FANDOM

Aamunkoi (engl. Dawn) on kolmas osa toisesta saagasta, Uusi profetia.

Takakansiteksti

»Suuri tammi kallistui, alkuun hitaasti, sitten nopeammin, nopeammin, kunnes se kaatui rysähtäen maahan. 'Metsä on kuollut', Hiekkamyrsky sanoi hiljaa. »
Soturikissaklaanien ikiaikainen kotimetsä on tuhoutumassa lopullisesti, kun kaksijalat rakentavat ukkospolun sen halki. Samaan aikaan kissoja alkaa kadota salaperäisesti.
Vaaralliselta matkaltaan palaavat nuoret soturit ovat vaikean tehtävän edessä: miten saada klaanit lähtemään mailtaan kohti uusia asuinsijoja, kohti tuntematonta? Vaikka vihollisklaanit suostuisivatkin yhteistyöhön, reviirien ulkopuolella odottaa arvaamaton maailma, eivätkä kissat tiedä, minne mennä. Entä miten saada pelastetuksi kadonneet kissat, ennen kuin on liian myöhäistä? Antaisipa Tähtiklaani jonkin merkin!

Yksityiskohtainen juoni

Aluskasvillisuudessa liikkuu laihoja kissoja. Tulitähti johtaa joukkoa ja hänen perässään kulkee tyttäristään huolestunut Hiekkamyrsky. Hiekkamyrsky kysyy Tulitähdeltä, tulevatko he takaisin. Tulitähti ei tiedä, mutta toivoo niin. Myrskyklaani on joutunut lähtemään leiristä hirviöiden tultua liian lähelle. Hiekkamyrsky on huolestunut siitä, löytävätkö Oravatassu ja Lehtitassu heidät eri paikasta. Harmaaraita on varma siitä, että he löytävät. Tulitähti ei ole kuitenkaan täysin vakuuttunut ja katuu, että ei lähettänyt enempää partioita etsimään Lehtitassua. Tämä oli kaikkein aikojen vaiken päätös, Hiekkamyrsky toteaa. Harmaaraita vastaa, että Tulitähden oli pakko asettaa klaani etusijalle. Hiekkamyrsky sulkee silmänsä hetkeksi ja päivittelee, kuinka paljon näissä kuissa on kissoja menetetty. 
Tomuturkki on sitä mieltä, että tuuliklaanilaiset olisivat valmiita syömään vaikka oman pentunsa, sillä he ovat liian ylpeitä pyytämään apua. Hiekkamyrsky väittää vastaan Tomuturkille, sanoen että nyt asiat on huonommin ja miten mikään klaani voi säilyä vahvana, jos sen pennut kuolevat. Hänen äänensä haipuu kuulomattomiin, kun hän tajuaa mitä päästi suustaan. Tomuturkki ärähtää Havupennun kuolemasta, mutta se ei tarkoita, että Tomuturkki antaisi muiden klaanien komennella myrskyklaanilaisia. Tulitähti vastaa tiukasti, ettei kukaan määrää Myrskyklaanilaisia.
Pian alkaa kuulua ärjyntää ja Tulitähti hidastaa askeleitaan korviaan höristäen. Nelipuulla tapahtuu jotain ja Tulitähti ulvaisee. Klaanikissat pinkaisevat juoksuun. Kaikki kissat pysähtyvät äkkinäisesti mäen harjalla ja katsovat alas jyrkkäreunaiseen rotkoon. Kuunvaloa räikeämmät, kirkkaat, luonnottomat valot paistoivat neljän jättimäisen tammen runkoihin. Nämä puut olivat vartioineet pyhää paikkaa aina suurten klaanien ajoista asti. Aukion laidoilla kyyröttävien valtavien hirviöiden silmissä loistaa vielä lisää valoa. Puhujankivi näyttää pieneltä ja suojattomalta kuin pieni pentu ukkospolulla. Ilmaa leikkaa uusi ääni, kirskuva, kimakka ulina, ja yksi kaksijaloista nostaa suunnamattoman suuren, kiiltävän etukäpälän, joka välähtää kirkaissa valoissa. Kaksijalka painaa sitä vasten lähimmän tammen runkoa. Puusta sinkoaa purua ja kaksijalka huudahtaa varoituksen. Suuri tammi alkaa kallistua, alkuun hitaasti ja sitten nopeammin ja nopeammin kunnes se kaatuu rysähtäen maahan. Hiekkamyrsky rukoilee hädissään Tähtiklaania pysäyttämään hirviöt, mutta tuntuu siltä että rukous on täysin näkymätön. Kissat katselevat kauhuissaan, miten kaksijalka etenee aukion ympäri, kunnes tammi on viimeinkin nurin. Nelipuuta, paikkaa missä neljä klaania olivat kokontuneet monien monituisten sukupolvien ajan, ei ollut enää. Jättimäiset puut retkottivat maassa oksat värähdellen, jääden sitten paikoilleen. Kaksijalkojen hirviöt ärähtelevät aukion laidoilla valmiina jakamaan tuoresaalin keskenään, mutta kissat seisovat jähmettyneinä mäen harjalla. Hiekkamyrsky naukuu hiljaa, että metsä on kuollut ja eikä kenellekkään olisi mitään toivoa. Tulitähti maukuu pysymään urheina ja että heillä on vielä klaani.
