Fandom

Soturikissat Wiki

Parantaja

1 500sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Parantaja (engl. Medicine Cat) on klaanikissa, joka parantaa haavoja sekä tulehduksia ja hoitaa sairauksia. Parantajat myös tulkitsevat Tähtiklaanilta saatuja enteitä, merkkejä ja profetioita.

Kuvaus

Parantajat ovat klaanikissoja, jotka hoitavat haavoja sekä sairauksia, ja jotka saavat ohjauksia ja neuvoja Tähtiklaanilta. Heillä on leirissä oma pesänsä, jossa he nukkuvat, varastoivat yrttejä sekä hoitavat loukkaantuneita tai sairastuneita kissoja. Parantajat eivät saa ottaa kumppania tai hankkia pentuja. Heidän oletetaan pysyvän klaanien välisten kilpailujen ja taistelujen ulkopuolella. Parantajilla on erityinen nimitysseremonia, jossa heidät nimittää heidän oma mestarinsa eikä klaanipäällikkö. Seuraavana puolikuuna he matkaavat Kuukivelle tai Kuulammelle, jotta muut parantajat voisivat juhlistaa uutta parantajaa, koska klaanissa ei parantajaa juhlisteta heti seremonian jälkeen. Esimerkiksi Lehtitassu nimettiin Lehtilammeksi, koska hän löysi Kuulammen. Klaanikissat kunnioittavat syvästi parantajaansa ja vain harvat uskaltavat väitellä hänen kanssa.

Tehtävät

Tehtävät jotka kuuluvat parantajien vastuulle:

  • Yrttien tunnistaminen ja niiden säilyttäminen parantajan pesässä.
  • Sairaiden ja loukkaatuneiden kissojen hoitaminen.
  • Kuningattarien avustaminen kun he ovat tiineinä tai synnyttämässä.
  • Klaanin kissojen terveyden tarkastaminen (erityisesti pentujen, kuningattarien ja klaaninvanhimpien).
  • Klaanin pyhällä paikalla käyminen säännöllisesti (esim. Kuukivi tai Kuulampi).
  • Profetioiden ja enteiden tulkitseminen ja niiden jakaminen päällikön kanssa.
  • Klaanin päällikön kuoltua olla varapäällikön tukena kun tästä nimitetään uusi päällikkö Kuukivellä tai Kuulammella.
  • Parantajaoppilaan kouluttaminen.
  • Opettaa oppilalleen taistelun perusteet, jos hän niitä joskus sattuu tarvitsemaan.
  • Vierailu Tähtiklaanin luona kun on kriisi ja tarvitaan Tähtiklaanin apua.

Nimittäminen ja koulutus

Pennut, jotka haluavat tulla parantajiksi menevät nykyisen parantajakissan oppiin kuuden kuun ikäisinä. Ensimmäisenä puolikuuna aloitettuaan koulutuksensa heidät esitellään Tähtiklaanille parantajaoppilaina. Suoritettuaan koulutuksensa he saavat parantajanimensä Kuukivellä tai Kuulammella, vaikka heidän mestarinsa olisi vielä elossa.
Parantajaoppilaana kissan täytyy tehdä erilaisia askareita, jotta se pystyisi valmistautumaan parantajakissaksi. Oppilaan täytyy kerätä yrttejä, hakea vettä tai tehdä muita tarvittavia askareita. Oppilaan on katsottava tarkasti, kun hänen mestarinsa hoitaa haavoittuneita, jotta osaisi sitten itse tulevaisuudessa tehdä samoin.
Kirjassa Night Whispers on paljastettu, että Varjoklaani kouluttaa parantajansa taistelemaan yhtä hyvin kuin soturi, kun taas Myrskyklaanissa parantaja opettaa oppilaalleen vain muutaman hyödyllisen liikkeen, kuten Tuhkamarja opetti Lehtitassua.

Erikoistapaukset

Jotkut kissat ovat halunneet vaihtaa vasta soturioppilaina tai sotureina parantajaksi (kuten Pikkupilvi, Haukkasydän, Närhisulka, Mutaturkki, Perhonsiipi ja Keltahammas) tai valita uudestisyntymisen (kuten Tuhkamarja syntyi Tuhkasydämeksi, mutta ei kouluttautunut parantajaksi vaan soturiksi), mutta sen polun valitsevat vain erittäin harvat kissat.
Vaikka suurin osa parantajista uskoo Tähtiklaaniin, on ollut sellaisiakin parantajia, jotka eivät siihen usko (kuten Perhonsiipi), ja kouluttautuneet parantajaksi uskon puutteesta huolimatta.
Parantajat ovat useimmiten koko elämänsä parantajia, mutta on ollut myös eräitä poikkeuksia kuten Hanhisulka, Lehtilampi ja Nuhanenä. Lehtilampi kuitenkin palasi parantajan rooliinsa, kun hänen pentujen saanti -ongelmansa oli kunnossa The Last Hopen lopussa. Kirjassa Bramblestar's Storm hänestä tehtiin Myrskyklaanin toinen parantaja Närhisulan lisäksi, koska hän ei halunnut tulla soturiksi.
Vaikka parantajat eivät saa hankkia kumppania tai pentuja, jotkut soturit, joilla on ollut kumppani tai on pentuja, voivat olla parantajia (kuten Mutaturkki).
Sulkaviiksi koulutettiin metsästämään tuoresaalista, vaikka se ei kuulu parantajien normaaliin työnkuvaan.

Triviaa

  • Kate ajattelee, että sääntö, joka kertoo, että klaanissa voi olla kaksi parantajaa, ei ole edes sääntö.
  • On mahdollista, että Tähtiklaani on paljon tekemisissä kissojen kanssa, jotka voivat puhua heille ilman Kuukivelle tai Kuulammelle matkustamista. Tähtiklaanin kissat ovat kuitenkin liian viisaita antaakseen monelle kissalle tälläisiä voimia kerralla.

Katso myös

Lähteet ja sitaatit

Parantajat
Myrskyklaani CloudspotsPricklefacePearnoseHaukansiipiOatspeckleRavenwingCloudberryHanhisulkaSulkaviiksiTäplälehtiKeltahammasTuhkamarjaLehtilampiNärhisulkaAlderheart
Tuuliklaani MothflightSwiftfootThruspeltLeivonsiipiChiveclawHaukkasydänKaarnakasvoKestrelflight
Varjoklaani PebbleheartRedscarMossheartMyyränturkkiSloefurRedthistleSalviaviiksiKeltahammasNuhanenäPikkupilviFlametailPuddleshine
Jokiklaani DapplepeltKinktailMeadowpeltGraywingJääviiksiMaitoturkkiEchosnoutVatukkamarjaMutaturkkiPerhonsiipiPajuhohde
Taivasklaani MicahAcorn FurQuailfeatherVasanaskelSaniaissydänKaikulauluFrecklewish

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki