FANDOM

Ei sadetta vaan uutta uljasta aamunkoittoa klaanillemme. Soturiesi-isämme näyttivät valonsäteessä tulevaisuuden, ja se on täynnä kunniaa!

— Nuhanenä Varjoklaanin tulevaisuudesta.[1]

Nuhanenä (engl. Runningnose) on pieni valkoharmaa kolli,[6] jolla on hoitamaton turkki, vuotavat, tummanoranssit silmät,[7] lakkaamatta vuotava nenä ja harmaa kuono.

Erikoisseikkailut

Keltahampaan salaisuus

Nuhapentu syntyy Liskoraidallelle ja Mutakynnelle.
Nuhatassusta tulee Keltahampaan oppilas.

Tulitähden tehtävä

Nuhanenä vetäytyy parantajan tehtävistä ja muuttaa klaaninvanhimpen pesään. Pikkupilvi ottaa hänen paikkansa parantajana.

Soturikissat

Villiin luontoon

Ennenkuin Keltahammas häädettiin Varjoklaanista, Nuhanenä oli hänen oppilaansa. Hän oli parantajaoppilas, kunnes Rikkotähti ajoi hänen mestarinsa pois klaanista.
Hänet nähtiin Tulitassun ensimmäisessä kokoontumisessa valittamassa kaksijaloista. Kun Tulitassu tulee takaisin leiriin, hän kertoo Keltahampaalle Nuhanenän paikasta Varjoklaanissa. Keltahammas ihmettelee, miten Nuhanenä voi olla klaanin parantaja, jos hän ei osaa parantaa edes omaa nuhaansa. Moni kissa Myrskyklaanissa vitsailee hänestä.
Hän ottaa osaa kapinaan, joka kukistaa Rikkotähden. Taistelun lopussa Keltahammas auttaa Nuhanenää parantamaan erään pennun haavat.

Tuli ja jää

Nuhanenä saa Tähtiklaanilta viestin, jossa kerrotaan että Yötähdestä pitäisi tulla Varjoklaanin uusi päällikkö.
Kun Tulitassu huomaa Harmaaraidan nuhaisen nenän, hän melkein vitsaili Harmaaraidan näyttävän aivan Nuhanenältä.

Salaisuuksien metsä

Tulisydän huomaa kokoontumisessa Nuhanenän ja Mutaturkin istuvan vierekkäin.

Myrsky nousee

Nuhanenä on Yötähden kanssa parantajan pesässä, kun hänellä on kuumetta ja kouristuksia. Parantaja ei kuitenkaan tiedä mitään parannuskeinoa sairauteen. Kun metsästä kuuluu pöllön kiljaisu, Nuhanenä pelästyy, sillä pöllö merkitsee metsässä kuolemaa. Hän rukoilee soturiesi-isiltään, että pöllö ei tietäisi pahaa. Hetken päästä hän näkee taivaalla yhden ainoan tähden, ja hänen rintaansa syttyy toivo siitä, että Tähtiklaani ei olekaan hylännyt heitä. Kun Nuhanenä katsoo tähteä, hän kuulee henkien kuiskivan sisimmässään kunnakkaista taisteluista, uusista reviireistä ja entinstä suuremmasta klaanista. Samassa pöllö lentää pesän yli repäisten samalla sen kattoa. Nuhanenä huomaa, että pöllön mukana myös tähti on kadonnut. Klaanin kysyessä merkitystä enteelle, hän kertoo, että soturiesi-isät ovat luvanneet klaanille tulevaisuuden, joka on täynnä kunniaa. Hän kertoo, että Varjoklaani tulisi hallitsemaan koko metsää. Nuhanenä ei kuitenkaan kerro klaanille, että he joutuisivat maksamaan kovimman mahdollisen hinnan mahtavasta tulevaisuudestaan.
Myöhemmin, kirjan lopussa Nuhanenä on yksi kolmesta kissasta, jotka tulevat ennen muita varjoklaanilaisia Kokoontumiseen. Nuhanenä kertoo huohottaen, että he ovat vapaita sairaudesta ja että hänet lähetettiin pyytämään muita päälliköitä odottamaan hetken aikaa. Kun Pitkätähti kysyy, mikä viivyttää Yötähteä, Nuhanenä kertoo Yötähden kuolleen. Valkomyrsky kysyy, ottaako Tuhkaturkki hänen paikkansa, mutta Nuhanenä tuijottaa tassujaan ja kertoo, että Tuhkaturkki oli ensimmäinen joka kuoli sairauteen.
Väärätähti kysyy kuka oli Varjoklaanin uusi päällikkö ja Nuhanenä vastaa, että he näkevät pian.
Tulisydän pyytää Nuhanenän hännänheilautuksella luokseen. Nuhanenä näyttää helpottuneelta päästessään pois suuren kissajoukon luota. Nuhanenä kysyy, mitä asiaa Tulisydämellä on ja Tulisydän kertoo Keltahampaan kuolemasta. Nuhanenä on surullinen tapahtuneesta.

