Fandom

Soturikissat Wiki

Myrsky nousee

1 508sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Myrsky nousee / Rising Storm

MyrskyNousee.jpg
Kannessa Keltahammas

The Rising Storm kansi.jpeg
Kannen keskellä Tulisydän ja Pilvitassu.

MyrskyNousee-engl2.jpg
Kannessa Keltahammas

Yleistä
Kirjailija Kate Cary
Suomentaja Vesa-Matti Paija
Kansikuvittaja Hanna Hörl,
Mikko Valtavaara
Alkuteoksen kansikuvittaja Wayne McLoughlin, Owen Richardson
Kustantaja HarperCollins Children's Books
Suomalainen kustantaja Art House
Julkaisupäivä 06/01/2004
Julkaisupäivä Suomessa 14/07/2010
Hahmot
Kannet
Kronologia
Sarja The Prophecies Begin
Edellinen Salaisuuksien metsä
Seuraava Vaarallinen polku

Myrsky nousee (engl. Rising Storm) on Soturikissat-saagan neljäs osa.

Takakansiteksti

»Tulisydän säpsähti hereille. Jokin oli vinossa. Ilma oli tulvillaan pistävää tuoksua, ja oksien läpi virtasi tukahduttavaa usvaa. Puiden lomasta paistoi himmeänoranssia valoa. Voisiko aamu jo sarastaa? Haju voimistui entisestään, ja kauhukseen Tulisydän tunnisti sen. Tulta!»
Tulisydämen tehtävä Myrskyklaanin varapäällikkönä on vaikea. Kaikki eivät hyväksy hänen asemaansa, ja klaanin päällikkö Sinitähti on entisen varapäällikönsä petollisuudesta niin järkyttynyt, ettei ole oma itsensä. Tulisydämen paras ystävä Harmaaraita on vaihtanut klaania, ja vanha vihamies Tiikerikynsi vaanii yhä metsässä. Viherlehden aikana päivä on päivä päivältä kuumempi ja kohtalokas metsäpalo uhkaa klaanien reviirejä. Myrsky on nousemassa...