Metsän tuho on alkanut jo kaikkien klaanien reviireillä, paitsi Jokiklaanin. Kissat nääntyvät nälkään, koska uuden Ukkospolun rakennustyöt ovat tuhonneet suuren osan aluskasvillisuudesta ja säikyttäneet riistan tiehensä. Kaiken kukkuraksi kissoja vangitaan Kaksijalkojen häkkeihin ja viedään pois metsästä. Näin tapahtui muun muassa Myrskyklaanin parantajaoppilaalle Lehtitassulle. Kaksijalat tuhosivat Nelipuut, joten Tulitähti vie Myrskyklaanin kissojen turvallisuuden vuoksi Aurinkokiville.
Oravatassu ja neljä muuta matkalla ollutta kissaa, Vatukkakynsi, Varistassu, Myrskyturkki ja Keltaturkki, palaavat takaisin metsään. He ovat vieläkin surun murtamia Sulkahännän kuolemasta, joka uhrasi henkensä pelastaakseen Kuohuvan Veden Heimon, kissaheimon, joka asuu vuorilla, kissoja tappavalta vuorileijona Terävähampaalta.
Kulkiessaan Tuuliklaanin reviirin läpi, he törmäävät luisevaan tuuliklaanilaisoppilaaseen, Pöllötassuun. Varistassu miettii, miksi Pöllötassu on ulkona leiristä, ja kutsuu häntä Pöllöpennuksi. Pöllötassu kertoo, että pääsi oppilaaksi, kun Varistassu oli matkalla muiden kanssa. Seittijalka ilmestyy paikalle, ja kysyy, kuka haluaa puhua Pitkätähdelle. Varistassu kysyy, tunnistaako Seittijalka hänet. Seittijalka hätkähtää, kun muistaa Varistassun.
Tuuliklaanin päällikkö, Pitkätähti, tulee Aurinkokiville toiveinaan, että Myrskyklaani auttaisi Tuuliklaania nälänhädässä ja johdattaisi heidät ulos metsätä johonkin toiseen paikkaan. Tulitähti päättää, että heidän on odotettava kahta muuta klaania, Jokiklaania ja Varjoklaania. Pitkätähti myöntyy, mutta haluaa lähteä kuitenkin pian ennen kuin kissat alkavat kuolla nälkään.
Kaksijalat kaappaavat Harmaaraidan, mutta tämä onnistuu vapauttamaan Lehtitassun, Jokiklaanin ja Tuuliklaanin kissoja sekä paljon luopioita ja erakoita. Muutama kissa kuolee nälkään tai onnettomuuksiin. Klaanit saavat myös tietää, että Tiikeritähti oli Haukkahallan ja Perhonsiiven isä.
Myrskyklaanin kissojen ollessa leirissään huomataan, että Keltaturkki juokseee kovaa vauhtia leiriin kertoen kaksijalkojen hirviöiden tuhoavan Varjoklaanin leiriä ja pyytävän apua. Kaksijalat hyökkäävät hirviöineen tuhoisasti Varjoklaaniin, ja Tulitähti menettää yhden elämistään, kun jää kaatuneen puun alle. Se vakuuttaa lopulta kaikki klaanien päälliköt siitä, että heidän on lähdettävä metsästä, joten he järjestäytyvät ja lähtevät matkaan. He yöpyvät Ohran ja Korppitassun luona vanhassa ladossa, ja saavat vihdoin vatsan täydeltä hiiriä. Sen jälkeen he matkaavat Korkokiville. Kuoleva soturi, josta Keksiyö sai enteen, paljastuu tähdenlennoksi, joka kulkee taivaan halki vuorien taakse, osoittaen klaaneille suunnan matkata kohti Kuohuvan Veden Heimoa.
He matkustavat eteenpäin niiden viiden kissan johdolla, jotka palasivat Suurelta matkalta. Klaanit kulkevat läpi nummien kunnes saapuvat vihdoin vuorille. He kohtaavat Kuohuvan Veden Heimon, ja oleilevat heidän luonaan siihen asti, kunnes ovat toipuneet matkasta. Myrskyturkki päättää jäädä heimoon kumppaninsa Puron ja Sulkahännän hengen kanssa. Pitkätähti nimittää Varistassun soturiksi, mutta antaa oppilaan valita oman soturinimensä, Varissulan, Sulkahännän muiston kunnoittamiseksi. Oravatassu myöntää rakastavansa Vatukkakynttä, ja kolli tuntee samoin häntä kohtaan.
Klaanit jättävät vuoret taakseen, ja saapuvat metsään, joka on melko samanlainen kuin vanha metsä, paitsi että sen keskellä on suuri järvi. Lehtitassu on varma, että se on tarkoitettu klaanien uudeksi kodiksi, koska Hopeahäntä tähtineen ja Tähtiklaaneineen heijastuu järvestä.

