FANDOM

En voi elää soturina. Mutta muistan sinut aina. Olet näyttänyt minulle elämän, josta olen aina unelmoinut. Mutta nyt tiedän, mihin kuulun.

— Jakke Pitkähännälle.[1]

Jakke (engl. Jake) on pullea,[4] liekinvärinen kellanpunainen kolli,[4] jolla on pehmeä,[5] paksu, silkkinen turkki,[6] lehdenvihreät silmät[7] sekä parantunut lovi korvassa.[8]

Erikoisseikkailut

Pitkätähden kosto

Jakke nähdään ensimmäisen kerran, kun Pitkähäntä löytää hänet, kun koira on ahdistanut hänet nurkkaan. Pitkähäntä hyppää koiran selkään ja antaa Jakelle mahdollisuuden sivaltaa koiraa kuonoon. Jakke tunnistaa Pitkähännän klaanikissaksi, mutta luulee häntä Myrskyklaanin kissaksi koska ei tiedä muiden klaanien olemassaolosta. Pitkähäntä sanoo Jakelle, että hänen pitäisi olla varovaisempi koirien kanssa.
Kun Pitkähäntä syö myrkytettyä rottaa, Jakke saapuu paikalle. Pitkähäntä pyytää Jakkea auttamaan ja hän lähtee hakemaan apua. Kun Pitkähäntä herää, Jakke vakuuttaa, että hän on turvassa. Jakke kertoo teeskennelleensä vatsakipua, jotta kaksijalka olisi seurannut häntä Pitkähännän luokse. Jakke mainitsee myös eläinlääkärin. Jakke sanoo, että vesi ja ruoka ovat turvallisia juoda ja syödä. Sitten hän lähtee huoneesta.
Jakke tulee myöhemmin syömään. Hänen kotiväkensä antaa Pitkähännälle ruokaa ja Jakke kertoo sen olevan syötävää. Jakke pysyy hänen luonaan loppupäivän. Kun hänen omistajansa päästää Pitkähännän ulos laatikosta, Pitkähäntä sihisee hänelle mutta Jakke puolustaa häntä. Pitkähäntä valittaa kaksijalan olevan julma pitäessään häntä lukittuna pesässä, mutta Jakke puolustaa jälleen kotiväkeään. Hän kertoo, miten kommunikoi kotiväkensä kanssa. Jakke sanoo kaikkeen kyllä, koska hän ei täysin ymmärrä mitä kaksijalka sanoo. Hän opetti kaksijalalle sanan ruoka ja Jakke sanoo, että joskus kaksijalka yrittää sanoa sen, mutta sen korostus on kauhea. Keskustelu siirtyy klaanikissoihin ja Jakke kysyy Pitkähännältä joitain kysymyksiä. Jakke ei voi uskoa nukkuvansa soturin vieressä. Kun Pitkähäntä lukitaan jälleen laatikkoon, hän kertoo Jakelle tehtävästään. Jakke haluaa auttaa häntä ja tulla mukaan. Pitkähäntä kieltäytyy, sillä hän ei halua kotikisun apua. Jakke kuitenkin vakuuttaa, että hän tulee oppaaksi kaksijalkalaan päähän asti. Hän kertoo myös Pitkähännälle, kuinka kotiväki päästää ulos ja seuraa häntä.
Jakke ja Pitkähäntä aloittavat tehtävänsä. Matkalla Kaksijalkalan kautta, he kohtaavat toisen kotikisun, Kvittenin.

Sinitähden tarina

Kun Sinitassu jahtaa oravaa, hän törmää aidalla istuskelevaan Jakkeen. Kotikisu alkaa kysyä Sinitassulta, millaista on olla metsäkissa ja asua metsässä. Kun Mäntytähti ilmestyy paikalle ja alkaa sättiä Sinitassua, Jakke katsoo rauhallisena vaikka Myrskyklaanin päällikkö väläyttää hänelle vihaisen katseen. Kun Sinitassu lähtee, Jakke huutaa hänelle että seuraavalla kerralla hän saa tulla tutustumaan pesään.
Myöhemmin Siniturkki huomaa Jaken juttelevan Mäntytähden kanssa.

Soturikissat

Villiin luontoon

Kun Tulitassu puhuu Keltahampaalle, hän vahvistaa, että molemmat hänen vanhemmistaan ovat kotikisuja.

