FANDOM

Matokissa? Kosta Saniaissiiven kuolema puolestani.

— Päästäiskynsi ennen kuolemaansa.[1]

Päästäiskynsi (engl. Shrewclaw) on tummanruskea kolli,[7] jolla on keltaiset silmät.[8]

Erikoisseikkailut

Pitkätähden kosto

Hänen emonsa, Saniaissiipi, mainitsee Päästäispennun ensimmäisen kerran, kun Pitkäpentu lähtee ulos pentutarhasta. Vaalealintu käskee Pitkäpennun olevan varovainen. Saniaissiipi rauhoittelee Vaalealintua ja lupaa hänelle, että Päästäispentu ja hänen veljensä, Kaarnapentu, pitävät häntä varmasti silmällä.
Päästäispentu nähdään myöhemmin leikkimässä Kaarnapennun ja Pitkäpennun kanssa. Hän ehdottaa, että hän ja Kaarnakasvo näyttävät Pitkäpennulle Saalistuskivet. Kun Pitkäpentu puhuu Ruokosulan ja Haukkasydämen kanssa, Päästäispentu ilmestyy Pitkäpennun takaa. Ruokosulka kysyy häneltä, mitä he näyttävät tänään Pitkäpennulle. Päästäispentu vastaa, että he menevät Saalistuskiville. Kanervatähti pyytää pentuja olemaan varovaisia, sillä kivet voivat olla liukkaita. Klaanin parantaja, Haukkasydän, sanoo heille, etteivät he tule hänen luokseen jos nyrjäyttävät käpälänsä.
Kun Päästäispentu, Pitkäpentu ja Kaarnapentu menevät kohti Saalistuskiviä, Kaarnakasvo sanoo Päästäispennulle haluavansa laskea mäkeä kuoppaan. Päästäispentu on kuitenkin eri mieltä ja sanoo, että hän haluaa mennä Saalistuskiville. Hän heittää lunta Kaarnapentua päin, mutta tuuli tarttuu hiutaleisiin ja heittää ne takaisin Päästäispennun viiksiin. Hän aivastaa ja Kaarnapentu sanoo hänen näyttävän pelottavalta. Päästäispentu vihastuu ja heittäytyy veljeänsä päin. Taistelun jälkeen Päästäispentu huudahtaa, että Pitkäpentu räpyttelee aivan kuin olisi avannut juuri silmänsä. Pitkäpentu kiukustuu ja sanoo, että hänen isänsä, Hiekkaherne, oli huomannut, että Pitkäpentu oli avannut silmänsä nopeammin kuin kukaan pentutarhan pentu.
Tämän jälkeen Päästäistassu ilmoittaa menevänsä Saalistuskiville. Kaarnapentu juoksee hänen peräänsä ja kysyy kuoppaan liukumisesta. Päästäispentu sanoo, että lunta ei ole tarpeeksi liukumiseen. Kaarnapentu sanoo, että häntä pelottaa, jolloin Päästäispentu ilmoittaa, ettei hän pelkää.
Myöhemmin Päästäispentu ja Kaarnapentu nähdään Saalistuskivillä, kun Pitkäpentu saapuu paikalle. Päästäispentu hyppää korkeimmalle kivelle ja ilmoittaa olevansa Saalistuskivien päällikkö. Kaarnapentu hyppää viereiselle kivelle ja sanoo olevansa varapäällikkö. Kun Pitkäpentu yrittää kiivetä, Päästäispentu kiusaa häntä. Hän kutsuu Pitkäpentua "Matopennuksi" ja sanoo, ettei hänestä tule nummijuoksijaa. Kun Pitkäpentu sanoo, ettei se ole hänen nimensä, Päästäispentu jatkaa sanoen, että hän viettää elämänsä luikertelemalla maan alle kuin mato. Kaarnapentu auttaa Pitkäpennun ylös ja sanoo, ettei hänen kannata välittää Päästäispennusta.
Kun Peurapennusta, Hirvipennusta ja Ruispennusta tehdään oppilaita, Päästäispentu, Kaarnapentu ja Pitkäpentu katsovat menoja sivusta. Päästäispentu arvaa Villahännän saavan oppilaan ja huomauttaa Pitkäpennulle, että on varmasti kamalaa olla kaivaja. Pitkäpentu mulkoilee häntä ja sanoo Hiekkaherneen sanovan sen olevan kaikkein jalointa soturin elämää. Päästäispentu pilkkaa häntä sanomalla, että Hiekkaherne on saanut korviinsa niin paljon mutaa että se täyttää koko pään. Kun Hiekkaherne sanoo Pitkäpennun tulevan oppilaaksi muutaman kuun päästä, Päästäispentu kutsuu Pitkäpentua onnekkaaksi Matopennuksi.