Merkittävät tapahtumat

Kuolemat

Muuta

Triviaa

  • Aamunkoin piti alunperin olla Soturikissat-sarjan viimeinen osa.
  • Aamunkoi piti julkaista Suomessa 15.3.2013, mutta julkaisupäivää siirrettiin huhtikuulle.

Julkaisuhistoria

Lähteet ja sitaatit

Soturikissat
Tähtien enne Neljäs oppilasEtäiset kaiutYön kuiskauksetKuun merkkiUnohdettu soturiThe Last Hope
A Vision of Shadows The Apprentice's QuestThunder and ShadowThe Shattered SkyDarkest NightRiver of FireThe Raging Storm
Erikoisseikkailut Tulitähden tehtäväSinitähden tarinaTaivasklaanin kohtaloVäärätähden lupausKeltahampaan salaisuusPitkätähden kostoBramblestar's StormMoth Flight's VisionHawkwing's JourneyTigerheart's ShadowCrowfeather's Trial
Klaanien kirjat Klaanien salaisuudetCats of the ClansCode of the ClansBattles of the ClansEnter the ClansThe Warriors GuideThe Ultimate Guide
Mangat Kadonnut soturi -sarja: Kadonnut soturiSoturin turvapaikkaSoturin paluu - Tigerstar and Sasha: Into the WoodsEscape from the ForestReturn to the Clans - Ravenpaw's Path: Shattered PeaceA Clan in NeedThe Heart of a Warrior - SkyClan and the Stranger: The RescueBeyond the CodeAfter the Flood - Erillinen manga: The Rise of Scourge
Novellit Hollyleaf's StoryMistystar's OmenCloudstar's JourneyThe Untold StoriesTigerclaw's FuryLeafpool's WishDovewing's SilenceTales from the ClansMapleshade's VengeanceGoosefeather's CurseRavenpaw's FarewellShadows of the ClansSpottedleaf's HeartPinestar's ChoiceThunderstar's EchoLegends of the Clans