Yksityiskohtainen juoni

Esinäytöksessä Varjoklaanin parantaja yrittää auttaa Yötähteä paranemaan, sillä suurin osa Varjoklaanista on sairastunut tautiin, joka on tullut pilaantuneen ruuan mukana. Nuhanenä näkee tähdenlennon ja sen ohi liihottaa pöllö. Hän ennustaa, että hyvät ajat koittavat, mutta ajattelee mielessään heidän joutuvan maksamaan siitä.
Tulisydän on Myrskyklaanin uusi varapäällikkö, mutta maanpaossa oleva Tiikerikynsi kummittelee hänen unissaan. Hän toteaa, että Myrskyklaani olisi kuitenkin valmis, jos Tiikerikynsi hyökkää. Useimmat kissat ovat edelleen järkyttyneitä siitä, että Tiikerikynsi petti klaanin ja monet soturit ovat pahasti loukkaantuneet taistelun jälkeen luopiojoukkoa vastaan. Klaaninvanhimmat ovat huolissaan Soturilain vastaisesta varapäällikönseremoniasta, ja miettivät, että Tulisydämen varapäällikön aika on oleva synkkää aikaa klaanille.
Sinitähti ei tunnu enää olevan oma itsensä; hänen ylpeytensä on vaurioitunut Tiikerikynnen petoksesta, kun hän oli järkähtämättömästi luottanut petturiin. Hän ei suostu tekemään päällikön tehtäviään ja Tulisydän saa järjestää kaiken. Yhdessä vaiheessa Sinitähti päättää vierailla Kuukivellä saadakseen neuvoja Tähtiklaanilta, mutta Tuuliklaanin partio ei anna hänen kulkea reviirinsä halki Kuukivelle, koska he ovat edelleen vihoissaan, kun Myrskyklaani suojeli Rikkohäntää. Tämän seurauksena Sinitähti ja mukaansa ottama Tulisydän perääntyvät takaisin leiriin, mutta Sinitähden mielestä Tähtiklaani oli hylännyt hänen klaaninsa, eikä sen takia päästänyt heitä Kuukivelle.
Pian Varjoklaanin hajua löytyy Myrskyklaanin reviiriltä. Kaksi Varjoklaanin soturia, Pikkupilvi ja Valkokaula, kompastelevat Myrskyklaanin leiriin, ja pyytävät hoitoa ja yrttejä, sillä Varjoklaanissa mellastaa vaarallinen sairaus. Keltahammas tunnistaa sairauden ja lähettää kaksi kissaa pois, sillä hän ei halunnut ottaa sitä riskiä, että tauti tarttuisi Myrskyklaanilaisiinkin. Pian sen jälkeen, Tulisydän huomaa, että Tuhkamarja hoitaa on Varjoklaanin sotureita salassa, mutta hän on löytänyt oikeat yrtit, joilla he voivat parantua. Hän lupaa lähettää kissat Varjoklaaniin heti kun he ovat parantuneet.
Tulisydämen on myös siedettävä hänen epäkunnioittavaa siskonpoikaa ja oppilasta, Pilvitassua, joka ei välitä soturilaista, vaan käy usein kaksijalkojen pesissä hakemassa ruokaa kaksijaloilta. Eräänä päivänä, kun Pilvitassu käy hakemassa ruokaa, kaksijalat kaappaavat hänet, laittavat hirviöön, ja ajavat pois. Klaanikissat päättelevät, että Pilvitassu halusi palata hänen kotikisuelämäänsä. Myöhemmin Korppitassu tulee Myrskyklaanin leiriin ja ilmoittaa, että hän näki valkoisen kissan lukittuna kaksijalkojen pesässä, lähellä reviiriään. Tulisydän ja Hiekkamyrsky miettivät, että sen on oltava Pilvitassu ja yhdessä Korppitassun kanssa he lähtevät pelastamaan häntä. Kun he löytävät Pilvitassun, hän päättää palata klaaniin, ja Sinitähti sallii hänen tehdä niin. Viherlehden aikana Hiekkamyrsky ja Tulisydän lähentyvät entisestään.
Tiikerikynsi ja tämän luopiojoukko hyökkäävät Myrskyklaanin partion kimppuun lähellä Ukkospolkua. Kun Tulisydän johtaa toisen partion tutkimaan, mitä tapahtui, he huomaavat, että Valkokaula on kumartunut Vinhatuulen ruumiin ylle. Tulisydän ajattelee, että hän tappoi Vinhatuulen, ja Tulisydän hyökkää Valkokaulan kimppuun ja jahtaa häntä Ukkospolulle, jossa häneen osuu hirviö ja hän kuolee. Tiikerikynsi paljastaa itsensä ja taistelee Tulisydämen kanssa luvaten tuhota Myrskyklaanin. Myrskyklaanin soturit ovat pahasti tappiolla, mutta sitten Jokiklaanin partio, jossa on Harmaaraita, Leoparditurkki, Mustakynsi ja Kiviturkki, rientävät Myrskyklaanin avuksi. Myrskyklaanin voitettua Jokiklaanin avulla he palaavat leireihinsä, ja Tulisydän varmistaa, että leiri on vartioitu yötä päivää, jottei Tiikerikynsi pääsisi yllättämään heitä.
Samaan aikaan sää muuttuu kuumemmaksi ja kuivemmaksi ja lopulta tulipalo syttyy Myrskyklaanin reviirillä, Puusilpomon lähellä. Kissat juoksevat kauhuissaan joelle. Kun he huomaavat, että Puolihäntä, Laikkuturkki ja Vatukkapentu puuttuvat, Tulisydän ja Keltahammas palaavat leiriin etsimään heitä. Tulisydän pelastaa Laikkuturkin ja Vatukkapennun, mutta Keltahammas ja Puolihäntä jäävät loukkuun leiriin ja Tulisydämen on pakko jättää heidät. Kissat ylittävät joen, jotta olisivat turvassa tulipalolta, ja Väärätähti antaa heille luvan asua Jokiklaanin leirissä
Kun tuli sammuu, Tulisydän ja Harmaaraita menevät ja näkevät, mitä on jäljellä Myrskyklaanin leiristä. He löytävät metsän mustuneena ja hiiltyneenä, ilman aluskasvillisuutta, eikä missään ole merkkiäkään riistasta. Leirissä Tulisydän löytää Keltahampaan vielä elossa, ja ennen kuin hän kuolee, hän paljastaa, että Rikkohäntä oli hänen poikansa, ja että hän oli tappanut hänet. Myöhemmin Myrskyklaani palaa omalle alueelleen ja soturit tekevät kovasti töitä yrittäen jälleenrakentaa tuhottua leiriään. He toivovat, että metsä kasvaa takaisin ja riista palaa pian. 
Seuraavaan kokoukseen Sinitähti ei suostu menemään, ja Tulisydän joutuu johtamaan Myrskyklaania. He kuulevat, että kun Varjoklaanin päällikkö Yötähti ja varapäällikkö Tuhkaturkki kuolivat sairauteen, Tiikerikynsi tuli päälliköksi Varjoklaaniin, ja hän on nyt Tiikeritähti. Se järkyttää koko Myrskyklaania.

Merkittävimmät tapahtumat

Kuolemat

Muuta

Lähteet ja sitaatit

Soturikissat
Tähtien enne Neljäs oppilasEtäiset kaiutYön kuiskauksetSign of the MoonThe Forgotten WarriorThe Last Hope
A Vision of Shadows The Apprentice's QuestThunder and ShadowThe Shattered SkyDarkest NightRiver of Fire
Erikoisseikkailut Tulitähden tehtäväSinitähden tarinaTaivasklaanin kohtaloVäärätähden lupausKeltahampaan salaisuusPitkätähden kostoBramblestar's StormMoth Flight's VisionHawkwing's JourneyTigerheart's Shadow
Field Guidet Secrets of the ClansCats of the ClansCode of the ClansBattles of the ClansEnter the ClansThe Warriors GuideThe Ultimate Guide
Kadonnut soturi Kadonnut soturiSoturin turvapaikkaSoturin paluu
Erillinen manga The Rise of Scourge
Tigerstar and Sasha Into the WoodsEscape from the ForestReturn to the Clans
Ravenpaw's Path Shattered PeaceA Clan in NeedThe Heart of a Warrior
SkyClan and the Stranger The RescueBeyond the CodeAfter the Flood
Novellit Hollyleaf's StoryMistystar's OmenCloudstar's JourneyThe Untold StoriesTigerclaw's FuryLeafpool's WishDovewing's SilenceTales from the ClansMapleshade's VengeanceGoosefeather's CurseRavenpaw's FarewellShadows of the ClansSpottedleaf's HeartPinestar's ChoiceThunderstar's EchoLegends of the Clans

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki