FANDOM

Keltahampaan salaisuus (engl. Yellowfang's Secret) on viides erikoiseikkailu ja se kertoo Keltahampaasta. Se ilmestyi suomeksi joulukuussa 2016.

Takakansiteksti

»Edessä on pimeys! Varo kissaa jolla on verta käpälissään!»
Keltapentu on pieni varjoklaanilainen, joka odottaa innolla kasvamistaan isoksi, pelottomaksi soturiksi. Soturinimensä viimein saatuaan hän joutuu kuitenkin myöntämään, ettei hänen käpäliään ole tarkoitettu taistelemiseen; hänen todellinen kohtalonsa on tulla parantajaksi.
Pian nuorta Keltahammasta alkavat piinata uninäyt sekä pahaenteinen aavistus tulevaisuudesta. Samalla Varjoklaani alkaa ajautua kohti hirmuvaltaa, jossa heikoille ei ole sijaa.
Voiko kukaan pysäyttää pahaa? Voiko koko metsä hukkua tuleen ja vereen? Keltahampaan varjelema salaisuus on kohtalokas - niin klaanille kuin hänelle itselleen.

Yksityiskohtainen juoni

Salviaviiksi, Haukkasydän, Maitoturkki, Hanhisulka, Vatukkatassu ja Sulkatassu ovat kerääntyneet Kuukivelle parantajakissojen kokoontumiseen, missä Sulkatassusta tulisi virallisesti parantajaoppilas. Hanhisulan vielä puhuessa Haukkasydän on kärsimätön. Pian parantajat alkavat jakamaan uniaan Tähtiklaanin kanssa.
Sulkatassu tapaa unessaan ensimmäiseksi Malvaturkkiin, joka kertoo olevansa aina Sulkatassun vierellä. Sitten Myyränturkki, entinen Varjoklaanin parantaja, kutsuu Sulkatassun luokseen. Myyränturkki kertoo kuinka muut klaanit olivat ajaneet toisen klaanin pois metsästä, vaikka heillä olisi pitänyt olla oikeus jäädä. Siitä päivästä lähtien Myyränturkki oli odottanut rangaistusta, ja nyt sen aika oli koittanut; Varjoklaanin parantajakissa toisi suurta pahuutta Myrskyklaanin ytimeen ja se leviäisi kaikkiin muihinkin klaaneihin. Lommovatsa, Myyränturkin entinen oppilas, keskeyttää heidät, ja väittää, ettei aika ole vielä tullut. Myyränturkki inttää olevansa oikeassa, ja kertoo ettei Tähtiklaani voisi pelastaa klaaneja. Lommovatsa pyytää Sulkatassua olemaan kertomatta kenellekkään Myyränturkin varoituksesta, sillä mikään ei ollut varmaa. Sulkatassu pohtii, kuinka Varjoklaanin parantaja voisi uhata Myrskyklaania.
Varjoklaanin leirissä Keltapentu, Pähkinäpentu ja Pihlajapentu leikkivät, että klaaninvanhimmat ovat tuuliklaanilaisia. Risapentu ja Karsipentu keskeyttävät heidän leikkinsä ja vähättelevät kolmikkoa, koska he ovat näitä vanhempia. Tästä syntyy riita, joka saavuttaa huippunsa, kun Pähkinäpentu haukkuu Risapentua kotikisuksi. Risapennun ja Karsipennun emo, Sulkamyrsky, ei ollut paljastanut pentujen isää, ja kaikki olettivat että heidän isänsä oli kotikisu. Kirkaskukka keskeyttää heidän riitansa kutsuen pentunsa pentutarhaan.
Keltapentu, Pähkinäpentu ja Pihlajapentu keksivät uuden leikin. Setritähti, klaanipäällikkö, kutsuu klaanikokoontumisen, missä Risapennusta ja Karsipennusta tulee oppilaita. Saniaisjalka, Keltapennun isä, on Risatassun mestari ja Varishäntä Karsitassun.
Seremonian aikana Keltapentu on tuntenut kipua tassussaan, aivan kuin olisi astunut piikin päälle. Tassussa ei kuitenkaan ole mitään. Seremonian jälkeen partio saapuu leiriin, ja siihen kuuluva Liskoraita nilkuttaa kuin hänen tassuunsa sattuisi. Salviaviiksi, klaanin parantaja, ottaa piikin pois hänen jalastaan. Keltapennun kipu katoaa, ja hän ryntää leikkimään sisarustensa kanssa. Hopealiekki, Keltapennun isoäiti, toteaa että tästä tulisi vielä yksi Varjoklaanin parhaista sotureista.
Yöllä Pähkinäpentu ja Keltapentu tuntevat vatsakipuja. Pähkinäpentu tunnustaa Kirkaskukalle maistaneensa variksenruokaa. Keltapentu on ymmällään, koska ei ole itse koskenutkaan variksenruokaan, mutta silti on huonovointinen. Salviaviiksi hoitaa pennut kuntoon. Seuraavana päivänä, kun Keltapentu ja Pähkinäpentu eivät saa vielä syödä, Salviaviiksi pyytää Keltapentua auttamaan häntä. Hän oppii nopeasti.
Ensilumi on laskeutunut maahan. Keltapentu, Pähkinäpentu, Pihlajapentu, Kettupentu ja Susipentu leikkivät lumessa. Keltapentu huomaa Hopealiekin olevan heikossa kunnossa ja huolestuu tästä. Salviaviiksi vain toteaa, että Hopealiekki on jo vanha, mutta lupaa pitää tästä hyvää huolta. Keltapentu katselee kun Saniaisjalka opettaa Risatassulle taisteluliikkeitä, ja yllättyy Risatassun taitavuudesta. Kaksikko huomaa Keltapennun, ja hän kiiruhtaa viemään Hopealiekille vettä sammaleella.
Leirissä Setritähti julistaa, että on aika nimittää uusia oppilaita. Peippolento on Pihlajatassun mestari, Pihkalehti Pähkinätassun ja Kaurisloikka Keltatassun.

