidasta seuraavan varapäällikön, koska hänen mielestään Harmaaraita oli aina ollut oikea vaihtoehto Myrskyklaanin varapäälliköksi. Sen takia Tulitähti nimittää Harmaaraidan Myrkyklaanin uudeksi varapäälliköksi taistelun aikana. 
Taistelun loppupuolella Tulitähti menettää yhden hengistään Ruoskan takia. Hän palaa takaisin Tähtiklaanista, Ruoskan suureksi hämmästykseksi, ja tappaa Veriklaanin julman päällikön. Ruoskan kuoleman jälkeen veriklaanilaiset häipyvät hämmästyneinä, koska heillä ei ole enää syytä taistella. Pitkätähti ja muutama muu tuuliklaanilainen ajaa loputkin veriklaanilaiset pois. Klaanit muuttuvat uudestaan neljäksi, ja metsä on taas ennallaan.

Merkittävimmät tapahtumat

Kuolemat

Muuta

  • Tulisydän saa yhdeksän henkeä ja päällikönimensä Tähtiklaanilta.
  • Tiikeritähti yhdistää Jokiklaanin ja Varjoklaanin Tiikeriklaaniksi.
  • Tulitähti ja Pitkätähti yhdistävät Myrskyklaanin ja Tuuliklaanin Leijonaklaaniksi. Myöhemmin Varjoklaani ja Jokiklaanikin liittyvät siihen.
  • Veriklaani taistelee metsän klaanien kanssa metsästä.
  • Tiikeritähti kuolee ja joutuu Pimeyden metsään.

Lähteet ja sitaatit

Soturikissat
Tähtien enne Neljäs oppilasEtäiset kaiutYön kuiskauksetSign of the MoonThe Forgotten WarriorThe Last Hope
A Vision of Shadows The Apprentice's QuestThunder and ShadowThe Shattered SkyDarkest NightRiver of Fire
Erikoisseikkailut Tulitähden tehtäväSinitähden tarinaTaivasklaanin kohtaloVäärätähden lupausKeltahampaan salaisuusPitkätähden kostoBramblestar's StormMoth Flight's VisionHawkwing's JourneyTigerheart's Shadow
Field Guidet Secrets of the ClansCats of the ClansCode of the ClansBattles of the ClansEnter the ClansThe Warriors GuideThe Ultimate Guide
Kadonnut soturi Kadonnut soturiSoturin turvapaikkaSoturin paluu
Erillinen manga The Rise of Scourge
Tigerstar and Sasha Into the WoodsEscape from the ForestReturn to the Clans
Ravenpaw's Path Shattered PeaceA Clan in NeedThe Heart of a Warrior
SkyClan and the Stranger The RescueBeyond the CodeAfter the Flood
Novellit Hollyleaf's StoryMistystar's OmenCloudstar's JourneyThe Untold StoriesTigerclaw's FuryLeafpool's WishDovewing's SilenceTales from the ClansMapleshade's VengeanceGoosefeather's CurseRavenpaw's FarewellShadows of the ClansSpottedleaf's HeartPinestar's ChoiceThunderstar's EchoLegends of the Clans

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki