FANDOM

Valitan. Yritin vain tehdä sen mikä oli parasta. En voinut antaa Saarniturkin elää! Meidän kaikkien takia! Ymmärrättehän te sen?

— Paatsamalehti Leijonaroihulle ja Närhisulalle.[1]

Paatsamalehti (engl. Hollyleaf) on hoikka, pitkäjalkainen musta naaras, jolla on vihreät silmät[6], pehmeä ja pitkä turkki sekä tuuhea häntä.[7]

Kolmikon mahti

Näkö

Paatsamapentu on Myrskyklaanin nuori pentu. Paatsamapentu, Närhipentu ja Leijonapentu ovat syntyneet Oravaliidolle ja Vatukkakynnelle.
Kun Vatukkakynsi lähettää partioita etsimään ketunpesiä, Paatsamapentu, Närhipentu ja Leijonapentu kysyvät Vatukkakynneltä, voivatko he tulla auttamaan. Vatukkakynsi kertoo heille että hän haluaa heitä auttamaan vartioimaan leiriä. Paatsamapentu ja hänen veljensä, Leijonapentu, ovat innoissaan aluksi, mutta Närhipentu väittää, että Vatukkakynsi yritti vain pitää pennut kiireisenä, ja muiden kahden jännitys haalistuu nopeasti. Kolme pentua päättää löytää pesän itse todistaakseen, että heistä voi olla hyötyä. He livahtavat tunnelin läpi ja suuntaavat järvelle päin. Puro ja Myrskyturkki melkein huomaavat heidät, mutta he piiloutuvat pensaaseen, niin että muut kissat eivät näe heitä. Pennut pääsevät muinaiselle männylle ja löytävät ketunpesän. Leijonapentu päättää, että heidän pitäisi tukkia ketun ulospääsytie. Poikaset osoittautuvat paljon odotettua suuremmiksi, ja melkein tappavat pennut. He pakenevat, mutta Närhipentu vahingossa putoaa kuoppaan. Lehtilampi, parantajakissa, kannustaa Paatsamapentua ryhtymään parantajaoppilaaksi.
Kun Leijonapentu saa naarmuja orjantappuroista, Paatsamapentu hakee parantajan pesästä yrttejä. Lehtilampi on muualla, mutta Närhipentu osoittaa hänelle käytettäviä yrttejä. Lehtilampi tulee, ja Närhipentu sanoo, että Paatsamapentu muisti tarvittavien yrttien hajun. Lehtilampi on vaikuttunut, ja Paatsamapentu päättää ryhtyä parantajaksi, koska tuntee, että hän on velkaa klaanilleen yritettyään aiemmin ryöstää ketunpoikasta luolasta.
Pajutassu ja Perhonsiipi vierailevat leirissä, ja kun he ovat lähdössä, Paatsamapentu kysyy Pajutassulta miten pääsee parantajaoppilaaksi. Kun Pajutassu lähtee, Paatsamapentu kertoo Lehtilammelle että haluaa olla hänen oppilaansa, ja Lehtilampi lupaa kysyvänsä asiaa Tulitähdeltä. Leijonapentu ja Närhipentu eivät ymmärrä miksi Paatsamapentu haluaisi olla parantaja, kun hän voisi olla soturi, mutta Paatsamapentu pysyy päätöksessään. Paatsamapentu saa nimen Paatsamatassu, ja Lehtilampi suostuu hänen mestarikseen. Kuitenkaan Paatsamatassu ei ole kovin hyvä parantajaoppilas. Hän muistaa tietyt yrtit, mutta tekee asioita paljon väärin. Vammat hän hoitaa usein tarkasti, mutta hän alkaa epäillä taitojaan parantajaoppilaana.
Pian Lehtilampi vie hänet harjoittelemaan taistelua, jossa hän onnistuu. Hän ymmärtää soturilain, ja uskoo, että Tulitähden olisi tehtävä Vatukkakynnestä varapäällikkö. Paatsamatassu lähtee ulos keräämään yrttejä. Hän näkee Harmaaraidan taistelevan Savujalan kanssa, ja jännityksessä Paatsamatassu unohtaa tarkistaa kissojen vammoja kun taistelu on ohi, vaikka Koivuruska toteaa, että Paatsamatassu taisteli kuin soturi. Taistelun jälkeen, Paatsamatassu päättää ryhtyä soturioppilaaksi.
Saniaisturkista tulee hänen uusi mestarinsa. Leijonatassu huomaa sen, miten Paatsamatassun silmät loistavat, kun hän menee taisteluun. Leijonatassu näyttää menettävän rohkeuttaan mennessään tapaamaan klaanitoveriaan, mutta sanoo, että hänen olisi pitänyt olla soturi alusta alkaen. Myöhemmin Paatsamatassu menee kokoontumiseen, ja on innoissaan päiväkokoontumisajatuksesta. Myöhemmin päiväkokoontumisessa, jota ehdotti Oravaliito edellisessä kokoontumisessa, Paatsamatassu taistelee Kanervatassua, Tuuliklaanin oppilasta vastaan, vaikka Kanervatassu on paljon kokeneempi kuin hän itse. Kanervatassu kehuu Paatsamatassun taistelutaitoja. Tulitähti palkitsee hänet antamalla hänen ottaa ensin ruokaa tuoresaaliskasasta.