Klaanien kirjat

The Ultimate Guide

Mangat

The Rise of Scourge

Jakkea ei mainita nimellä kirjassa. Kun Kvitteni katsoo valokuvaa Jakesta, hän ihmettelee miksei Tinylla, Rubylla tai Socksilla ole hänen kellanpunaista turkkia, mutta uskoo heissä olevan sama henki kuin Jakessakin. 

Novellit

Pinestar's Choice

Triviaa

Kiinnostavaa tietoa

  • Vickyn Facebook-sivulla kerrottiin, että Jakke kuoli meteoriitin osuessa häneen, kun hän istui aidalla.[9] Myöhemmin hän kuitenkin tarkensi vain vitsailleensa.[10]
  • Jakke näyttää ihan pojaltaan, Tulitähdeltä.
  • Pitkätähden sydän kuuluu aina "hänen Jakelleen".[11]
  • Katen ja Vickyn mielestä Pitkätähti ja Jakke rakastavat toisiaan, mutta yksi julkaisijoista ajattelee heitä vain hyvinä ystävinä.
  • Vickyn mielestä Ruoska ei tappanut Jakkea.[12]
  • Kate ajattelee, että Pitkätähti lähtee joskus Tähtiklaanista vierailemaan Jaken luokse.[13]

Kuvia

Perhe ja suku

Emo:

Crystal: Tuntematon tilanne

Sisarukset:

Whiskers: Tuntematon tilanne
Ferris: Tuntematon tilanne

Kumppanit:

Kvitteni: Elossa (Erin Hunterin vahvistama)
Muskotti: Elossa (kirjassa Tuli ja jää)

Pojat:

Tulitähti: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen
Ruoska: Kuollut, ei kuoleman jälkeistä elämää
Socks: Tuntematon tilanne

Tyttäret:

Prinsessa: Elossa (kirjassa Aamunkoi)
Ruby: Tuntematon tilanne

Pennut:

Nimettömiä pentuja: Tuntemattomat tilanteet
Näytä loput

Pojantyttäret:

Oravaliito: Elossa (kirjassa River of Fire)
Lehtilampi: Elossa (kirjassa River of Fire)

Tyttärenpennut:

Pilvihäntä: Elossa (kirjassa River of Fire)

Pojantyttärenpojat:

Leijonaroihu: Elossa (kirjassa River of Fire)
Närhisulka: Elossa (kirjassa River of Fire)

Pojantyttärentytär:

Paatsamalehti: Kuollut, Tähtiklaanin jäsen

Tyttärenpojantyttäret:

Valkosiipi : Elossa (kirjassa River of Fire)
Ambermoon: Elossa (kirjassa River of Fire)

Tyttärenpojanpojat:

Snowbush: Kuollut, tuntematon olinpaikka
Dewnose: Elossa (kirjassa River of Fire)
Fernsong: Elossa (kirjassa River of Fire)

Pojantyttärenpojantyttäret:

Hollytuft: Elossa (kirjassa River of Fire)
Sorrelstripe: Elossa (kirjassa River of Fire)

Tyttärenpojantyttärentyttäret:

Kyyhkysiipi: Elossa (kirjassa River of Fire)
Murattilampi: Elossa (kirjassa River of Fire)

Lainaukset

"Vaikka olenkin kotikisu, kyllä minulla voi olla muitakin unelmia. En halua viettää koko elämääni luonnonvaraisena, mutta haluaisin käydä katsomassa aitojen toiselle puolen ja nähdä, miten muut kissat elävät. Tunnen joka käpälänmitan kotiväkipaikasta, ja haluaisin lähteä pidemmälle."
—Jakke Pitkähännälle. Pitkätähden kosto, page 338
Jakke: "Älä mene! Haluan tietää millaista se on."
Sinitassu: "Millaista on mikä?"
Jakke: "Millaista on olla metsäkissa. Kuka teidät ruokkii?"
Sinitassu: "Me ruokimme itse itsemme. Me saalistamme."
Jakke: "Hiiriäkö?"
Sinitassu: "Ja myyriä ja oravia."
—Jakke, joka kyselee Sinitassulta metsäkissan elämästä. Sinitähden tarina, sivu 196

Lähteet ja sitaatit