FANDOM

Pärjäät hyvin. Älä huoli, nuo hiirenaivoiset soturit tottuvat tähän muutamassa päivässä, kun saavat jotain muuta ajateltavaa. Uskon, että sinusta tulee mainio parantaja. Ja muista - kun oppilasaikasi on ohi, Kettusydän ja Liskoraita ja muut tulevat pyytämään sinulta apua.

— Kivihammas rohkaisevasti Keltahampaalle.[1]

Kivihammas (engl. Stonetooth) on laiha, harmaa raidallinen kolli, jolla on pitkät, kaartuvat hampaat,[2] jotka tulevat näkyviin suusta. Kuono on harmaantunut iän myötä.[5]

Erikoisseikkailut

Pitkätähden kosto

Kokoontumisessa Kivihammas nähdään lähestymässä Ruokosulkaa. Peurahyppy huomioi, että Kivihammas on ollut niin kauan varapäällikkö, että vain klaaninvanhimmat muistavat, kuka oli varapäällikkönä ennen häntä.
Myöhemmin kun Varjoklaani hyökkää Tuuliklaanin leiriin, hänet nähdään uhkailemassa Tuuliklaanille sanomalla, että he tulevat takaisin ja ottavat nummet haltuunsa.

Keltahampaan salaisuus

Kun Keltapentu menee Salviaviiksen pesään hakemaan yrttejä vatsakipuunsa, Kivihammas on järjestämässä aamupartioita. Sitten hän poistuu sotureiden pesästä venytellen ja haukotellen.

Väärätähden lupaus

Kokoontumisessa Setritähti ilmoittaa, että Kivihammas on eläköitynyt varapäällikkyydestä ja että Risaturkki on seuraava varapäällikkö.
Hän vilkaisee sivusilmällä Vääräleukaan, uuteen Jokiklaanin varapäällikköön, kun Kyyhammas pilkkaa häntä liian nuoreksi varapäälliköksi.

Sinitähden tarina

Kokoontumisessa Setritähti ilmoittaa Kivihampaan jäävän eläkkeelle ja Risaturkin ottavan hänen paikkansa. Siniturkki kuiskaa Väärätassulle, ettei hän näytä vanhalta ja Väärätassu huomaa, että hänen hampaansa näyttävät hieman pitkiltä. Sinitassu vertaa Kivihammasta Risaturkkiin ja huomaa hänen kuihtuneen ja haurastuneen Risaturkin vierellä.

Tähtien enne

Yön kuiskaukset

Kivihammas ilmestyy Tähtiklaanissa Kuulammella. Liekkihäntä huomaa hänet, Salviaviiksen, Nuhanenän, Yökarvan, Lehvävarjon, Ruosteturkin, Varishännän, Kettusydämen, Paatsamakukan, Piihampaan ja monen muun Varjoklaanin esi-isän, kun Liekkihännälle kerrotaan Varjoklaanin taistelevan yksin.

Lainaukset

Lähteet ja sitaatit

  1. Keltahampaan salaisuus, sivut 237-238
  2. 2,0 2,1 2,2 Väärätähden lupaus, hahmolista
  3. Yön kuiskaukset, sivu 94
  4. Keltahampaan salaisuus, sivu 267
  5. Keltahampaan salaisuus, sivu 204