Pimeyden joki

Paatsamatassua huolestuttaa hänen ystävänsä Pajutassu, Jokiklaanin parantajaoppilas. Hän tietää, että Jokiklaani siirsi leirinsä saarelle, jossa kokoontumiset pidettiin, ja että Jokiklaanilla on ongelmia. Hän kysyy voisiko Närhitassu kysyä Pajutassulta siitä, mitä Jokiklaanissa tapahtuu. Pajutassu ei kuitenkaan tule parantajakissojen kokoukseen.
Eräänä yönä Paatsamatassu saa unen Pajutassusta. Unessa sataa. Paatsamatassu yrittää kutsua häntä, kysyä häneltä, mitä Jokiklaanissa on tekeillä. Mutta Pajutassu ei kuule häntä, ja hän herää hämmentyneenä.
Myöhemmin on hänen sekä Tuhkatassun ja Hiiritassun arviointi. Hiiritassu huomaa oravan vanhalla tammella, ja Paatsamatassu sekä Tuhkatassu katselevat levottomina, kun hän kiipeää puuhun. Mestarit Saniaisturkki, Pilvihäntä ja Lukkikoipi katselevat Hiiritassun kiipeämistä. Kun Hiiritassu juuttuu kiinni, Tuhkatassu kiipeää auttaakseen häntä, vaikka hänen isänsä kieltää. Paatsamatassu on kauhistunut kun Tuhkatassu liukastuu ja putoaa puusta. Lukkikoipi käskee hänen mennä hakemaan Lehtilampea. Paatsamatassu säntää leiriin ja johtaa Lehtilammen ja Närhitassun vanhalle tammelle. Kun he ymmärtävät, että Tuhkatassun takajalka on murtunut, Lehtilampi järkyttyy muistaessaan vanhan mestarinsa, Tuhkamarjan. Paatsamatassu kertoo Närhitassulle, ettei ikinä ole nähnyt Lehtilampea yhtä järkyttyneenä.
Seuraavassa kokoontumisessa Paatsamatassu yrittää puhua Pajutassulle, mutta tämä sanoo ettei voi puhua ja lähtee.
Päätettyään löytää Jokiklaanin ongelma itse, Paatsamatassu lähtee Jokiklaanin reviirille. Hän jää kiinni ja hänet vangitaan Jokiklaanin väliaikaiseen leiriin. Siellä kaksijalanpennut hyökkäävät Jokiklaaniin. Seuraavana päivänä Oravaliito tulee hakemaan Paatsamatassun.
Leijonatassu, Paatsamatassu ja Närhitassu etsivät Tuuliklaanista kadonneita pentuja. Sitä ennen Leijonatassu oli syyttänyt Paatsamatassua klaaninsa pettämisestä, mutta hänet pysäytti Närhitassu, joka rauhallisesti kertoi, että häntä aiottiin vielä rankaista Pajutassun auttamisesta. Kanervatassu ja Viimatassu etsivät pentuja myös, ja pelastavat ne hukkumasta tunneleista, joissa Leijonatassu ja Kanervatassu tapailevat. Paatsamatassu päättää, että hän ei voi enää olla ystäviä Pajutassun kanssa, koska hän ei ole enää parantajaoppilas.

Karkotus

Kun Paatsamatassu vie kuningattarille saalista, hän puhuu emolleen, Oravaliidolle, olemisesta sekä soturi ja emo. Oravaliito yrittää rauhoitella häntä, mutta Paatsamatassu on yhä turhautunut. Paatsamatassu on läsnä Kettupennun ja Jääpennun oppilasseremoniassa. Myöhemmin hän menee partioon. Tulitähti ja Saniaisturkki löytävät Marjanenän ja Koivuruskan oleskelemassa ja metsästämässä Varjoklaanin reviirillä.
Hän löytää Närhitassun pitämässä sadetta, joka myöntää, että etsii toista tietä tunneleihin Paatsamatassun epäilyksien jälkeen. Kun Närhitassu kertoo sisarelleen muinaisista kissoista, Paatsamatassua kiehtoo, mutta hän epäröi salata tämän. Lopulta hän suostuu.
Metsästyspartion aikana, Puro puhuu heimosta ja kommentoi, että Paatsamatassu on hyvä metsästäjä, koska hänellä on vahvat takajalat. Kuten hänen sisaruksensa Närhitassu ja Leijonatassu, Paatsamatassu tahtoisi mennä vuorille. Myöhemmin Paatsamatassu kertoo Tuhkatassulle, että ennen koukutusta hän keskittyisi metsästämään tullakseen paremmaksi taistelijaksi. Paatsamatassu katsoo Marjanenän, Hiiriviiksen ja Pähkinähännän harjoittelua, ja hämmentyy, kun Saarniturkki ja Leijonatassu alkavat taistella tosissaan. Hän osallistuu harjoitukseen, mutta muistelee jotain harjoituksen aikana. Hänen isänsä Vatukkakynsi kutsuu häntä "Isin pikku pohdiskelijaksi".
Kun Paatsamatassu ja hänen sisaruksensa ovat saaneet luvan liittyä Oravaliidon ja Vatukkakynnen seuraan matkalle auttamaan heimoa, Hän menee Oravaliidon mukaan hakemaan Varissulan ja Viimatassun Myrskyklaaniin. Paatsamatassu tuntee hieman sympatiaa Viimatassua kohtaan.
Paatsamatassu mukanaan Närhitassu, Leijonatassu, Vatukkakynsi, Varissulka, Viimatassu, Keltaturkki, Myrskyturkki, Puro, , ja Kotkankynsi matkaavat Kuohuvan Veden Heimoon. Paatsamatassu ja muita oppilaita tapaavat yksinäisen kissan nimeltään Sulo, ja on salaa samaa mieltä Viimatassun kanssa kun hän ilmaisee hänen harminsa että Sulo on heidän kanssaan. Hän näkee lehmiä ensimmäistä kertaa. Siellä hän, Leijonatassu ja Viimatassu syövät ladosta kiinni saamaansa tuoresaalista palvelusta vastaan. Paatsamatassu ei usko, että se on hyvä idea, mutta päättää tulla, koska hän haluaa auttaa kissoja. Sen jälkeen Viimatassu saalistaa hiiren ja Leijonatassu ja Paatsamatssu ovat aikeissa jakaa sen, koirat hyökkäävät ja Sulo pelastaa heidät näyttämällä tien ulos ladosta.
Jälkeenpäin Paatsamatassu poimii punkkeja Sulosta, joka kiittää häntä. Hän saa selville, että Sulon omistajat olivat kuolleet ja että hän asui yksin. Paatsamatassu kommentoi, kuinka Sulon elämä oli vaikeampaa kuin klaaninvanhimmilla. Kun kissat ovat lähellä heimon kotia, Paatsamatassu huutaa kovaan ääneen haistaessaan tunkeilijoita, ja miltei aiheuttaa taistelun. Kun kissojen ryhmä pääsee Kuohuvan Veden Heimon luo, opettavat heimokissat Paatsamatassulle alokkaiden taisteluliikkeitä. Paatsamatassu ja Leijonatassu ovat yhtä mieltä siitä, että heimo ja klaanit ovat kovin erilaisia. Paatsamatassu on osa partiota, joka tuo viestin rajojen tunkeilijoista, ja kauhistuu tajutessaan etteivät tunkeilijat noudata soturilakia. Paatsamatassu on tyytyväinen siihen, että heimo päättää pelästyttää tunkeilijat pois.
Ennen taistelua, Paatsamatassu, Leijonatassu, Viimatassu ja Pikkukivi pelottavat pois tunkeilijoita hoitavia naaraita. Paatsamatassu taistelee kovasti. Kun taistelu oli ohi, Paatsamatassu kauhistui nähdessään Leijonatassun veren peitossa. Se on kuitenkin muiden kissojen verta ja Paatsamatassu auttaa Leijonatassua pesemään turkkinsa. Tämän jälkeen Närhitassu kertoo heille profetiasta.

Pimennys

Paatsamatassu stressaa paljon profetiasta, ja häntä ärsyttää kun Leijonatassua ei kiinnosta. Paatsamatassu haluaa käyttää voimiaan puolustamaan soturilakia. Hän ja hänen veljensä palaavat järvelle yhdessä Varissulan, Keltaturkin, Vatukkakynnen, Oravaliidon ja Viimatassun kanssa. Myrskyturkki ja Puro jäävät Kuohuvan Veden Heimoon.
Kirjan lopussa Paatsamatassusta tulee soturi, Paatsamalehti.

Pitkät varjot

Myrskyklaanin leiriin syttyy tulipalo ja Paatsamalehti sisaruksineen jäävät leiriin jumiin. Saarniturkki aikoo jättää heidät palamaan aiheuttaakseen Oravaliidolle mittaamatonta kipua. Oravaliidon on kerrottava ettei hän ole kolmosten oikea emo. Myöhemmin Paatsamalehti tappaa Saarniturkin peläten, että tämä paljastaisi salaisuuden, mutta murhaajaa ei vielä silloin tiedetä.

Auringonnousu

Närhisulka saa selville että hänen, Paatsamalehden sekä Leijonaroihun oikea emo on Lehtilampi. Lehtilampi kertoo Paatsamalehdelle että tietää tämän tappaneen Saarniturkin.
Kokoontumisessa Paatsamalehti kertoo kaikille että Lehtilampi on hänen, Leijonaroihun ja Närhisulan emo. Lehtilampi sanoo, ettei voi olla enää parantaja ja pyytää anteeksi kaikilta klaanitovereiltaan.
Paatsamalehti on vihainen Lehtilammelle ja käskee häntä syömään kuolomarjoja. Lehtilampi ei kuitenkaan suostu tähän ja Paatsamalehti pakenee klaanista. Hänen veljensä saavat hänet kiinni tunnelin suulla ja naaras kertoo heille tappaneensa Saarniturkin. Sen jälkeen Paatsamalehti juoksee tunneliin, joka romahtaa ja Paatsamalehti jää sinne jumiin.

Tähtien enne

Neljäs oppilas

Esinäytöksessä Sinitähti, Leijonamieli, Keltahammas, Täplälehti ja Sulkahäntä keskustelevat, kuka on profetian kolmas kissa. Paatsamalehti mainitaan tässä keskustelussa. Yhdessä kohtaa Leijonamieli väittää, että jos olisivat puuttuneet tapahtumiin, Paatsamalehti ei olisi harhaillut tunneleihin ja kadonnut.
Kun Närhisulka, Leijonaroihu ja Kyyhkytassu ovat hylätyn kaksijalanpesän puutarhassa keskustelemassa profetiasta, kollit kertovat Kyyhkytassulle että Paatsamalehti ei ole yksi kolmikosta, vaan hän.
Kun Närhisulka ja Hunajalehvä ovat taistelleet Viimaturkkia ja Rikkotähteä vastaan ja ajaneet heidät pois, Tähtiklaanin kissoja ilmestyy paikalle. Närhisulka ei kuitenkaan näe Paatsamalehteä rivissä. Hän ajattelee Paatsamalehden olevan elossa tai joutunut Synkkään Metsään.
Kun Tuhkasydän tulee parantajan pesään etsimään yrttejä Unikkohallalle, hän kertoo Närhisulalle ikävöivän Paatsamalehteä hirveästi.

Etäiset kaiut

Närhisulka, Leijonaroihu ja Tuhkasydän mainitsevat Paatsamalehden lyhyesti. Myöhemmin Oravaliito mainitsee hänet, kun hän ja Närhisulka matkustavat Varjoklaanin leiriin. Oravaliito kertoo Närhisulalle, että lehti putosi Paatsamalehden päähän ja hän ei lähtenyt pentutarhasta kolmeen päivään, koska pelkäsi metsän putoavan. Närhisulka kertoo Kyyhkytassulle siitä, miksi Paatsamalehti lähti klaanista. Närhisulka kertoo, että hänen oli vaikea ymmärtää ettei kuulunut kolmikkoon. Lisäksi hän yritti selvittää, keitä todelliset vanhempansa olivat. Hän ei mainitse Lehtilampea tai Varissulkaa.

Yön kuiskaukset

Kuun merkki

Unohdettu soturi

The Last Hope

Novellit

Leafpool's Wish

Hollyleaf's Story

Dovewing's Silence

Lyhyttarinat

After Sunset: The Right Choice?

Beyond the Code: Brightspirit's Mercy

Field Guidet

Cats of the Clans

Battles of the Clans

The Ultimate Guide

Triviaa

Perimä

  • Paatsamalehdellä on kotikisun verta, koska hänen isoisänsä, Tulitähti, oli ennen kotikisu.
  • Paatsamalehdellä on Tuuliklaanin verta, koska hänen isänsä, Varissulka, on tuuliklaanilainen.
  • Paatsamalehdellä on myös Taivasklaanin verta, koska hänen isoisoisänsä, Punahäntä, on Täplälehden veli.
  • Närhisulalla, Leijonaroihulla ja Paatsamalehdellä on tällä hetkellä eniten erilaisia veriä, sillä heillä on Myrskyklaanin, Tuuliklaanin, Taivasklaanin ja kotikisun verta.

Kiinnostavaa tietoa

  • Oravaliito ehdotti -lehti päätettä Paatsamalehdelle, koska hän ajatteli Lehtilampea.
  • Paatsamalehteä ollaan kuvailtu isänsä, Varissulan, näköiseksi ja hän meinasi saada tämän etuliitteen kunnes Oravaliito ehdotti Paatsamalehden etuliitteeksi paatsamaa, koska hänen turkkinsa oli tumma kuin paatsaman lehti.
  • Paatsamalehdellä ei koskaan ollut voimia, ja profetian kolmannesta kissasta tuli Dovewing.
    • Paatsamalehden piti olla yksi kolmesta, mutta koska Vicky ei keksinyt Paatsamalehdelle sopivaa voimaa ennen saagan neljättä kirjaa, hänestä ei tullut osa profetiaa.
  • Kate Cary on vahvistanut Twitter-tilillään, että Pudonnut Lehti ja Paatsamalehti olivat rakastuneita toisiinsa, ja jos he tapaisivat Tähtiklaanissa, heistä tulisi kumppanit.[8] Vicky on taas sanonut useaan otteeseen etteivät Pudonnut Lehti ja Paatsamalehti ole kumppaneita[9].
  • Paatsamalehti on "unohdettu soturi" kirjassa Unohdettu soturi.
  • Paatsamalehti surmasi Saarniturkin. Teko oli tahallinen ja se todistetaan novellissa Hollyleaf's Story. Surmaamalla Saarniturkin Paatsamalehti kosti sen, että kolli jätti hänet ja hänen veljensä Leijonaroihun ja Närhisulan tulipalon armoille.
  • Kate ajattelee Saarniturkin antaneen anteeksi Paatsamalehdelle Tähtiklaanissa. Vicky taas ajattelee niin, että he eivät tehneet sovintoa ja välttelevät toisiaan Tähtiklaanissa.
  • Paatsamalehti pelkää ukkosmyrskyjä, koska se muistuttaa häntä Saarniturkista.
  • Vickyn mukaan Paatsamalehti oli läsnä Bramblestarin päällikköseremoniassa, muttei voinut antaa henkeä "ilmiselvistä syistä".  
  • Vicky kertoi, että syy Paatsamalehden kuolemaan oli se, että hän pystyi osoittamaan olevansa yhä edelleen uskollinen klaanilleen.

Virheet

  • Paatsamalehdellä on virheellisesti meripihkanväriset silmät kirjassa The Ultimate Guide.

Kuvia

Perhe ja suku

Emo:

Lehtilampi: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)

Ottoemo:

Oravaliito: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)

Isä:

Varissulka: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)

Ottoisä:

Vatukkakynsi: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)

Veljet:

Leijonaroihu: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)
Närhisulka: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)

Velipuoli:

Viimaturkki: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)
Näytä loput

Isoisät:

Tulitähti: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Jalkapuoli: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isoäidit:

Hiekkamyrsky: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Saarnijalka: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Lainaukset

Seremoniat

Paatsamapennun oppilasseremonia

Tulitähti: Paatsamapentu. Tästä päivästä aina siihen asti, kunnes saat soturinimesi, kutsuttakoon sinua Paatsamatassuksi.
Tulitähti: Lehtilampi. Tiedän antavani Paatsamatassun hyviin käpäliin. Pyydän Tähtiklaanilta oppilaallesi kaikkea sitä voimaa ja viisautta, jota hän tarvitsee.
Lehtilampi: Opetan hänelle kaiken minkä tiedän.
Kaikki: Paatsamatassu! Paatsamatassu! [10]

Lähteet ja sitaatit

  1. Auringonnousu, sivu 308
  2. Näkö, hahmolista
  3. Näkö, sivu 91
  4. Näkö, sivu 241
  5. Pimennys, sivu 314
  6. Pimeyden joki, hahmolista
  7. Näkö, sivu 208
  8. Katen Twitter-sivu
  9. Vickyn Facebook-sivu
  10. Näkö, sivut 90-91