Pitkäpennun nimitysmenoissa Päästäistassu nähdään istumassa mestarinsa vieressä. Pitkäpentu arvaa hänen ajatuksensa, että hän on nyt "Matotassu". Kun Pitkätassusta tulee nummijuoksijaoppilas, Päästäistassu tulee hänen luokseen ja sanoo Kanervatähden olevan hullu ja että "Matopentu" kuuluu maan alle. Pitkätassu väittää, että hän ei ole pentu eikä mato ja että hän tulee olemaan nummijuoksija aivan kuten Päästäistassukin. Myöhemmin kun Pitkätassu tutustuu reviiriin ensimmäistä kertaa, Pitkätassu uskoo että jos Päästäistassu ja muut oppilat selviytyvät kaivajan peruskoulutuksesta, hänkin selviää. Päästäistassu nähdään jakamassa saalista Ruistassun ja Peuratassun kanssa, kun Pitkätassu palaa leiriin. Hetken päästä hän tulee Pitkätassun ja Kaarnatassun luokse kutsuen häntä edelleen Matotassuksi ja kysyy, tuliko hiertymiä. Pitkätassu käskee häntä lopettamaan nimittelyn, muistuttaen että hän on nummijuoksija. Päästäistassi tuhahtaa, ettei oikea nummijuoksija näytä väsyneeltä ja että hänen pitäisi kaivaa.
Kun Aamuraita herättää Pitkätassun, hän mainitsee, ettei uskonut kenenkään nukkuvan pidempään kuin Päästäistassu, joka on ollut hereillä auringonnoususta asti. Pitkätassu ihmettelee, miksei Päästäistassu herättänyt häntä, koska heidän oli tarkoitus harjoitella yhdessä. Kun Pitkätassu saapuu heidän luokseen, Päästäistassu kommentoi, että Matotassu onnistui nousemaan. Pitkätassu kutsuu häntä "ötökänlöyhkäksi", mutta Aamuraita vaientaa heidät. Pitkätassu sanoo Päästäistassun aloittaneen, johon Päästäistassu vastaa kutsumalla häntä "marinatassuksi". Pitkätassu upottaa kyntensä maahan ja ajattelee, miten kynsiä Päästäistassua kuonosta. Aamuraita astelee heidän väliinsä välttääkseen riidan.
Kun Aamuraita kertoo Pitkätassulle heidän päivän koulutuksestaan, Päästäistassu kysyy voiko hän tulla mukaan. Pilvijuoksija käskee häntä kysymään mestariltaan. Kun Aamuraita sanoo, että Pitkätassun pitää lämmitellä lihaksiaan, Pitkätassu odottaa Päästäistassun kommenttia. Päästäistassun mestari, Jänisjuoksu, marssii eteenpäin, valmiina aloittamaan koulutuksen. Aamuraita ja Päästäistassu seuraavat perässä. Kun he saapuvat harjoittelupaikalle, Jänisjuoksu käskee Päästäistassun juoksemaan kolme kierrosta. Hän aloittaa ja Pitkätassu kysyy mestariltaan, tekeekö hänkin. Kun Aamuraita sanoo, että yksi kierros, Pitkätassu juoksee Päästäistassun perään, jonka perään hän ei halua jäädä. Aamuraita käskee häntä ottamaan rauhallisesti, mutta Pitkätassu ajattelee, että Päästäistassu tekee samoin. Kun hän palaa Aamuraidan luokse, mestari käskee häntä katsomaan Päästäistassun pitkiä harppauksia. Kun Pitkätassu tekee samoin, Aamuraita ja Jänisjuoksu kehuvat häntä. Päästäistassu kommentoi, että ei hassumpaa kaivajalta.
Kun Varjoklaani hyökkää ja tappaa Saniaissiiven, Päästäistassu on raivoissaan kun Pitkätassu ilmoittaa sen olevan hänen vikansa ja hyökkää hänen kimppuunsa.
Myöhemmin hän tapaa vierailijat - kulkukissat, jotka vierailevat Tuuliklaanissa viherlehtenä. Hän on aluksi epäluuloinen kulkukissoja kohtaan ja äksyilevä Riinalle, mutta pian ystävystyy tämän kanssa.
Hänestä tulee soturi, Päästäiskynsi.
Kun Pitkähäntä ilmoittaa lähtevänsä Tuuliklaanista, Päästäiskynsi on yllättynyt ja muistuttaa häntä siitä, miten he harjoittelivat yhdessä oppilaina.
Pitkähännän palatessa takaisin Tuuliklaaniin, Päästäiskynsi sanoo pilkallisesti, että "Matokissa" on palannut ja että hän ajatteli, ettei Pitkähäntä koskaan palaisi. Päästäiskynsi ja Ruiskorsi nähdään vierekkäin siten, että viikset koskettavat toisiaan. Pitkähäntä olettaa heidän olevan kumppanit.
Kun Varjoklaani hyökkää uudestaan, Päästäiskynsi taistelee kaikella voimallaan. Hän saa kuitenkin kuolettavan haavan ja kuolee taistelukentälle. Ennen kuolemaansa hän pyytää Pitkähäntää kostamaan Saniaissiiven kuolema.
Kun Pitkähäntä saa yhdeksän henkeään, Päästäiskynsi antaa yhden hengen: hengen soturilain ylläpitämisestä. Päästäiskynsi mainitsee, etteivät he koskaan olleet ystäviä, mutta uskollisuus ei kuitenkaan perustu ystävyyteen.

