FANDOM

Mene ja pysykin poissa. Pidä kissanmintut hyvänäsi. Ei minulla ole mitään hampaankolossa Myrskyklaania vastaan. En halua katsella kissojen kärsimystä, olitpa sinä siitä mitä mieltä tahansa. Pidä vain varasi, ettei sinusta tule samanlainen tyranni kuin sukulaisestasi Tiikeritähdestä.

— Kanervahäntä Leijonaroihulle.[1]

Kanervahäntä (engl. Heathertail) on pieni, notkea, vaaleanruskea raidallinen naaras, jolla on savuiset, kanervansiniset silmät, sekä sileä turkki.

Erikoisseikkailut

Bramblestar's Storm

Tigerheart's Shadow

Kolmikon mahti

Näkö

Kanervatassu nähdään ensimmäistä kertaa kokoontumisessa kun hän ja Leijonatassu juttelevat. Viimatassu tulee sanomaan Kanervatassulle, että hänen pitäisi tulla tuuliklaanilaisten joukkoon. Kanervatassu vitsailee hänestä Leijonatassulle.

Pimeyden joki

Kanervatassu ja Leijonatassu alkavat tapailla toisiaan. He tapaavat salaa tunneleissa, joihin Pudonnut Lehti aiemmin hukkui. Myöhemmin Leijonatassu sanoo Kanervatassulle, etteivät he voi enää tapailla.

Karkotus

Kanervatassu nähdään Tuuliklaanin leirissä, kun Viimatassu valitaan matkalle Kuohuvan Veden Heimon luokse. Kanervatassu on tästä kateellinen ja sanoo, että antaisi vaikka häntänsä, jos saisi lähteä.

Pimennys

Taistelussa Tuuliklaania vastaan Leijonatassu etsii Kanervatassua, koska ajattelee tämän kertoneen tunneleista klaanitovereilleen. Kun Myrskyklaani yllättää Tuuliklaanin hyökkäyspartion, Leijonatassu tarttuu Kanervatassua niskanahasta, raahaten tämän kauemmas muusta partiosta. Leijontatassu syyttää Kanervatassua siitä, että tämä kertoi Tuuliklaanille tunneleista. Kanervatassu kuitenkin väittää, että Sarapentu oli kehuskellut Lumikkoturkille löytämillään tunneleilla, ja tämän jälkeen Tuuliklaani oli saanut tietää niistä.
Tämän jälkeen Leijonatassu kääntyy lähteäkseen pois, mutta Varissulka ilmaantuu paikalle. Hän kysyy missä Kanervatassu on, mutta Leijonatassu käskee hänen väistyä. Kun Varissulka ei kuitenkaan väisty tämän tieltä, vaan kysyy, mitä Leijonatassu oli tehnyt hänen oppilaalleen, Leijonatassu hyökkää tämän kimppuun. Kanervatassu saa Leijonatassun kuitenkin lopettamaan Varissulan raatelemisen ja on huolissaan mestaristaan, kun huomaa tämän kaulasta vuotavan verta.
Kun aurinko pimenee, Tuuliklaanin kissat pötkivät pakoon, samoin Varissulka ja Kanervatassu. Leijonatassu sanoo kuitenkin Kanervatassulle, ettei tulisi unohtamaan, mitä tämä oli tehnyt.

Pitkät varjot

Kanervatassusta tulee soturi, Kanervahäntä.
Leijonaroihu näkee unia Kanervahännästä, jonka verinen ruumis makaa maassa ja Leijonaroihu seisoo tämän vieressä.
Myöhemmin Leijonaroihu lähtee hakemaan kissanminttua Tuuliklaanin reviiriltä, mutta Kanervahäntä löytää hänet ja syyttää varkaaksi. Kanervahäntä antaa hänen kuitenkin mennä.

Auringonnousu

Kun Tulitähti, Saniaisturkki, Ratamohäntä, Vatukkakynsi ja Leijonaroihu menevät Tuuliklaaniin kysymään Saarniturkin murhasta, Leijonaroihu näkee Kanervahännän jonka silmissä on kylmää halveksuntaa. Leijonaroihu ajattelee, että Kanervahäntä voisi nyt tappaa hänet parista hiirenhännästä. Viimaturkki istuu hyvin lähellä Kanervahäntää naamallaan omahyväinen virne kuin sanoen, että Kanervahäntä on nyt hänen.

Tähtien enne

Neljäs oppilas

Kanervahäntä ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu tuuliklaanilaisiin. Hänellä on nyt oppilas, Hernetassu.

Etäiset kaiut

Yön kuiskaukset

Kanervahäntä ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu tuuliklaanilaisiin.

Sign of the Moon

The Forgotten Warrior

The Last Hope

A Vision of Shadows

The Apprentice's Quest

Kanervahäntä ei varsinaisesti esiinny tässä kirjassa, mutta hänet on listattu tuuliklaanilaisiin. Hän on nyt kuningatar, jolla on kaksi tytärtä, Smokekit ja Brindlekit.

Thunder and Shadow

Shattered Sky

Field Guidet

Cats of the Clans

Battles of the Clans

The Ultimate Guide

Novellit

Hollyleaf's Story

Mistystar's Omen

Dovewing's Silence

Kuvat

Perhe ja suku

Emo:

Valkohäntä: Elossa (kirjassa Shattered Sky)

Isä:

Yksitähti: Kuollut, tuntematon paikka

Velipuoli:

Darktail: Kuollut, tuntematon paikka

Kumppani:

Viimaturkki: Elossa (kirjassa Shattered Sky)

Tyttäret:

Smokepaw: Elossa (kirjassa Shattered Sky)
Brindlepaw: Elossa (kirjassa Shattered Sky)

Lainaukset

Lähteet ja sitaatit

  1. Pitkät varjot, sivu 248
  2. Näkö, hahmolista
  3. Pitkät varjot, sivu 247