FANDOM

Uhraisitko sinä meidän omat pentumme ja vanhuksemme heidän takiaan? Jos me emme hyökkää nyt, Myrskyklaani tuhoutuu. Eikö kannattasi asettaa muutama tuuliklaanilainen vaaraan kaikkien myrskyklaanilaisten pelastamiseksi?

—Kyyhammas[1]

Kyyhammas (engl. Adderfang) on laikukas[6], tumman[7]ruskeankirjava kolli, jolla on keltaiset silmät[8], jykevät lavat[9] ja leveä pää.

Erikoisseikkailut

Pitkätähden kosto

Kyyhammas ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu myrskyklaanilaisiin.

Keltahampaan salaisuus

Väärätähden lupaus

Ensimmäisen kerran Kyyhammas nähdään Aurinkokivillä, kun Jokiklaanin partio varoittaa Myrskyklaania valtaavansa kivet pian.
Kokoontumisessa Kyyhammas ylpeilee, kuinka paljon oppilaita Myrskyklaanilla on. Tammisydämen väittäessä myrskyklaanilaisten olevan hyvissä väleissä kotikisujen kanssa, Kyyhammas raivostuu.
Kyyhammas on taistelupartiossa Jokiklaanin halutessa Aurinkokivet takaisin. Ennen taistelua Mutaturkki pyytää saada kaksintaistella Kyyhampaan kanssa, jotta molemmat klaanit välttyisivät turhilta haavereilta. Pitkän taistelun jälkeen Mutaturkki voittaa, ja päättää ryhtyä parantajaksi. Kyyhampaan klaanitoverit auttavat Kyyhampaan leiriin.
Kokoontumisessa Kyyhammas epäilee Raetähden päätöstä tehdä Vääräleuasta varapäällikkö, väittäen ettei Vääräleuka uskaltanut taistella klaaninsa puolesta, viitaten kaksintaisteluunsa Mutaturkin kanssa. Paatsamakukka kommentoi Kyyhampaan olevan yhä vihainen hävittyään parantajalle. Kyyhammas puolustautuu sanomalla, ettei Mutaturkki ollut vielä silloin parantaja ja katsoo vihaisena Mutaturkkiin.

Sinitähden tarina

Kyyhammas on yksi klaanin vanhimmista sotureista. Hän on Nopsatuulen kumppani ja Laikkupennun ja Leopardipennun isä.
Sinipentu näkee Kyyhampaan leikkimässä pentujensa kanssa ja pitää häntä hyvänä isänä, toivoen, että hänen omansa välittäisi pennuistaan yhtä paljon kuin Kyyhammas omistaan.
Kyyhammas halveksuu Hanhisulkaa kun Sinipentu ja Lumipentu pyytävät tätä tulkitsemaan, mitä pilvet ennustavat. Myöhemmin, pentujensa oppilasseremoniassa, Sinipentu näkee hänen istuvan kumppaninsa vierellä ylpeän näköisenä.
Kyyhammas on hyvin innokas hyökkäämään Tuuliklaaniin, ja Hanhisulan lausuessa ennustuksen hänen halunsa hyökätä vain lisääntyy, vaikka vain jonkin aikaa sitten hän halveksui vanhaa parantajaa ja hänen lukusia ennustuksiaan.
Kun Keltatäplä sairastuu, Kyyhammas sijaistaa häntä varapäällikkönä. Siniturkki uskoo Aurinkotähden valitsevan Kyyhampaan tai Myrskyhännän varapäälliköksi, mutta tämä haluaakin jonkun nuoremman tuohon tärkeään tehtävään.
Kyyhammas on pahoillaan Siniturkin pentujen 'kuoltua', ja on hyvin hellävarainen kannustaessaan tätä palaamaan soturien tehtäviin.

Tähtien enne

The Last Hope

Närhisulan liittäessä Tähtiklaanin yhteen Kyyhammas liittyy hänen mukaansa.

Field Guidet

Battles of the Clans

Leijonatassun juostessa pakoon taistelusta Kyyhammas ja hänen silloinen oppilaansa Ohdaketassu säntäävät taisteluun auttaen häätämään tunkeilijat pois Myrskyklaanin reviiriltä.

Novellit

Goosefeather's Curse

Adderpaw on Myrskyklaanin oppilas ja hänen mestarinsa on Harepounce.

Spottedleaf's Heart

Triviaa

Perhe ja suku

Kumppani:

Nopsatuuli: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Pojat:

Laikkuturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Punahäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Tyttäret:

Leopardijalka: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Täplälehti: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen (ennen) ei kuoleman jälkeistä elämää
Pajuturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Näytä loput

Tyttären- ja pojantyttäret:

Utupentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Yöpentu: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Hiekkamyrsky: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Ratamohäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Tyttären- ja pojanpojat:

Tiikeritähti: Kuollut, Synkän Metsän jäsen (ennen), ei kuoleman jälkeistä elämää
Mustaraita: Kuollut, Synkän Metsän jäsen
Pitkähäntä: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Harmaaraita: Elossa (kirjassa Shattered Sky)
Tihkuviiksi: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Nokiturkki: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Lainaukset

Kyyhammas: "On mielenkiintoista, että Mäntytähti halusi tehdä Sinitassusta ja Lumitassusta nyt oppilaita. Voisi melkein ajatella sen olevan suunnittelematonta."
Sinitassu: "Mitä tarkoitat?"
Kuukukka: "Hän ei tarkoita mitään. Ethän Kyyhammas?"
—Kyyhammas, Sinitassu ja Kuukukka Sinitähden tarina, sivut 63-64

Lähteet ja sitaatit

  1. Sinitähden tarina, sivu 116
  2. Sinitähden tarina, hahmolista
  3. Sinitähden tarina, hahmolista
  4. Sinitähden tarina, sivu 381
  5. Sinitähden tarina, sivu 155
  6. Sinitähden tarina, hahmolista
  7. Väärätähden lupaus, sivu 355
  8. Sinitähden tarina, hahmolista
  9. Sinitähden tarina, sivu 129