FANDOM

Soturikissat-sarjassa kissojen nimeäminen seuraa tiettyä kaavaa. Jokaisella kissalla on nimi, jonka tunnistaa. He kutsuvat toisiaan nimillään syntyessään. Pentujen emo saa päättää pennuilleen nimet. Klaanissa pentujen nimi päättyy -pentu päätteeseen. Kaksijalkalassa emot eivät päätä pentujen nimiä vaan kaksijalat tekevät sen heidän puolestaan. Kuitenkin jossain tapauksessa emo voi päättää pentujensa nimet ja päästä pois Kaksijalkalasta.

Klaanien nimet

Klaanikissojen nimet koostuvat yleensä kahdesta sanasta (esim. Vatukka+Kynsi tai Hiekka+Myrsky). Molemmat sanat koskevat tai käsittelevät asioita, jotka klaanikissat tietävät, ja yleensä kuvaavat ulkonäköä ja/tai kissan luonnetta. Kuten esimerkiksi:

Nimet ovat lyhyitä, jotka sisältävät yleensä 4-5 tavua.

Nimen ensimmäinen osa

Nimen ensimmäinen osa eli etuliite saadaan kun pentu nimetään. Nimet voivat olla seuraavia:

Nimen loppupääte

Tietyissä arvoissa on tietyt päätteet. Näitä arvoja ovat päällikkö (-tähti), oppilas (-tassu) ja pentu (-pentu). Kissan kasvaessa myös nimen pääte muuttuu. Soturin pääte voi olla mikä tahansa lukuunottamatta aiemmin mainittuja (esim. Varissulka, Ruosteturkki).

Kielletyt sanat nimissä

Seuraavia sanoja ei saa käyttää nimissä (vaikka poikkeuksia esiintyy):

  • Kissat eivät saa käyttää -tähti, -tassu tai -pentu jälkiliitteitä, elleivät he kuulu tähän arvoon.
  • Myöskään kuuta ei saisi esiintyä kissan nimessä, koska kuu tarkoittaa jotain erikoista tai pyhää. Silti Sinitähden emon, Kuukukan nimessä etuliite on kuu.
    • Erin Hunter on sanonut haluavansa vaihtaa Kuukukan nimen Hämykukaksi (engl. Duskflower), mutta he eivät voi enää tehdä asialle mitään.

Toisilleen puhuminen

Klaanikissat kutsuvat toisiaan kokonimillä, vaikka he olisivat sukua. He eivät käytä lempinimiä, lyhennettyjä nimiä tai arvonimiä. Muutamia poikkeuksia on kuitenkin ilmennyt; esimerkiksi Unikkoaamu on kutsunut tytärtään, Ihatassua, nimellä "Ihanainen".
On todettu töykeäksi ja epäkunnioittavaksi kutsua kissaa hänen entisellä nimellään (koskien alempaa asemaa) esimerkiksi kutsua soturia oppilasnimellä tai päällikköä soturinimellä.

Nimen vaihtaminen

Päällikkö voi vaihtaa kissan nimen, jos hän nousee tasoa ylemmäs, esimerkiksi pennusta oppilaaksi (mm. Koivupennusta tulee Koivutassu).
Myös, jos nimi on kissalle epäsopiva, voi päällikkö nimetä kissan uudestaan. Näin on tapahtunut muun muuassa Kirkassydämelle, Yksisilmälle ja Puolihännälle.

Lista kirjoissa nimissä käytetyistä osista

Lista kaikista nimissä käytetyistä osista

Heimojen nimet

Kuohuvan Veden Heimon kissojen nimet ovat erilaisia kuin klaanikissojen. Nimet annetaan toisin kuin klaanikissoilla vasta kun sopiva nimi löytyy. Nimet ovat useasanaisia ja paljon pidempiä, joten yleensä nimistä käytetään lyhenteitä. Esimerkiksi Hyökkäävän Kotkan Kynsi (lyh. Kotkankynsi) on saanut nimensä siitä, että kun hän oli pentu, kotka repäisi hänen korvansa.

Muinaiset nimet

Muinaisten kissojen, jotka elivät järvellä olivat Kuohuvan Veden Heimon esi-isiä, nimet ovat kaikki kahden sanan kokonaisuuksia liittyen luontoon ja usein myös kissan ulkonäköön. Esimerkkejä ovat Närhen Siipi, Tummat Viikset tai Kiven Laulu.

Erakoiden ja kulkukissojen nimet

Samoin kuin klaanikissojen, erakoiden ja kulkukissojen nimet ovat myös heidän tuntemia tai heille tuttuja käsitteitä (kuten Ohra tai Puna). Kaksijalkojen lähellä asuvat kulkukissat tai erakot (tai ne, jotka olivat ennen kotikisuja) saattavat ottaa itselleen kaksijalan heille keksimän nimen (kuten Sasha tai Savu).
Kissojen, jotka asuvat kaksijalanpesissä, nimet saattavat olla jotain kaksijalkojen sanoja, kuten Vilppi, Tippa, Viuhti tai Kapu.
Liittyessään klaaniin, kulkukissa tai erakko saattaa hyväksyä itselleen klaaninimen (kuten Punasta tuli Ruostetassu tai Naarmusta tuli Teräkynsi) tai sitten ei (kuten Järkäle tai Milli).
Erakko tai kulkukissa voi hyvin itsekin vaihtaa halutessaan nimensä, kuten Tiny vaihtoi nimensä Ruoskaksi.

Kotikisujen nimet

Kotikisujen nimet ovat myöskin lyhyitä. Ne eivät kumminkaan välttämättä liity luontoon, vaan esimerkiksi johonkin kaksijalkalassa olevaan asiaan (esim. Sametti) ja ovat kaksijalkojen antamia nimiä (kuten Jakke).
Liittyessään klaaniin, kotikisu saattaa hyväksyä itselleen klaaninimen (Ruskasta tuli Tulitassu) tai sitten ei (esim. Milli).

Lähteet ja sitaatit