Vaarallinen polku

Kirjan alussa Tulisydän huomaa Nuhanenän istumassa pää kumarassa. Hänen ryhtinsä kertoo hänen elävän kurjuudessa, kun Tiikeritähti mainitsee sairauden Varjoklaanin leirissä. Tulisydän ajattelee, että Nuhanenälle oli varmasti vaikea huomata, että hänen taitonsa eivät riittäneet Yötähden pelastamiseksi. Tiikeritähti kertoo, että Tähtiklaani lähetti Nuhanenälle viestin suuren johtajan tulosta. Sivusilmällä Tulitähti huomaa, kuinka Nuhanenä vaihtelee asentoaan kiusaantuneena ja että hän näyttää onnettomalta, kun enne mainittiin.
Kun Tuhkamarja ja Tulisydän kävelevät Nelipuulle, Nuhanenä tervehtii Tuhkamarjaa ja Tulisydäntä iloisesti sanoen Tuhkamarjalle päivän olevan hyvä matkustamiseen. Tuhkamarja tervehti Pikkupilveä, joka sanoo ylpeästi olevansa Nuhanenän uusi oppilas. Nuhanenä kertoo Tuhkamarjalle Pikkupilvellä olevan taitoa ja että vaati rohkeutta palata yrttien kanssa. Nuhanenä on pahoillaan, kun Valkokaula ei palannut hänen kanssaan.
Tulisydän kysyy varovaisesti Nuhanenältä, onko kaikki hyvin, halutessaan varoittaa parantajaa uudesta päälliköstä. Nuhanenä sanoo, että kaikki on hyvin; oppilaat saavat asianmukaista koulutusta ja heillä on aina vatsat täynnä. Tulitähti kysyy uteliaana kulkukissoista ja Nuhanenä kertoo, ettei ollut iloinen heidän palatessaan takaisin Varjoklaaniin. Hän lisää, että kissat eivät olleet aiheuttaneet ongelmia.

Pimeyden hetki

Nuhanenä nähdään lähtemässä Varjoklaanista Mustajalka rinnallaan. Mustajalka alkaa johtamaan ja Nuhanenä pitää perää. Tulitähti toivottaa onnea, jotta hänestä tulisi hyvä päällikkö Tiikeritähden ja Yötähden jälkeen.

Uusi profetia

Keskiyö

Nuhanenä ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu varjoklaanilaisiin. Hän kuuluu nyt klaaninvanhinhimpiin, koska hän jäi eläkkeelle ennen tapahtumia Tulitähden tehtävässä.

Kuunnousu

Nuhanenä ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu varjoklaanilaisiin.

Aamunkoi

Hän tekee suuren matkan muiden klaanilaistensa kanssa sen sijaan, että jäisi vanhalle reviirilleen, kuten jotkut heikommat klaaninvanhimmat. Ennekuin kissat lähtevät, hän hyvästelee Mutaturkin, entisen Jokiklaanin parantajan. Heidän kerrotaan olleen hyviä ystäviä.

Tähtiyö

Nuhanenä esiintyy kirjassa lyhyesti, väitellen uudesta kokoontumispaikasta.

Kolmikon mahti

Pimennys

Nuhanenä ilmestyy Pikkupilven uneen Kuulammella. Nuhanenä kyselee riistan määrästä, kaksijaloista ja Keltaturkin pennuista. Pikkupilvi tokaisee Nuhanenälle, että Mustatähti on poissaoleva.

Pitkät varjot

Nuhanenä ilmestyy Närhitassulle ja pyytää tätä palauttamaan jälleen Varjoklaanin uskon Tähtiklaaniin.
Myöhemmin kun Närhitassu, Leijonaroihu, Paatsamalehti, Liekkitassu, Tiikeritassu ja Huomentassu väärentävät merkin, Nuhanenä ja Risatähti ilmestyvät.

Tähtien enne

Etäiset kaiut

Yön kuiskaukset

Nuhanenä ilmestyy Kuulammella Liekkihännälle yhdessä muiden Varjoklaanin esi-isien kanssa.

Klaanien kirjat

Cats of the Clans

The Ultimate Guide

Triviaa

Kiinnostavaa tietoa

  • Nuhanenän ennustama Varjoklaanin loistava tulevaisuus täyttyi, kun Tiikeritähdestä tuli klaanin päällikkö.
  • Nuhanenän nimi annettiin muistukseksi siitä, että parantaja ei pysty aina parantamaan kaikkea; ei edes omaa nuhaansa.
  • Kun Yötähti oli sairas, Nuhanenä toimi parantajana sekä väliaikaisesti varapäällikkönä ja päällikkönä, kunnes Tähtiklaani kertoi kuka tulisi olemaan Varjoklaanin päällikkö.

Hahmon kuvakkeet

Perhe ja suku

Emo

Liskoraita: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isä

Mutakynsi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Veli

Kaurisjalka: Kuollut, Synkän Metsän jäsen

Sisko

Takkutakiainen: Kuollut, Synkän Metsän jäsen

Ottoveli

Rikkotähti: Kuollut, Synkän Metsän jäsen (ennen), ei kuoleman jälkeistä elämää

Lainaukset

Lähteet ja sitaatit

  1. Myrsky nousee, sivu 10
  2. Keltahampaan salaisuus, sivu 321
  3. Keltahampaan salaisuus, sivu 344
  4. Villiin luontoon, hahmolista
  5. Tulitähden tehtävä, hahmolista
  6. Villiin luontoon, hahmolista
  7. Vickyn Facebook-sivu
Parantajat
Myrskyklaani CloudspotsPricklefacePearnoseHaukansiipiOatspeckleRavenwingCloudberryHanhisulkaSulkaviiksiTäplälehtiKeltahammasTuhkamarjaLehtilampiNärhisulkaAlderheart
Tuuliklaani PerhonlentoSwiftfootRastaskarvaLeivonsiipiChiveclawHaukkasydänKaarnakasvoHaukkalento
Varjoklaani PebbleheartRedscarMossheartMyyränturkkiSloefurRedthistleSalviaviiksiKeltahammasNuhanenäPikkupilviLiekkihäntäPuddleshine
Jokiklaani DapplepeltKinktailMeadowpeltGraywingJääviiksiMaitoturkkiEchosnoutVatukkamarjaMutaturkkiPerhonsiipiPajuhohde
Taivasklaani MicahAcorn FurQuailfeatherVasanaskelSaniaissydänKaikulauluFrecklewish