Merkittävimmät tapahtumat

Syntymät

Kuolemat

Muuta

Julkaisuhistoria

  • Englanti: Yellowfang's Secret, HarperCollins (kovakantinen), 9. lokakuuta 2012
  • Englanti: Yellowfang's Secret, HarperCollins (taskukirja), 9. lokakuuta 2012
  • Englanti: Yellowfang's Secret, HarperCollins (pokkari), 8. huhtikuuta 2014
  • Saksa: Gelbzahns Geheimnis, Beltz und Gelberg (kovakantinen), 12. lokakuuta 2015
  • Kiina: 黄牙的秘密, 未来出版社 (pokkari), 1. tammikuuta 2015
  • Ranska: Le secret de Croc Jaune, 12-21, 2. heinäkuuta 2015
  • Suomi: Keltahampaan salaisuus, Art House (kovakantinen), 16. joulukuuta 2016, Nana Sirosen kääntämä

Lähteet ja sitaatit

Soturikissat
Tähtien enne Neljäs oppilasEtäiset kaiutYön kuiskauksetSign of the MoonThe Forgotten WarriorThe Last Hope
A Vision of Shadows The Apprentice's QuestThunder and ShadowThe Shattered SkyDarkest NightRiver of Fire
Erikoisseikkailut Tulitähden tehtäväSinitähden tarinaTaivasklaanin kohtaloVäärätähden lupausKeltahampaan salaisuusPitkätähden kostoBramblestar's StormMoth Flight's VisionHawkwing's JourneyTigerheart's ShadowCrowfeather's Trial
Field Guidet Secrets of the ClansCats of the ClansCode of the ClansBattles of the ClansEnter the ClansThe Warriors GuideThe Ultimate Guide
Kadonnut soturi Kadonnut soturiSoturin turvapaikkaSoturin paluu
Erillinen manga The Rise of Scourge
Tigerstar and Sasha Into the WoodsEscape from the ForestReturn to the Clans
Ravenpaw's Path Shattered PeaceA Clan in NeedThe Heart of a Warrior
SkyClan and the Stranger The RescueBeyond the CodeAfter the Flood
Novellit Hollyleaf's StoryMistystar's OmenCloudstar's JourneyThe Untold StoriesTigerclaw's FuryLeafpool's WishDovewing's SilenceTales from the ClansMapleshade's VengeanceGoosefeather's CurseRavenpaw's FarewellShadows of the ClansSpottedleaf's HeartPinestar's ChoiceThunderstar's EchoLegends of the Clans