FANDOM

Auringonlasku (engl. Sunset) on kuudes osa toisesta saagasta, Uusi profetia.

Takakansiteksti

»Ennen rauhan aikaa veri verta vuodattaa ja järven vesi punertuu.»
Myrskyklaanin leiriin hyökänneet mäyrät ovat jättäneet jälkeensä suuren sekasorron, eikä klaanin varapäällikön Harmaaraidan kohtalosta ole vieläkään mitään tietoa. Jotta klaanissa säilyisi järjestys, Tulitähden on päätettävä pian, kenet hän nimittää uudeksi varapäälliköksi.
Nuori vallanhimoinen soturi Vatukkakynsi odottaa kiihkeästi tulevansa valituksi. Hänen riitansa Oravaliidon kanssa on viimein ohi. Hän kuitenkin jatkaa salaisia yöllisiä tapaamisiaan isänsä Tiikeritähden ja velipuolensa Haukkahallan kanssa, ja Tiikeritähti lietsoo poikiaan vallankaappaukseen.
Lopulta Vatukkakynnelle koittaa totuuden hetki: hänen on ratkaistava, haluaako hän seurata isänsä käpälänjälkiä vai pysyä uskollisena päällikölleen.
Uusi profetia on toinen soturikissojen seikkailuista kertova sarja. Auringonlasku on sarjan päätösosa.

Yksityiskohtainen juoni

Juuri mäyrien hyökkäyksen jälkeen Myrskyturkki ja Puro saapuvat Myrskyklaanin leiriin. He auttavat leirin uudelleenkorjaamisessa ja lähtevät sitten Jokiklaaniin. Tulitähti kiittää heitä avusta.
Lehtilampi vaatii Tulitähteä valitsemaan uuden varapäällikön, mutta Tulitähti kieltäytyy sillä hän haluaa uskoa, että Harmaaraita on yhä elossa kunnes Hiekkamyrsky tulee rauhoittamaan häntä. Sen jälkeen Tulitähti alkaa miettimään, kenestä voisi tulla varapäällikkö.
Myöhemmin Lehtilampi epäilee Vatukkakynnen uskollisuutta, kunnes saa kaksi näkyä: toisen rannalla ollessaan ja toisen nukkuessaan. Ensimmäinen näky on järven pinnassa oleva heijastus, jossa Vatukkakynsi ja Oravaliito kulkevat lähekkäin. Tämä varmistaa, että heidän liittonsa on oikein. Toinen näky on uni Myrskyklaanin leiristä, jossa karhunvatukan piikit kaartuvat kynsiksi ja suojelivat leiriä. Tämä tarkoittaa, että Tähtiklaani tahtoo Vatukkakynnen Myrskyklaanin varapäälliköksi, vaikka tällä ei ole oppilasta.
Sen jälkeen Lehtilampi kertoo jälkimmäisestä unesta Tulitähdelle, ja Tulitähti suostuu, koska se oli Tähtiklaanin tahto. Vatukkakynsi yllättyy nimityksestä, koska hänellä ei ole ollut oppilasta. Saarniturkki suuttuu tästä, ja syyttää Oravaliitoa siitä, että tämä olisi suostutellut Vatukkakynteä Tulitähdelle. Sen jälkeen Lehtilampi kertoo unestaan, ja Saarniturkki rauhoittuu, vaikka onkin yhä vihainen.
Vatukkakynsi menee unissaan ilmoittamaan Tiikeritähdelle, että on päässyt varapäälliköksi. Tiikeritähti kuitenkin tietää tämän jo, ja on ylpeä pojastaan. Haukkahalla sen sijaan yllättyy. Tiikeritähti alkaa poikiensa kanssa suunnitella, miten he kaappaisivat vallan klaaneissaan ja sitten valtaisivat Tuuliklaanin ja Varjoklaanin niin, että tulisi kaksi klaania. Vatukkakynsi tyrmistyy ehdotuksesta, ja sanoo, että metsässä on aina ollut neljä klaania. Tiikeritähti tuohtuu, ja hyökkää Vatukkakynnen kimppuun. He kuitenkin lopettavat taistelun hetken päästä ja Vatukkakynsi ja Haukkahalla päättävät tavata oikeasti kahden päivän kuluttua. Kun Vatukkakynsi herää, hän huomaa, että hänen mäyrältä saamansa haava on auennut yhtäkkiä uudelleen, ja ihmettelee miten, vaikka taistelu Tiikeritähden kanssa oli vain unta.
Vatukkakynsi lähettää kaikki soturit partioihin ja menee tapaamiseen Haukkahallan kanssa. Kun hän tapaa Haukkahallan, hän kuulee kissan vaikerrusta, ja kun hän menee katsomaan, hän löytää Tulitähden kettuansaan jääneenä. Haukkahalla käskee Vatukkakynteä tappamaan hänet, mutta Vatukkakynsi tulee järkiinsä ja kieltäytyy. Haukkahalla hyökkää hänen kimppuunsa ja Vatukkakynsi yrittää taistelun tiimellyksessä vapauttaa Tulitähden. Kun hän saa kepin irti maasta, Haukkahalla hyökkää hänen kimppuunsa, ja Vatukkakynsi lävistää hänen kurkkunsa kepillä. Haukkahalla vannoo kostoa, ja kuolee järven rannalle vuotaen niin paljon verta, että järven vesi muuttuu punaiseksi. Paikalle tuleva Lehtilampi luulee, että Tulitähti on kuollut ja että Vatukkakynsi, jonka etutassut ovat veressä, on tappanut tämän. Hän kuitenkin näkee Tulitähden hengittävän ja huomaa Haukkahallan ruumiin rannassa. Yhtäkkiä hän muistaa ennustuksen.

Merkittävimmät tapahtumat

Kuolemat

Muuta

  • Vatukkakynsi valitaan Myrsyklaanin uudeksi varapäälliköksi.

Lähteet ja sitaatit

Soturikissat
Tähtien enne Neljäs oppilasEtäiset kaiutYön kuiskauksetKuun merkkiUnohdettu soturiThe Last Hope
A Vision of Shadows The Apprentice's QuestThunder and ShadowThe Shattered SkyDarkest NightRiver of FireThe Raging Storm
Erikoisseikkailut Tulitähden tehtäväSinitähden tarinaTaivasklaanin kohtaloVäärätähden lupausKeltahampaan salaisuusPitkätähden kostoBramblestar's StormMoth Flight's VisionHawkwing's JourneyTigerheart's ShadowCrowfeather's Trial
Klaanien kirjat Klaanien salaisuudetCats of the ClansCode of the ClansBattles of the ClansEnter the ClansThe Warriors GuideThe Ultimate Guide
Mangat Kadonnut soturi -sarja: Kadonnut soturiSoturin turvapaikkaSoturin paluu - Tigerstar and Sasha: Into the WoodsEscape from the ForestReturn to the Clans - Ravenpaw's Path: Shattered PeaceA Clan in NeedThe Heart of a Warrior - SkyClan and the Stranger: The RescueBeyond the CodeAfter the Flood - Erillinen manga: The Rise of Scourge
Novellit Hollyleaf's StoryMistystar's OmenCloudstar's JourneyThe Untold StoriesTigerclaw's FuryLeafpool's WishDovewing's SilenceTales from the ClansMapleshade's VengeanceGoosefeather's CurseRavenpaw's FarewellShadows of the ClansSpottedleaf's HeartPinestar's ChoiceThunderstar's EchoLegends of the Clans