Keltahampaan salaisuus

Päästäistassu on partiossa Punakynnen, Aamuraidan ja Pitkähännän kanssa, kun Keltahammas, Pihkalehti, Kaarisilmä ja Susiaskel löytävät heidät reviiriltään. Päästäistassu pilkkaa varjoklaanilaisia sanomalla, että he ovat heikkoja mikä saa varjoklaanilaiset menemään taistelulinjaan. Pian Aamuraita vetää Pitkähännän takaisin kun Risaturkki ilmestyy partion kanssa paikalle ja ajavat tuuliklaanilaiset pois.

Väärätähden lupaus

Päästäistassu ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu tuuliklaanilaisiin.

Sinitähden tarina

Päästäistassu ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu tuuliklaanilaisiin. Hänen mestarinsa on Punakynsi.

Triviaa

  • Kate on sanonut, että Mutakynsi voi olla mahdollisesti Päästäiskynnen poika.
    • Myöhemmin Vicky vahvisti tämän todeksi ja Mutakynsi ja Lovikorva ovat Päästäiskynnen pentuja.

Virheet

  • Vaikka hänestä tuli soturi samaan aikaan Pitkätähden kanssa,[5] hänet nähdään oppilaana kirjassa Keltahampaan salaisuus, kun Pitkätähti on soturi.
  • Kirjoissa Sinitähden tarina, Väärätähden lupaus ja Keltahampaan salaisuus Päästäiskynnen mestari on hänen isänsä Punakynsi. Kuitenkin kirjassa Pitkätähden kosto Jänisjuoksu on hänen mestarinsa.

Perhe ja suku

Emo:

Saniaissiipi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isä:

Punakynsi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Veli:

Kaarnakasvo: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Kumppani:

Ruiskorsi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Pojat:

Mutakynsi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Lovikorva: Kuollut, Tähtiklaanin jäsem

Lainaukset

"En tajua. Miten sinä voit lähteä? Mehän kävimme koulutuksen yhdessä. Luulin, että olisit aina rinnallani saalistamassa."
—Päästäiskynsi, kun Pitkähäntä on lähdössä. Pitkätähden kosto, page 293
"Olit hyvä oppilas. Ja erinomainen soturi. Tuuliklaani kunnioittaa sinua."
—Jänisjuoksu Päästäiskynnen ruumiin äärellä. Pitkätähden kosto, page 481
"Tällä hengellä velvoivan sinut pitämään yllä soturilakia, tulipa vastaan mitä haasteita hyvänsä. Se on esi-isiemme viisautta, siihen tiivistyvät kaikki perinteemme. Luota siihen, että laki johdattaa sinut oikealle polulle."
—Päästäiskynsi antaessaan hengen Pitkähännälle. Pitkätähden kosto, page 499

Lähteet ja sitaatit

  1. 1,0 1,1 Pitkätähden kosto, sivu 481
  2. 2,0 2,1 2,2 Väärätähden lupaus, hahmolista
  3. Pitkätähden kosto, sivu 498
  4. Pitkätähden kosto, sivu 16
  5. 5,0 5,1 Pitkätähden kosto, sivu 258
  6. Pitkätähden kosto, sivu 61
  7. Pitkätähden kosto, sivu 18
  8. Pitkätähden kosto, sivu 36