FANDOM

Kyyhkysiipi (engl. Dovewing) on vaalean savunharmaa naaras, jolla on loistavat, siniset silmät.

Erikoisseikkailut

Bramblestar's Storm

Tigerheart's Shadow

Kolmikon mahti

Auringonnousu

Kyyhkypentu syntyy sisarensa Murattipennun kanssa Valkosiivelle ja Koivuruskalle keskellä lehtikatoa.
Leijonaroihu ja Närhisulka tietävät toisen sisarista kuuluvan kolmikkoon, joten he tarkkailevat pentuja tarkasti. Kirjan lopussa Kyyhkypentu ja Murattipentu uskaltautuvat ulos pentutarhasta, jolloin koko klaani katsoo heitä. Närhisulka ja Leijonaroihu uskovat toinen sisarista olevan kolmas kissa, koska heidän siskonsa, Paatsamalehti, katosi tunneleihin.

Tähtien enne

Neljäs oppilas

Kyyhkypentu nähdään vakoilevan oppiaiden pesää. Kun Närhisulka löytää heidät, Kyyhkypentu ja Murattipentu kertovat viattomasti että he vain etsivät sopivaa paikkaa pesästä, ja että he tekevät kaiken yhdessä oppilasaikana. Närhisulka muistuttaa, etteivät he kaikkea voi tehdä yhdessä.
Kyyhkypentu ja Närhisulka ovat ensimmäiset, jotka huomaavat leirin olevan tulessa. Närhisulka on yllättynyt, että naaraalla on tarkat aistit pennuksi, sillä hän varoitti klaania ennemmin kuin Närhisulka. Murattipentu toteaa seremonian aikaan, että hän ajatteli tulevansa sairaaksi. Kyyhkypentu ajattelee huolestuneena, ettei hänen sisarensa voi olla sairas  kun heistä tulee oppilaita. Kyyhkypennusta tulee oppilas, Kyyhkytassu, ja saa mestarikseen Leijonaroihun. Leijonaroihu ja Tuhkasydän, Murattitassun mestari, vievät oppilaat järvelle ja keräävät vettä. He ovat yllättyneitä, miten vähän järvessä on vettä. He pelastavat Sademyrskyn mudasta ja kun he vievät soturin kotiin, Kyyhkytassu aistii Jokiklaanin leirissä erittäin sairaan kissan. Kyyhkytassu on yllättynyt siitä, etteivät muut astineet sitä.
Kuu myöhemmin Keltahammas tulee hänen luokseen unessa ja kertoo profetian: Karjuvan leijonan ja teräväsilmäisen närhen jälkeen tulee rauha kyyhkyn lempein siivin. Kyyhkytassu yrittää unohtaa unen, mutta tajuaa sitten ettei se ole tavallinen uni. Myöhemmin hän huomaa, että se on profetia hänestä, Närhisulasta ja Leijonaroihusta.
Kyyhkytassu aistii joen tukkineet eläimet ja kertoo niistä klaanitovereilleen. Soturit eivät usko häntä ja ajattelevat sen olevan vain pentutarhan tarinaa. Hänen isänsäkin käskee häntä lopettamaan valehtelun. Leijonaroihu menee Kyyhkytassun luokse ja käskee tätä seuraamaan. Leijonaroihu kysyy, mitä kaikkea hän voi kuulla. Kyyhkytassu kertoo kuulleensa aamupartion palaavan ja että Marjanenä on saanut tassuunsa ohdakkeen hetki sitten. Kun partio palaa, Leijonaroihu huomaa hänen olleen oikeassa. Hän kertoo Närhisulalle, että Kyyhkytassu voi olla yksi kolmesta. Närhisulka kertoo Kyyhkytassulle, että hän voi nähdä ja kuulla asioita, joita toiset kissat eivät voi. Se yllättää Kyyhkytassun, koska hän ei halua olla erilainen kuin muut. Närhisulka selittää hänelle, ettei se ole hänen päätettävissään ja hänen on opittava käyttämään kykyään neljän klaanin hyväksi.
Leijonaroihu vakuuttaa Tulitähden siitä, että jokin on tukkinut joen. Tulitähti vakuuttaa muut päälliköt lähettämään partion ylävirtaan tarkistamaan, onko jokin estänyt tukoksen. Kyyhkytassu ja Leijonaroihu lähetetään Myrskyklaanista. He tapaavat Konnajalan ja Tiikerisydämen Varjoklaanista, Kukkaturkin ja Värehännän Jokiklaanista sekä Valkohännän ja Saraviiksen Tuuliklaanista.
Matkan aikana Tiikerisydän on osoittanut kiintymystä Kyyhkytassua kohtaan suojelemalla häntä, joka taas on ärsyttänyt Kyyhkytassua. Pian he tapaavat Aarnin ja saavat selville, että majavat ovat tukkineet virran. Klaanikissat saavat apua kotikisuilta, Sevillalta, Lumikellolta ja Pulmalta heidän taistelussaan majavia vastaan. Värehäntä saa kuitenkin surmansa. Kyyhkytassu menee padon sisälle murtaakseen sen. Pato murtuu ja kuljettaa kissat takaisin järvelle. Partio erkanee ja palaa omiin klaaneihinsa kertomaan veden paluusta.

Etäiset kaiut

Yön kuiskaukset

Sign of the Moon

Kyyhkysiipi lähtee Närhisulan, Kettuloikan ja Oravaliidon kanssa vuorille.

The Forgotten Warrior

The Last Hope

A Vision of Shadows

The Apprentice's Quest

Thunder and Shadow

Shattered Sky

Field Guidet

Battles of the Clans

Novellit

Hollyleaf's Story

Mistystar's Omen

Dovewing's Silence

Triviaa

Perimä

  • Kyyhkysiivellä on kotikisun verta isoisältään Pilvihännältä ja myöskin isoisänsä enolta, Tulitähdeltä.

Kiinnostavaa tietoa

  • Kyyhkysiipi on Dove's Wingin uudelleensyntymä. Näillä kissoilla ei kumminkaan ole ilmeisesti yhteisiä sukujuuria, vaikka Vicky onkin sanonut toisin.
  • Hän on yksi kolmesta Tulitähden sukulaisesta, jotka pitävät tähtien voimaa käpälissään.
  • Kyyhkysiiven voima on nähdä kissoja ja paikkoja, jotka eivät ole hänen ympärillään.
  • Kyyhkysiivellä on oma novelli, Dovewing's Silence (suom. Kyyhkysiiven hiljaisuus).
  • The Last Hopen tapahtumien jälkeen Kyyhkysiipi valitsi kumppanikseen Kimalaisraidan Varjoklaanin Tiikerisydämen sijasta, koska toisen klaanin kissan rakastaminen olisi ollut vaikeaa ja Bumblestripe oli muutenkin parempi vaihtoehto.
  • Kate Cary on sanonut, että Kyyhkysiiven voima ei kadonnut The Last Hopen jälkeen. Kyyhkysiiven novellissa hänen voimansa on kuitenkin kadonnut.

Kuvat

Perhe ja suku

Emo:

Valkosiipi: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)

Isä:

Koivuruska: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)

Sisko:

Ivypool: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)

Kumppanit:

Kimalaisraita (ennen): Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)
Tigerstar: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)

Poika:

Shadowkit: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)

Tyttäret:

Lightkit: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)
Pouncekit: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)
Näytä loput

Isoisät:

Pilvihäntä: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)
Tomuturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Isoäidit:

Kirkassydän: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)
Lehväpilvi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Sedät:

Päästäistassu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Lukkikoipi: Kuollut, tuntematon paikka
Kettuloikka: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Snowbush: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)
Dewnose: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)

Tädit:

Havupentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Paatsamapentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Jääpilvi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Ambermoon: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)

Serkut:

Ruusukukka: Elossa (kirjassa Tigerheart's Shadow)
Konna-askel: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Lainaukset

Lähteet ja sitaatit

  1. Auringonnousu, sivu 312
  2. Neljäs oppilas, sivu 45